Dzisiaj jest: 25 Listopada 2024    |    Imieniny obchodzą: Katarzyna, Erazm, Klemens

GIODO dzieciom  

   

Wszyscy czytamy lektury  

czytamy lekturyPonad 300 darmowych lektur szkolnych z legalnych źródeł z linkami do ściągnięcia oraz z krótką instrukcją, dla osób, które wcześniej nie korzystały z ebooków. Przy każdym e-booku, który można ściągnąć bezpłatnie jest słowo FREE.

   

Pomocne w nauczaniu  

E-podręczniki to całe środowisko uczenia się i nauczania. Dadzą możliwość pracy w zespołach i dopasują się do indywidualnego stylu nauki.
   

Przykładowe artykuły

p. Aneta Topczewska

 

JĘZYK ANGIELSKI 29.04.2020 - pobierz

 

JĘZYK ANGIELSKI 27.04.2020 - pobierz

 

INFORMACJA DLA KLASY V JĘZYK ANGIELSKI 24.04.2020 - pobierz

 

JĘZYK ANGIELSKI 24.04.2020 - pobierz

 

JĘZYK ANGIELSKI 22.04.2020 - pobierz ;praca domowa klasa V

 

JĘZYK ANGIELSKI 17.04.2020 - pobierz

 

JĘZYK ANGIELSKI 15.04.2020 - pobierz

 

JĘZYK ANGIELSKI KLASA I, III, V 08.04.2020 - pobierz

 

JEZYK ANGIELSKI KLASA II, III, V 06.04.2020 - pobierz

 

JĘZYK ANGIELSKI 03.04.2020 - pobierz ;PRACA DOMOWA KLASA V - pobierz

 

JĘZYK ANGIELSKI 01.04.2020 - pobierz

JĘZYK ANGIELSKI KLASA II, III, V 30.03.2020 - pobierz

JĘZYK ANGIELSKI KLASA I, II, V 27.03.2020 - pobierz

JĘZYK ANGIELSKI KLASA I, III, V 25.03.2020 - pobierz

 

Klasy I, II, III  

Proszę o powtarzanie poznanych do tej pory słówek i zwrotów. Sugeruję korzystanie ze specjalnej aplikacji, którą znaleźć można tutaj https://www.macmillan.pl/aplikacja-quizlet. Rodziców proszę o pomoc w skorzystaniu z aplikacji.

Klasa V

Temat: Unit 5 – revision. Powtórzenie wiadomości z rozdziału 5.

Do zeszytu ćwiczenia 1,2,3,4 str. 73( podręcznik)

Na stronie https://elt.oup.com/student/stepsplus/lv2/?cc=pl&selLanguage=pl proszę zrobić ćwiczenia do rozdziału 5, ale nie zaszkodzi wrócić do rozdziałów 1-4 J.

p. Bożena Pierzchało /geografia

Geografia klasa VIII

Temat z dn. 16. 03. 2020 r. Proszę wpisać do zeszytu temat i notatkę w formie punktów.

Temat : Tornada i cyklony tropikalne w Ameryce Północnej.

( podr. Str. 110 – 115)

  1. Jak powstają tornada?
    1. Gwałtownie wirująca kolumna powietrza powstaje, kiedy gorące i wilgotne powietrze znad Zatoki Meksykańskiej napotyka zimne i suche powietrze znad Gór Skalistych. To ciemny lej połączony szerszym końcem z chmurą burzową.
  1. 2.Aleja Tornad – s. 111
  1. To pas o szerokości ok. 650 km., między Meksykiem a Dakotą Południową. ( Ponad tysiąc rocznie w USA )
  2. Skutki tornad zależą od ich siły, zniszczenia i szkody.
  1. Cyklony tropikalne. – s. 112, analiza mapy.
  2. To głębokie ośrodki niskiego ciśnienia atmosferycznego, które tworzą się nad silnie nagrzanymi oceanami w obszarach międzyzwrotnikowych. Przypominają olbrzymi wir, w środku z okiem.
  1. Nazwy cyklonów tropikalnych w innych częściach świata; huragany, tajfuny, willy- willy.

Wykonać pisemnie do zeszytu - ćwiczenie 2/ 115 s. ( podr.)

Zeszyt ćwiczeń 50% str. 50 -52

PRZYDATNE LINKI/STRONY:

- https://www.youtube.com/watch?v=S1DBwthOTs4

- https://www.youtube.com/watch?v=PhxZgzZT-uA

- https://www.national-geographic.pl/national-geographic/przyroda/tornado

GEOGRAFIA KL.VII

Temat z dn. 16.03.2020 r. i 18.03. ( wpisać dwie daty, bo uwzględniam wykonywanie poleceń w zeszytach ćwiczeń)

Temat : Gospodarka morska w Polsce.

Podr. S. 142 -144 Wpisać temat i punkty do zeszytu

  1. Dostęp do Morza Bałtyckiego umożliwia nam rozwój handlu, przemysłu stoczniowego, rybołówstwa i turystyki.
  2. W portach morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie, Świnoujściu odbywa się załadunek towarów na statki i ich rozładunek. – analiza mapy s. 142
    1. Terminale – miejsce rozładunku, załadunku towarów, np. ropy naftowej, sprzętu elektronicznego.
    2. Polskie stocznie i rybołówstwo.

Pisemnie- ćwiczenie z podręcznika 3/ s. 144 oraz w zeszycie ćwiczeń pisemnie strony 88 -89

POLECANE LINKI:
- https://www.youtube.com/watch?v=Rpu515D6FoU

- https://www.youtube.com/watch?v=TQEfHuYg5Bg

- https://www.youtube.com/watch?v=jrDpe5lpPc4

- https://www.youtube.com/watch?v=3wvfEYWMJGM

GEOGRAFIA klasy - VI A - wpisać datę 19.03.2020 r.  

i klasa VI B data 16.03.2020 r.

Temat dla klas VI A I KL. VI B

Temat: Rolnictwo Danii i Węgier.

Podręcznik str. 96 – 105

Notatka do zapisania w zeszycie

  1. Czym jest gospodarka?

- to wszystkie działania polegające na wytwarzaniu dóbr i świadczeniu usług w celu zaspokojenia potrzeb ludności. Dzieli się na trzy sektory: rolnictwo, przemysł i usługi.

  1. 2.Rolnictwo - to sektor gospodarki, który obejmuje działalność polegającą na uprawie roślin i hodowli zwierząt.
  2. Kraj w pigułce; Dania i Węgry- przeczytać str. 96 – 97
  3. Warunki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze rozwoju rolnictwa - (podr. str. 99)
  4. Porównanie cech rolnictwa Danii i Węgier;
    1. Dania; obszar nizinny, klimat umiarkowany ciepły morski, łagodne zimy, gleby średnio żyzne, korzystne warunki pozaprzyrodnicze
    2. Węgry; kraj nizinny, żyzne gleby, klimat umiarkowany ciepły, gorsze warunki pozaprzyrodnicze.

GEOGRAFIA KL. V

Data 20.03. 2020 r

Temat: Pogoda a klimat.

Podr. Str. 102 – 107

Notatka do zeszytu

  1. Pogoda to stan atmosfery w określonym miejscu i czasie. Składniki; temperatura powietrza, zachmurzenie, opady, ciśnienie atmosferyczne, wiatr,
  2. Klimat to warunki pogodowe występujące na danym obszarze w ciągu roku i powtarzające się w kolejnych latach.
  3. Elementy klimatogramu – wykresu klimatycznego. Co zawiera? Przeanalizować str. 103
    1. Jak czytać klimatogram? Str. 104
  4. 4.Obliczanie średniej rocznej amplitudy temperatury powietrza. To różnica między temperaturą w najcieplejszym i najzimniejszym miesiącu roku.
  5. 5.Obliczanie średniej rocznej temperatury powietrza i rocznej sumy opadów.

Praca domowa

Ćwiczenie 2 podr. str. 107

POLECANE LINKI:
- https://www.youtube.com/watch?v=FL-Xu657ScI

- https://www.youtube.com/watch?v=ibgUl4RGA8w

 

Bożena Pierzchało

Ważne - zdalne nauczanie

Szanowni Rodzice uczniów Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Wyszkach.

W związku z zagrożeniem koronawirusem i potrzebą odwołania zajęć dydaktycznych w szkołach chcemy wyjść naprzeciw potrzebom edukacyjnym Waszych podopiecznych. Pragniemy aby czas spędzony przez nich w domu nie był okresem, w którym będą pozbawieni kontaktu ze swoimi nauczycielami, wychowawcami, którzy zazwyczaj czuwają nad przyswajaniem wiedzy przez uczniów oraz rozwijaniem ich umiejętności. Zwracam się z prośbą do Uczniów jak również i do Rodziców aby wykorzystać w tym celu środki komunikacji elektronicznej. Nauczyciele, naszej szkoły, przygotowali uczniom zestawy ćwiczeń, zadań oraz będą udzielać im stosownych instrukcji za pośrednictwem strony internetowej szkoły w zakładce Dla uczniów i rodziców / Zdalne nauczanie. Nauczyciele będą kontaktować się z uczniami poprzez dziennik elektroniczny, telefonicznie oraz wykorzystując media społecznościowe.

W przyswajaniu wiedzy mogą być znaczną pomocą materiały prezentowane na stronach: www.gov.pl , www.cke.gov.pl ,www.epodreczniki.pl.

Uwagi techniczne:

Jeśli będą występowały problemy z ładowaniem kart pracy, które przygotowali nauczyciele, proszę o odświeżenie artykułu. (załadowanie kart może chwilę potrwać)

W przypadku braku możliwości wydrukowania kart prac, proszę aby uczniowie wykonywali zadania w zeszytach przedmiotowych podając jedynie odpowiedzi.

                                                Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Wyszkach, mgr Jacek Falkowski.

p. Anna Twarowska

 

MATEMATYKA /CHEMIA 30.04.2020 - pobierz

 

MATEMATYKA 29.04.2020 - pobierz

 

MATEMATYKA /CHEMIA 28.04.2020 - pobierz

 

MATEMATYKA /CHEMIA 27.04.2020 - pobierz

 

MATEMATYKA /CHEMIA 24.04.2020 - pobierz

 

MATEMATYKA /CHEMIA 23.04.2020 - pobierz

 

MATEMATYKA 22.04.2020 - pobierz

 

MATEMATYKA /CHEMIA 21.04.2020 - pobierz

 

MATEMATYKA /CHEMIA 17.04.2020 - pobierz

 

MATEMATYKA /CHEMIA 16.04.2020 - pobierz

 

MATEMATYKA 15.04.2020 - pobierz

 

MATEMATYKA 08.04.2020 - pobierz

 

MATEMATYKA /CHEMIA 07.04.2020 - pobierz

 

MATEMATYKA /CHEMIA 06.04.2020 - pobierz

 

MATEMATYKA /CHEMIA 03.04.2020 - pobierz 

 

MATEMATYKA /CHEMIA  02.04.2020 - pobierz

 

MATEMATYKA 01.04.2020 - pobierz

 

MATEMATYKA, CHEMIA 31.03.2020 - pobierz

 

MATEMATYKA KLASA IV, V, VIB ; CHEMIA KLASA VIII 30.03.2020 - pobierz

 

MATEMATYKA KLASA VIB, VIII,V - CHEMIA KLASA VII 27.03.2020 - pobierz

 

MATEMATYKA, CHEMIA, ZAJĘCIA Z WYCHOWAWCĄ 26.03.2020 - pobierz

 

  

MATEMATYKA

 KLASA VII, IV, V NA DZIEŃ 25.03.2020 - pobierz

 

MATEMATYKA

Klasa VIII

Temat : Rozwiazywanie zadań egzaminacyjnych

  1. Uczniowie rozwiązują arkusz egzaminacyjny nr 4 i jego rozwiązania przesyłają do 19.03.2020r nauczycielowi.
  2. Proszę o wykonanie modeli figur przestrzennych i przyniesienie ich do szkoły po przerwie:
  • Sześcianu lub prostopadłościanu
  • graniastosłupa
  • ostrosłupa (siatki ostrosłupów są w podręczniku na str. 184 )

Klasa VI B

Temat: Powtórzenie wiadomości o liczbach dodatnich i liczbach ujemnych

Proszę o rozwiązanie kart pracy i przyniesienie ich po przerwie.

Klasa V

Temat: Powtórzenie wiadomości o liczbach naturalnych i ułamkach zwykłych

  1. Utrwalanie tabliczki mnożenia
  2. Dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie pisemne – po 3 przykłady do danego działania
  3. Dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie ułamków zwykłych -– po 3 przykłady do danego działania

Obliczenia proszę zapisać na kartce i przynieś do szkoły po przewie

Klasa IV

Temat: Powtórzenie wiadomości o liczbach naturalnych

  1. Utrwalanie tabliczki mnożenia
  2. Dodawanie i odejmowanie pisemne – po 3 przykłady do danego działania
  3. Mnożenie i dzielenie pisemne – po 5 przykładów do danego działania

Obliczenia proszę zapisać na kartce i przynieś do szkoły po przewie

 

 

 

 

CHEMIA

Klasa VIII

Temat: Szereg homologiczny alkoholi

Proszę o rozwiązanie kart pracy i przyniesienie ich po przerwie.

 

Klasa VII

Temat: Wiązanie kowalencyjne i jonowe

Proszę o rozwiązanie kart pracy i przyniesienie ich po przerwie.

                                                                                               Anna Twarowska

 









 

 

p. Bożena Pierzchało

 

HISTORIA KLASA VIA /GEOGRAFIA KLASA VIA 30.04.2020 - pobierz

 

WoS KLASA VIII /HISTORIA KLASA V /GEOGRAFIA KLASA VII /DORADZTWO ZAWODOWEKLASA VII 29.04.2020 - pobierz

 

WoS KLASA VIII /GODZINA WYCHOWAWCZA KLASA V /HISTORIA KLASA VIB /EDB KLASA VIII 28.04.2020pobierz

 

GEOGRAFIA KLASA VIII /HISTORIA KLASA VIA /GEOGRAFIA KLASA VIB i klasa VII 27.04.2020 - pobierz

 

HISTORIA /GEOGRAFAIA 24.04.2020 - pobierz

 

HISTORIA /GEOGRAFIA KLASA VIA 23.04.2020 -  pobierz

 

WoS KLASA VIII /HISTORIA KLASA V /GEOGRAFIA KLASA VII

/DORADZTWO ZAWODOWE KLASA VII 22.04.2020 - pobierz

 

WoS -  EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA KLASA VIII /GODZINA

WYCHOWAWCZA KLASA V /HISTORIA KLASA VIB /  21.04.2020 - pobierz

 

HISTORIA  KLASA V /HISTORIA KLASA VIB /GEOGRAFIA KLASA V 17.04.2020 - pobierz

 

HISTORIA /GEOGRAFIA KLASA VIA 16.04.2020 - pobierz

 

WoS KLASA VIII /HISTORIA KLASA V /GEOGRAFIA KLSA VII /DORADZTWO ZAWODOWE KLASA VII 15.04.2020 - pobierz

 

WoS /HISTORIA KLASA V; GEOGRAFIA /DORADZTWO ZAWODOWE KLASA VII 08.04.2020 - pobierz

 

WoS KLASA VIII /EDB KLASA VIII /HISTORIA KLASA VIB /GODZINA WYCHOWAWCZA KLASA V 07.04.2020 - pobierz 

 

GEOGRAFIA KLASA VIII, VII, VIB /historia VIA 06.04.2020 - pobierz

 

HISTORIA /GEOGRAFIA KLASA V, VIB 03.04.2020 - pobierz

 

HISTORIA KLASA VIA, GEOGRAFIA KLASA VIA 02.04.2020 - pobierz

 

WOS KLASA VIII, HISTORIA KLASA V, GEOGRAFIA KLASA VII, DORADZTWO ZAWODOWE KLASA VII 01.04.2020 - pobierz

 

GEOGRAFIA ZESZYT ĆWICZEŃ KLASA V - pobierz

GEOGRAFIA ZESZYT ĆWICZEŃ KLASA VI - pobierz

 

LEKCJE 31.03.2020 - pobierz

 

GEOGRAFIA KLASA VIB,VII,VIII ;HISTORIA VIA 30.03.2020 - pobierz

 

HISTORIA KLASA V 27.03.2020 - pobierz

 KLASY V-VIII GEOGRAFIA 26,27,30.03.2020 - pobierz

 

KLASY IV-VIII HISTORIA, DORADZTWO ZAWODOWE 25.03.2020 - pobierz

KLASA VIII, VIA HISTORIA, WOS, EDB 25,27,31.03.2020 - pobierz

 

 

 

Historia kl. VI B 

( 17.03.2020 r.)

Temat: Podsumowanie rozdziału IV ,, Od absolutyzmu do republiki”.( podr. str. 150)

  1. Wykonaj w zeszycie pisemnie zadania; 1, 3, 7 str. 150 ( w 7 można wpisać; prawda, fałsz, nie przepisywać zdań)

Historia – klasy; VI A ( 16.03.20 r.) i kl. VI B (20.03.20r) - temat mają wpisać uczniowie obu klas.

( Zaczynamy nowy rozdział, bardzo ważny ,, Upadek Rzeczypospolitej’’, II poł XVII, XVIII w.)

Temat: Rzeczpospolita pod rządami Wettinów z Saksonii (od II poł. XVII w. do II poł. XVIIIw. 1763r.)

Podr. str. 152 – 157

Przeczytać temat i zapisać notatkę

  1. August II Mocny z dynastii Wettinów, książę Saksonii, jednego z państw niemieckich, królem Polski w latach 1697 – 1733.
  2. Stanisław Leszczyński królem Polski w latach 1704 – 1709 i 1733 -1736 i jego projekty reform ustrojowych dla Polski w rozprawie ,, Głos wolny wolność ubezpieczający ‘’

- proponował ograniczyć liberum veto, powiększyć armię do 100 tys. żołnierzy, przyznanie chłopom wolności osobistej, zamienić im pańszczyznę na czynsz.

  1. Stanisław Konarski – publicysta, nauczyciel, również proponował reformy RP- str. 156. W dziele ,, O skutecznym rad sposobie’’, w 1740 r. założył szkołę Collegium Nobilium str. 156. (Przeczytać, to ważne.)
  2. Rządy Augusta III Sasa w RP przez 30 lat ( 1733 -1763) i ocena jego panowania. ( str.155)

 

Pisemnie 1 i 3 str. 157

 

PROPONOWANE LINKI:
- https://epodreczniki.pl/a/film/D158xFO1L

 

Wos kl. VIII

( 17. 03. 20 i 18.03.20)

Temat: Władza ustawodawcza w III RP – Sejm i Senat, ( Parlament, legislatywa)

Zapisać notatkę w zeszycie:

  1. Władza ustawodawcza jest wybierana przez obywateli w wyborach powszechnych. Fundamentalne zasady demokracji; suwerenność narodu, wolność słowa, pluralizm polityczny.
  2. Co to znaczy demokracja przedstawicielska lub pośrednia?

- to pełnoletni obywatele kraju wybierają swoich przedstawicieli, którzy w naszym imieniu będą sprawowali władzę, frekwencja wyborcza.

  1. Wybory pięcioprzymiotnikowe;

(zapoznaj się ze schematem s. 132) powszechne, tajne, bezpośrednie, równe, proporcjonalne.

  1. Organizacja Sejmu i Senatu s. 133, czynne i bierne prawo wyborcze.
  2. Funkcje Sejmu i Senatu – przepisać, tylko skrócić.

Wykonaj pytanie 2 lub 3 s.135

Temat: Władza wykonawcza w RP: Prezydent i Rada Ministrów (Rząd)

Notatka do zeszytu:

  1. Sposób wyboru i podstawowe kompetencje Prezydenta RP.
  2. Działania urzędującego Prezydenta RP
  3. Prezydenci III RP wybrani w wyborach powszechnych i ich życiorysy polityczne. Przeczytaj s. 136 -137
  4. Rozdział V Konstytucji RP z 2. 04. 1997 r. – Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej.

Wykonaj pisemnie:

- Wypisz pięć uprawnień Prezydenta RP i uzasadnij dlaczego te wybrałeś/ wybrałaś?

- W dobie trwającej pandemii Koronawirusa, poszukaj informacji o działaniach obecnego Prezydenta Andrzeja Dudy i Premiera Mateusza Morawieckiego.

- Ile lat trwa kadencja w Polsce prezydenta? A ile premiera?

PROPONOWANE LINKI:
- Konstytucja RP:
- https://www.youtube.com/watch?v=3aKtvALkqa4

- https://www.youtube.com/watch?v=iaQxsbMYKFo

Trójpodział władzy
- https://www.youtube.com/watch?v=EoEoaCh_05I

 

EDB KL.VIII

17.03. 2020 r. i 24.03. 2020 r.

Temat: Polska a bezpieczeństwo międzynarodowe.

Podr. s. 114 – 122 temat na 2 godz.

Notatka do zeszytu

  1. Geopolityczne uwarunkowania bezpieczeństwa Polski, wynikające z położenia Polski. Przeanalizować tabelę str. 115 – wypisz trzy twoim zdaniem najważniejsze.
  2. Wyjaśnij pojęcia i określenia; geopolityka, bezpieczeństwo Polski, Trójmorze, Grupa Wyszehradzka, V 4.
  3. Rola organizacji międzynarodowych w zapewnieniu bezpieczeństwa Polski.

Pisemnie polecenia;

2, 3, 5/ 122 str.

POLECANE LINKI:
Droga do ONZ:

- https://www.youtube.com/watch?v=uWZyP4tkdAw

NATO
- https://www.youtube.com/watch?v=6MdY0ynquik

- https://www.youtube.com/watch?v=EQ6-SsnYasY

Flaga Unii
- https://www.youtube.com/watch?v=Sf4wQelFPeM

 

 

Historia klasa V (zapisać w zeszycie z datą 18 marca 2020 r. i wykonać polecenia z podręcznika oraz materiały polecone przez nauczyciela) Temat str.160 - 164

Temat : Zanim powstała Polska.

PRACA Z MAPĄ - str. 163

Wykonaj pisemnie 1 i 2 polecenie ze str. 163

SPRAWDŹ SIĘ – STR. 164 ZADANIE 1/ 164 - PISEMNIE

Poniżej zamieszczam linki do wykorzystania na tę i następną lekcję.

https://www.youtube.com/watch?v=-PHjsA5vGC8 - PIASTOWIE, CHRZEST POLSKI I POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO - Odc. 1 ( z kanału YouTube Mówią wieki)

https://www.youtube.com/watch?v=a1oqga-LWck - Pomniki Historii odc.19 – Biskupin (Narodowy Instytut Dziedzictwa / TV NID)

https://www.youtube.com/watch?v=Ley4d6L8W8E - Skąd właściwie wziął się Mieszko I? Ale Historia odc. 117

 

 

 

Geografia klasa VIII

Temat z dn. 16. 03. 2020 r. Proszę wpisać do zeszytu temat i notatkę w formie punktów.

Temat : Tornada i cyklony tropikalne w Ameryce Północnej.

( podr. Str. 110 – 115)

  1. Jak powstają tornada?
    1. Gwałtownie wirująca kolumna powietrza powstaje, kiedy gorące i wilgotne powietrze znad Zatoki Meksykańskiej napotyka zimne i suche powietrze znad Gór Skalistych. To ciemny lej połączony szerszym końcem z chmurą burzową.
  1. 2.Aleja Tornad – s. 111
  1. To pas o szerokości ok. 650 km., między Meksykiem a Dakotą Południową. ( Ponad tysiąc rocznie w USA )
  2. Skutki tornad zależą od ich siły, zniszczenia i szkody.
  1. Cyklony tropikalne. – s. 112, analiza mapy.
  2. To głębokie ośrodki niskiego ciśnienia atmosferycznego, które tworzą się nad silnie nagrzanymi oceanami w obszarach międzyzwrotnikowych. Przypominają olbrzymi wir, w środku z okiem.
  1. Nazwy cyklonów tropikalnych w innych częściach świata; huragany, tajfuny, willy- willy.

Wykonać pisemnie do zeszytu - ćwiczenie 2/ 115 s. ( podr.)

Zeszyt ćwiczeń 50% str. 50 -52

PRZYDATNE LINKI/STRONY:

- https://www.youtube.com/watch?v=S1DBwthOTs4

- https://www.youtube.com/watch?v=PhxZgzZT-uA

- https://www.national-geographic.pl/national-geographic/przyroda/tornado

GEOGRAFIA KL.VII

Temat z dn. 16.03.2020 r. i 18.03. ( wpisać dwie daty, bo uwzględniam wykonywanie poleceń w zeszytach ćwiczeń)

Temat : Gospodarka morska w Polsce.

Podr. S. 142 -144 Wpisać temat i punkty do zeszytu

  1. Dostęp do Morza Bałtyckiego umożliwia nam rozwój handlu, przemysłu stoczniowego, rybołówstwa i turystyki.
  2. W portach morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie, Świnoujściu odbywa się załadunek towarów na statki i ich rozładunek. – analiza mapy s. 142
    1. Terminale – miejsce rozładunku, załadunku towarów, np. ropy naftowej, sprzętu elektronicznego.
    2. Polskie stocznie i rybołówstwo.

Pisemnie- ćwiczenie z podręcznika 3/ s. 144 oraz w zeszycie ćwiczeń pisemnie strony 88 -89

POLECANE LINKI:
- https://www.youtube.com/watch?v=Rpu515D6FoU

- https://www.youtube.com/watch?v=TQEfHuYg5Bg

- https://www.youtube.com/watch?v=jrDpe5lpPc4

- https://www.youtube.com/watch?v=3wvfEYWMJGM

GEOGRAFIA klasy - VI A - wpisać datę 19.03.2020 r.  

i klasa VI B data 16.03.2020 r.

Temat dla klas VI A I KL. VI B

Temat: Rolnictwo Danii i Węgier.

Podręcznik str. 96 – 105

Notatka do zapisania w zeszycie

  1. Czym jest gospodarka?

- to wszystkie działania polegające na wytwarzaniu dóbr i świadczeniu usług w celu zaspokojenia potrzeb ludności. Dzieli się na trzy sektory: rolnictwo, przemysł i usługi.

  1. 2.Rolnictwo - to sektor gospodarki, który obejmuje działalność polegającą na uprawie roślin i hodowli zwierząt.
  2. Kraj w pigułce; Dania i Węgry- przeczytać str. 96 – 97
  3. Warunki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze rozwoju rolnictwa - (podr. str. 99)
  4. Porównanie cech rolnictwa Danii i Węgier;
    1. Dania; obszar nizinny, klimat umiarkowany ciepły morski, łagodne zimy, gleby średnio żyzne, korzystne warunki pozaprzyrodnicze
    2. Węgry; kraj nizinny, żyzne gleby, klimat umiarkowany ciepły, gorsze warunki pozaprzyrodnicze.

GEOGRAFIA KL. V

Data 20.03. 2020 r

Temat: Pogoda a klimat.

Podr. Str. 102 – 107

Notatka do zeszytu

  1. Pogoda to stan atmosfery w określonym miejscu i czasie. Składniki; temperatura powietrza, zachmurzenie, opady, ciśnienie atmosferyczne, wiatr,
  2. Klimat to warunki pogodowe występujące na danym obszarze w ciągu roku i powtarzające się w kolejnych latach.
  3. Elementy klimatogramu – wykresu klimatycznego. Co zawiera? Przeanalizować str. 103
    1. Jak czytać klimatogram? Str. 104
  4. 4.Obliczanie średniej rocznej amplitudy temperatury powietrza. To różnica między temperaturą w najcieplejszym i najzimniejszym miesiącu roku.
  5. 5.Obliczanie średniej rocznej temperatury powietrza i rocznej sumy opadów.

Praca domowa

Ćwiczenie 2 podr. str. 107

POLECANE LINKI:
- https://www.youtube.com/watch?v=FL-Xu657ScI

- https://www.youtube.com/watch?v=ibgUl4RGA8w

 Bożena Pierzchało

p. Maria Porucznik

JĘZYK POLSKI KLASA IV 30.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIA 30.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VII 30.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIII 30.04.2020 - pobierz 1 ; pobierz 2

 

 

JĘZYK POLSKI KLASA IV 29.04.2020 - pobierz ;załącznik

JĘZYK POLSKI KLASA VIA 29.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VII 29.04.2020 - pobierz

JEZYK POLSKI KLASA VIII 29.04.2020 - pobierz

 

 

JĘZYK POLSKI KLASA IV 28.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIA 28.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VII 28.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIII 28.04.2020 - pobierz

 

JĘZYK POLSKI KLASA IV 27.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIA 27.04.2020 - pobierz; załącznik

JĘZYK POLSKI KLASA VII 27.04.2020 - pobierz 

JĘZYK POLSKI KLASA VIII 27.04.2020 - pobierz; załącznik

 

 

JĘZYK POLSKI KLASA IV 24.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIA 24.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VII 24.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIII 24.04.2020 - pobierz

 

 

JĘZYK POLSKI KLASA IV 23.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIA 23.04.2020 - pobierz

JĘZYK PLOSKI KLASA VII 23.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIII 23.04.2020 - pobierz

 

 

JĘZYK POLSKI KLASA IV 22.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIA 22.04.2020 - pobierz

JEZYK POLSKI KLAS VII 22.04.2020pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIII 22.04.2020 - pobierz ;załącznik

 

 

JĘZYK POLSKI KLASA IV 21.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIA 21.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VII 21.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIII 21.04.2020 - pobierz

 

JĘZYK POLSKI KLASA IV 17.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIA 17.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VII 17.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIII 17.04.2020 - pobierz

 

 

JĘZYK POLSKI KLASA IV 16.04.2020 - pobierz

JEZYK POLSKI KLASA VIA 16.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VII 16.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIII 16.04.2020 - pobierz

 

JĘZYK POLSKI KLASA IV 15.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIA 15.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VII 15.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIII 15.04.2020 - pobierz

 

 

JĘZYK POLSKI KLASA IV 08.04.2020 - pobierz

JĘZYKO POLSKI KLASA VIA 08.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VII 08.04.2020 - pobierz

JEZYK POLSKI KLASA VIII 08.04.2020 - pobierz

 

 

 

JĘZYK POLSKI KLASA IV 07.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIA 07.04.2020 - pobierz

JEZYK POLSKI KLASA VII 07.04.2020 - pobierz

JEZYK POLSKI KLASA VIII 07.04.2020 - pobierz

 

 

JEZYK POLSKI KLASA IV 06.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIA 06.04.2020 - pobierz

JEZYK POLSKI KLASA VII 06.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIII 06.04.2020pobierz

 

 

JĘZYK POLSKI KLASA IV 03.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIA 03.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VII 03.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIII 03.04.2020 - pobierz

 

 

JĘZYK POLSKI KLASA IV 02.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIA 02.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VII 02.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIII 02.04.2020 - pobierz

 

JĘZYK POLSKI KLASA IV 01.04.2020 - pobierz

JEZYK POLSKI KLASA VIA 01.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VII 01.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIII 01.4.2020 - pobierz

 

JĘZYK POLSKI KLASA IV 31.03.2020 - pobierz ;ZAŁĄCZNIK - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIA 31.03.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VII 31.03.2020 - pobierz

JEZYK POLSKI KLASA VIII 31.03.2020 - pobierz 

 

 

JĘZYK POLSKI KLASA IV 30.03.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIA 30.03.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VII 30.03.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIII 30.03.2020 - pobierz

 

JĘZYK POLSKI KLASA VIII 27.03.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VII 27.03.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIA 27.03.2020 - pobierz

JEZYK POLSKI KLASA IV 27.03.2020 - pobierz

 

 

 

JĘZYK POLSKI KLASA VIII 26.03.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VII 26.03.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIA 26.03.2020 - pobierz

język polski klasa IV 26.03.2020 - pobierz

 

 

 

JĘZYK POLSKI KLASA IV 25.03.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIA 25.03.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VII 25.03.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIII 25.03.2020 - pobierz

 

 

 

Czas na język polski kl. VIII

Witam serdecznie!

       W związku z zaistniałą sytuacją bardzo proszę o samodzielną pracę uczniów w ramach przygotowania do egzaminu. Materiał przewidziany programem w większości został zrealizowany; pozostał właściwie tylko jeden utwór: ,,Artysta” Sławomira Mrożka (omówimy po powrocie do szkoły).

      

W związku z powyższym przesyłam wykaz treści do powtórzenia i utrwalenia:

  1. LEKTURY!!!

     Tytuły, autorzy, bohaterowie, świat przedstawiony, wątki, motywy, przesłania i nauki    ponadczasowe. (Zeszyt lektur!)

  1. NAUKA O JĘZYKU!!!

a) Fleksja: części mowy i ich formy fleksyjne, funkcje w zdaniu.

b) Składnia: wypowiedzenia i ich podział, budowa, wykresy zdań, rodzaje związków                            

     wyrazowych( zgody, rządu, przynależności)

c) Fonetyka: podział głosek, zjawiska fonetyczne, funkcja głoski ,,i”.

d) Słowotwórstwo: tworzenie nowych wyrazów – ich budowa i znaczenie, formanty

     słowotwórcze - ich podział i funkcje.

e) Zasady ortograficzne, interpunkcyjne i akcent w języku polskim.

f) Mowa zależna i niezależna.

  1. FORMY WYPOWIEDZI PISEMNYCH!!!

- Budowa trójdzielna wypowiedzi: WSTĘP, ROZWINIĘCIE ZAKOŃCZENIE

- Elementy kompozycyjne poszczególnych form wypowiedzi krótkich i dłuższych:

   zaproszenie, ogłoszenie, dedykacja, opis, wypowiedź argumentacyjna, list, życzenia,   podanie, charakterystyka, rozprawka, opowiadanie, przemówienie,

- doskonalenie umiejętności językowych w zakresie: wzbogacania słownictwa, logicznego toku narracji, dostosowania stylu do wypowiedzi.

- umiejętność interpretowania tekstu, uzasadniania własnego zdania czy stosunku do                              

              wskazanego problemu.

  1. Znajomość terminów, pojęć językowych i literackich:

koniugacja, deklinacja, oboczności głoskowe, równoważnik zdania, wypowiedzenie, zdanie,  

rodzaje i gatunki literackie oraz ich wyznaczniki, środki poetyckie i ich funkcje w utworze, liryka pośrednia i bezpośrednia, narrator, narracja, fabuła, watek, akcja, podmiot liryczny, bohater literacki, budowa dramatu, tragedia, komedia, rodzaje komizmu, akt, scena, didaskalia, związki frazeologiczne - ich źródła i znaczenie, symbol, alegoria.

                           Życzę owocnej pracy. Mam nadzieję, że ten czas spędzicie pożytecznie i bezpiecznie. Po powrocie do szkoły, zgodnie z wcześniejszą umową, przeprowadzimy egzamin próbny w ramach lekcji.

Proszę korzystać z możliwości rozwiązywania testów próbnych ze strony CKE!

  

CZAS NA JĘZYK POLSKI  - KLASA IV

Witajcie czwartoklasiści! Myślę, że już odpoczęliście i jesteście gotowi do niezwykłej podróży w niezapomniany świat dzieciństwa. Zapraszam na spotkanie ze znanymi i nieznanymi bohaterami opowieści, które, myślę, że dobrze znacie.

START!

 

TEMAT: Baśnie – najpiękniejsze opowieści dzieciństwa.

1.Czym jest baśń? Dopisz wyrazy bliskoznaczne.

      BAŚŃ - niezwykła opowieść, bajka ........................., ....................., ........................, ......................, .......................... 

2. Cechy gatunkowe utworu.

   Baśnie są utworami epickimi, czyli o świecie przedstawionym opowiada narrator.

Wyznaczniki gatunkowe baśni:

  • dłuższe opowiadanie, w którym występują elementy fikcyjne i fantastyczne,
  • pojawiają się motywy niezwykłych postaci, przedmiotów, zjawisk o magicznych

     właściwościach np. wróżki, czarnoksiężnicy, królewny, żywa woda, czapka niewidka,

     smoki, itp.

  • występują bohaterowie pozytywni i negatywni,
  • dobro zawsze zwycięża zło,
  • z utworu wypływa pouczenie, jak należy postępować w życiu,

 

3. Przeczytaj baśń ,,Kopciuszek ‘” i wypełnij karty pracy 1. i 2.

   Podręcznik !Kolejny rozdział.

4. Przypomnij sobie popularne baśnie i uzupełnij odpowiednimi elementami tabelę.(jeśli jakiś element nie występuje wstaw kreskę).karta pracy nr 3.

5. Przygotuj piękne opowiadani- ustnie -ulubionej baśni dzieciństwa.

 

 

Karta pracy 1.

Świat baśni

1. Wybierz właściwe dokończenia podanych zdań. W  tym celu zakreśl 1 lub 2, a następnie A lub B.

• Baśń Kopciuszek rozpoczyna się od słów „Pewnego razu”, zatem w tekście mamy do czynienia z

1. czasem dokładnie określonym,


ponieważ

A. możemy go wskazać
na osi czasu.
2. czasem bliżej nieokreślonym, B. nie umiemy go powiązać z żadnym momentem
w historii ludzkości.

 

• W baśni „Kopciuszek” akcja rozgrywa się w

1. miejscu, które możemy wskazać na mapie,
zatem jest to
A. miejsce bliżej nieokreślone.
2. miejscu, którego nie znajdziemy na mapie, B. miejsce dokładnie określone.

 

2. Wstaw w kratki cyfry od 1 do 5, tak aby podane wydarzenia ułożyły się w kolejności chronologicznej. Następnie przy zdarzeniach fantastycznych narysuj gwiazdkę.

Ukazanie się ogłoszenia o balu.

Zjawienie się wróżki.

Zgubienie pantofelka przez Kopciuszka.

Wyczarowanie przez wróżkę sukni i pantofelków dla Kopciuszka.

Wykonywanie przez Kopciuszka ciężkich prac w domu macochy.

Pojawienie się Kopciuszka na balu.

Smutek i płacz Kopciuszka z powodu niemożności pójścia na bal.

Przemiana myszek w konie.

Zaczarowanie jaszczurek w lokajów.

Zamiana dyni w piękną karocę.

Druga wizyta Kopciuszka w pałacu królewicza.

Poszukiwania właścicielki szklanego pantofelka.

Ostrzeżenie wróżki.

       Ślub Kopciuszka i królewicza.

 

 

Karta pracy 2.

Kim jesteś, Kopciuszku?

 

1. Ustal, które z podanych stwierdzeń na temat Kopciuszka są prawdziwe. Jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, zakreśl P, jeśli fałszywe – F.

Tytułowa bohaterka miała wiele zalet. P F
Kopciuszek to półsierota. P F
Dziewczynka była spokrewniona z wróżką. P F
Na co dzień bohaterka wyglądała szykownie. P F
Kopciuszek nie przejmował się szyderstwami sióstr i macochy. P F

2. Podane zdania przekształć tak, aby podkreślone zwroty i wyrażenie zastąpić nowo poznanym słownictwem. Pamiętaj, aby nie zmienić sensu zdań.

a) Podczas balu wszyscy patrzyli na Kopciuszka z przyjemnością i podziwem.

…………………………………………………………………………………………………..

b) Dzięki Kopciuszkowi siostry wyglądały na balu modnie i elegancko.

…………………………………………………………………………………………………..

c) Szklany pantofelek idealnie pasował na stopę Kopciuszka.

…………………………………………………………………………………………………..

d) Siostry i macocha Kopciuszka często wyśmiewały się z dziewczynki.

………………………………………………………………………………………………

KARTA PRACY NR 3.

Elementy baśniowe

,,Jaś I Małgosia”

,,Czerwony Kapturek”

,,Królewna Śnieżka”

,,Kot w butach”

,,O rybaku i złotej rybce”

 

Wybrana przez Ciebie baśń

Główny bohater – pozytywna postać            

Bohater o negatywnych cechach

           
Niezwykły pomocnik głównego bohatera            
Magiczne przedmioty – ich właściwości            
Zadanie głównego bohatera            

Niezwykłe wydarzenia

           

                                                                                 

.

Nauka - morał

           

                                                                 

Czas na język polski - Klasa VII

Witam serdecznie.

W związku z tym, że planowaliśmy omawianie lektury ,,Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego przesyłam zagadnienia do opracowania w czasie przerwy.

Proszę przygotować materiał na kartkach, ewentualnie w zeszytach do lektur, zostanie on omówiony po powrocie do szkoły.

  1. Zapoznać się z życiorysem pisarza; przygotować krótką notę biograficzną – może być kalendarium.
  2. Wynotować w tabeli:
Fakty z życia pisarza Analogia w powieści (bohaterowie, miejsce, wydarzenia, które można uznać za autobiograficzne)
   
   
   
   
  1. Przygotować w punktach watki głównych bohaterów: Marcin Borowicz i Andrzej Radek.
  2. Czym była rusyfikacja ? Wskazać jej elementy w klerkowskim gimnazjum i poprzeć przykładami.( nauka w szkole, nauczyciele, kary i nagrody…)
  3. Postać Bernarda Zygiera i przebieg niezwykłej lekcji języka polskiego.
  4. Sposoby walki młodzieży o polskość w czasach zaborów (konkretne działania uczniów).
  5. Wpływ utworu Adama Mickiewicza na świadomość narodową młodych Polaków (przeżycia uczniów i nauczyciela podczas recytacji ,,Reduty Ordona” ).
  6. O dojrzewaniu do patriotyzmu w świetle przemiany wewnętrznej Marcina Borowicza.

               Życzę owocnego spotkania z bohaterami lektury.

   Jednocześnie proszę o uczciwe przestrzeganie zasad w tym trudnym czasie próby, którą jak sądzę, możemy określić mianem współczesnej postawy patriotycznej.

                                                                                          Pozdrawiam.      

                                                                                           Maria Porucznik    

            

 

 

 

p. Marta Warpechowska

 

JĘZYK POLSKI KLASA V 30.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIB 30.04.2020 - pobierz

 

JĘZYK POLSKI KLASA V 29.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIB 29.04.2020 - pobierz

 

JĘZYK POLSKI KLASA V SPRAWDZIAN (dostępny od godz.9:00 28.04.2020) - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIB 28.04.2020 - pobierz

 

JĘZYK POLSKI KLASA V 27.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIB 27.04.2020 - pobierz

 

JĘZYK POLSKI KLASA V 23.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIB 23.04.2020 - pobierz

 

JĘZYK POLSKI KLASA V 22.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIB 22.04.2020 - pobierz

 

JĘZYK POLSKI KLASA V 21.04.2020 - pobierz

JEZYK POLSKI KLASA VIB 21.04.2020 - pobierz

 

JĘZYK POLSKI KLASA V 16.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIB 16.04.2020 - pobierz

 

JĘZYK POLSKI KLASA V 15.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIB 15.04.2020 - pobierz

 

JĘZYK POLSKI KLASA V 08.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIB 08.04.2020 - pobierz

 

JEZYK POLSKI KLASA V 07.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIB 07.04.2020 - pobierz

 

JĘZYK POLSKI KLASA V 06.04.2020 - pobierz ;ZAŁĄCZNIK PRACA DOMOWA - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIB 06.04.2020 - pobierz

 

JĘZYK POLSKI KLASA V 02.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIB 02.04.2020 - pobierz

 

JĘZYK POLSKI KLASA V 01.04.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIB 01.04.2020 - pobierz

 

JĘZYK POLSKI KLASA V 31.03.2020 - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIB 31.03.2020 - pobierz ;karta pracy 1 - pobierz ; karta pracy 2 - pobierz

 

 

JĘZYK POLSKI KLASA V 30.03.2020 - pobierz ;ZAŁĄCZNIK DO PRACY DOMOWEJ - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VIB 30.03.2020 - pobierz ;ZAŁĄCZNIK DO PRACY DOMOWEJ - pobierz

 

 

JĘZYK POLSKI KLASA V 26.03.2020 - pobierz ;ZAŁĄCZNIK DO PRACY DOMOWEJ - pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VI 26.03.2020 - pobierz

 

 

JĘZYK POLSKI KLASA V 25.03.2020 -pobierz

JĘZYK POLSKI KLASA VI 25.03.2020 - pobierz

 

 

 

język polski

KLASA V

  1. Przeczytać „Katarynkę” (wykonać notatki z treści na kartce).
  2. Przeczytać mity z podręcznika:
  • „Mit o powstaniu świata”
  • „Mit o Demeter i Persefonie”
  • „Mit o Syzyfie”

     Do wszystkich mitów sporządzić ramowy plan wydarzeń (na kartce)

  1. Zapoznać się z tematem: Ci nieznośni bogowie olimpijscy. (podręcznik str.206-207)
  • W zeszycie do lektur zapisujemy na nowej stronie kolejny tytuł MITOLOGIA! (oczywiście wcześniej powinno być napisane wypracowanie z lektury „Tajemniczy ogród”)
  • Temat: Jesteśmy gośćmi na Olimpie.

(pod tematem zapisujemy notatkę)

Olimp-siedziba bogów

Zeus – pan nieba i ziemi, władca bogów i ludzi; atrybut-piorun

Hera- opiekunka małżeństw, siostra i żona Zeusa; atrybut-owoc granatu;

Demeter- bogini urodzaju i przyrody; atrybut-kłosy zbóż;

Posejdon- bóg mórz i oceanów; atrybut-trójząb;

Hefajstos – bóg sztuki kowalskiej i ognia; atrybut-młot

Hades- bóg świata podziemnego; atrybut-klucze

Hebe- bogini młodości

Hekate- bogini ciemności

Atena- bogini mądrości i sprawiedliwej wojny; atrybut-sowa i tarcza;

Hermes- posłaniec bogów; atrybut-kaduceusz i skrzydlate sandały;

Afrodyta- bogini piękności i miłości; atrybut-morska piana, róża;

Ares- bóg wojny; atrybut-miecz;

Artemida- bogini łowów; atrybut-łuk;

Apollo- bóg sztuki; atrybut-lira;

Persefona- bogini podziemia;

Hestia- bogini ogniska domowego;

Eris- bogini niezgody;

Helios- bóg światła

Cerber- trójgłowy pies strzegący wejścia do świata podziemnego

Charon- przewoźnik dusz zmarłych

  • - moneta wkładana do ust umarłego, opłata za przewiezienie rzeką Styks do świata zmarłych

ambrozja i nektar – pokarm i napój dające nieśmiertelność

(proszę się nauczyć, po powrocie do szkoły z tych treści będzie kartkówka)

  1. Temat: Praktyka czyni mistrza-ćwiczymy pisownię wyrazów z „ch” i „h”.

Podręcznik str. 238

  • W zeszycie przedmiotowym (nie do lektur) wykonać pol. 1, 2 str. 238   pol. 4 str. 239;
  • Zeszyt ćwiczeń str.78-81
  1. Temat: Pan przecinek przychodzi z wizytą.

Podręcznik str.220

  • W zeszycie przedmiotowym wykonać pol.1, 2, 3, 4 str. 221
  • Zeszyt ćwiczeń str. 99-100

KLASA VI B

  1. Przeczytać tekst „Tam, gdzie mieszka Muzyka”
  2. Zapoznać się z tematem: Ludzie muzyki (podr. str.198-199)

Temat: Ludzie muzyki.

  • Wykonać w zeszycie pol. 1, 2, 4 str. 200
  1. Temat: Jak mówimy, jak piszemy? Trudne głoski

Podręcznik str.204-207

  • Wykonać w zeszycie pol. 4 str. 205 pol. 6, 7, 8 str.206

(ustnie wykonać wszystkie polecenia)

  • Zeszyt ćwiczeń str.89-93
  1. Temat: Co już wiemy o wypowiedzeniach?

Podręcznik str.227

  • Wykonać w zeszycie pol.1 str.227 pol.2, 4 str. 228
  • Zeszyt ćwiczeń str. 49-52
  1. Temat: Przecinek w zdaniu pojedynczym- przypomnienie wiadomości.

Podręcznik str.232-233

  • Wykonać w zeszycie pol.1 str.232   pol. 3 str.232
  • Zeszyt ćwiczeń str. 107-108
  1. Zapoznać się z tematem: Jak napisać opowiadanie twórcze na podstawie baśni lub legendy? Podręcznik str. 216-217
  • Wykonać pisemnie na kartce polecenie 4 str.218- piszecie opowiadanie twórcze, nie plan wydarzeń.
  1. Kolejna lektura- „Ania z Zielonego Wzgórza” (zachęcam do czytania w wolnym czasie)

 

UWAGA UCZNIOWIE KLASY V i VI B! ZOSTAŁA ZWIĘKSZONA LICZBA ZADAŃ W STOSUNKU DO TEGO, CO OTRZYMALIŚCIE W ŚRODĘ.

 

p. Joanna Kuderska-Jakonczuk

 

BIOLOGIA KLASA V 29.04.2020 - pobierz

BIOLOGIA KLASA VIB 29.04.2020 - pobierz

WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA V 29.04.2020 - pobierz

WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA VIII 29.04.2020 - pobierz

 

BIOLOGIA KLASA VII 28.04.2020 - pobierz; załącznik1, załącznik2

 

BIOLOGIA KLASA VIII 27.04.2020 - pobierz

 

WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA IV 27.04.2020 - pobierz

 

BIOLOGIA KLASA VIA 24.04.2020 - pobierz

 

BIOLOGIA KLASA VII 24.04.2020 - pobierz

 

BIOLOGIA KLASA V 22.04.2020 - pobierz

 

BIOLOGIA KLASA VIB 22.04.2020 - pobierz

 

WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA V 22.04.2020 - pobierz

 

BIOLOGIA KLASA VII 21.04.2020 - pobierz

 

BIOLOGIA KLASA VII 17.04.2020 - pobierz ;załącznik1 ;załącznik2

 

WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA VIII 16.04.2020 /23.04.2020 - pobierz

 

BIOLOGIA KLASA V 15.04.2020 - pobierz ;załącznik1 ,załącznik2

BIOLOGIA KLASA VIB 15.04.2020 /KLASA VIA 17.04.2020 - pobierz ;załącznik1 ;załącznik2

 

BIOLOGIA KLASA V 08.04.2020 - pobierz

BIOLOGIA KLASA VIB 08.04.2020 - pobierz

WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA V 08.04.2020 - pobierz

 

BIOLOGIA KLASA VII 07.04.2020 - pobierz ;załącznik 1 ;załącznik 2

 

BIOLOGIA KLASA VIII 06.04.2020 - pobierz

 

BIOLOGIA 03.04.2020 - pobierz

BILLOGIA KL VII 03.04.2020 - pobierz ;załącznik 1; załącznik 2

 

WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA V 01.04.2020 - pobierz

WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA VIII 26.03-02.04.2020 - pobierz

BIOLOGIA KLASA V 01.04.2020 - pobierz, załącznik 1 ,załącznik 2

 

BILOOGIA KLASA VII 31.03.2020 - pobierz

 

BIOLOGIA KLASA VIII 30.03.2020 - pobierz

WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA IV 30.03 I 06.04.2020 - pobierz

 

BIOLOGIA KLASA VIA 27.03.2020 - pobierz

BIOLOGIA KLASA VII 27.03.2020 - pobierz

 

 WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA V 25.03.2020 - pobierz

 

 

BIOLOGIA KLASA V

18.03.2020

TEMAT: Budowa i różnorodność grzybów i porostów.

Str. 81-87

Polecam wykorzystanie materiałów

https://epodreczniki.pl/a/grzyby/DTUlQhgeL

Notatka w zeszycie – można przepisać lub wkleić

  1. Cechy grzybów i środowisko życia
    1. Tworzą odrębne królestwo
    2. Ich komórki pokryte są ścianą komórkową zawierającą chitynę
    3. Mają kilka jąder komórkowych w jednej komórce (są komórczakami)
    4. Odżywiają się cudzożywnie
    5. Żyją na lądzie, w miejscach wilgotnych, ciepłych i zacienionych
    6. Niektóre grzyby żyję na powierzchni lub wewnątrz innych organizmów
  2. Podział grzybów
Jednokomórkowe Wielokomórkowe
Zbudowane są z jednej komórki o mikroskopijnych rozmiarach np. drożdże. Wyjątkiem jest pleśniak – można go zobaczyć gołym okiem. Zbudowane są z części podziemnej (luźno ułożone strzępki grzybni) oraz owocnika (kapelusz, trzon) np. muchomor czerwony

Zeszyt ćwiczeń

3/56

  1. Czynności życiowe (proszę wypisać informacje w oparciu o podręcznik str. 83)
    1. Odżywianie………………………………………………………………………………………………
    2. Oddychanie……………………………………………………………………………………………..
    3. Rozmnażanie……………………………………………………………………………………………
  2. Znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka

Zeszyt ćwiczeń

9/58

  1. Budowa i znaczenie porostów.

Zeszyt ćwiczeń

10/58

25.03.2020

TEMAT: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z działu „Wirusy, bakterie, protisty i grzyby”

Polecam wykorzystanie materiałów

https://epodreczniki.pl/a/bakterie/Dd7aCGXvP

https://epodreczniki.pl/a/protisty/DEyCIy5g9

https://epodreczniki.pl/a/grzyby/DTUlQhgeL

Zeszyt ćwiczeń : Sprawdź czy potrafisz str. 59-61

Proszę o przygotowanie przez każdego ucznia pracy pod tytułem

„ Znam i podziwiam bakterie, protisty, grzyby i porosty”.

  1. Praca powinna zawierać krótki opis 2 gatunków bakterii, 2 gatunków protistów, 2 gatunków grzybów i 2 gatunków porostów (łącznie 8 gatunków)
  2. Opis – cechy budowy, środowisko życia, czynności życiowe i ciekawostka o danym gatunku, np. jakie choroby wywołuje lub do czego jest wykorzystywana.
  3. Forma pracy do wyboru
    1. Prezentacja multimedialna – maksymalnie 10 slajdów
    2. Album w formacie zeszytowym lub A4 – maksymalnie 10 stron
    3. Nagranie krótkiego filmu z opisem wybranych gatunków – może być kilka krótszych filmików.
  4. Czas realizacji

do 31 marca

  1. Sposób dostarczenia

Poczta - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Messenger - Joanna Kuderska-Jakonczuk

Prace w wersji papierowej będzie można oddać po powrocie do szkoły, ale proszę o wysłanie zdjęć poszczególnych stron potwierdzających ich wykonanie.

Proszę o podpisywanie prac imieniem i nazwiskiem.

W przypadku wątpliwości proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny, pocztę lub Messenger.

BIOLOGIA KLASA VIA

20.03.2020

TEMAT: Przegląd i znaczenie gadów.

Polecam wykorzystanie materiałów

https://epodreczniki.pl/a/gady---mistrzowie-przetrwania-w-suchym-srodowisku/D1C7YooNc

Str. 107-111

Notatka w zeszycie

  1. Podział gadów (dopisujemy przykłady gatunków)
    1. Jaszczurki…………………………………………………….
    2. Węże…………………………………………………………..
    3. Żółwie…………………………………………………………
    4. Krokodyle……………………………………………………

Zeszyt ćwiczeń

2/89

3/90

4/90

5/90

  1. Znaczenie gadów w przyrodzie i w życiu człowieka.

Zeszyt ćwiczeń

9/92

Proszę o przygotowanie przez każdego ucznia pracy pod tytułem

„ Znam płazy i gady”.

  1. Praca powinna zawierać krótki opis 3 gatunków płazów (po jednym bezogonowym, ogoniastym i beznogim), 4 gatunków gadów (po jednej jaszczurce, wężu, żółwiu i krokodylu), (łącznie 7 gatunków)
  2. Opis – cechy budowy, środowisko życia, czynności życiowe i ciekawostka o danym gatunku.
  3. Forma pracy do wyboru
    1. Prezentacja multimedialna – maksymalnie 10 slajdów
    2. Album w formacie zeszytowym lub A4 – maksymalnie 10 stron
    3. Nagranie krótkiego filmu z opisem wybranych gatunków – może być kilka krótszych filmików.
  4. Czas realizacji

do 31 marca

  1. Sposób dostarczenia

Poczta - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Messenger - Joanna Kuderska-Jakonczuk

Prace w wersji papierowej będzie można oddać po powrocie do szkoły, ale proszę o wysłanie zdjęć poszczególnych stron potwierdzających ich wykonanie.

Proszę o podpisywanie prac imieniem i nazwiskiem.

W przypadku wątpliwości proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny, pocztę lub Messenger.

BIOLOGIA KLASA VIB

18.03.2020

TEMAT: Gady – kręgowce, które opanowały ląd.

Polecam wykorzystanie materiałów

https://epodreczniki.pl/a/gady---mistrzowie-przetrwania-w-suchym-srodowisku/D1C7YooNc

str. 103-106

Notatka w zeszycie

  1. Środowisko życia i cechy charakterystyczne gadów.
    1. Organizmy zmiennocieplne, występują na wszystkich kontynentach oprócz Antarktydy.
    2. Posiadają zdolność popadania w stan odrętwienia (hibernacji) przy spadku temperatury.
    3. Żyją głownie w środowisku lądowym lub wodno-lądowym.
    4. Ich ciało jest pokryte grubą skorą w której znajdują się rogowe łuski i tarczki
  2. Czynności życiowe gadów (uzupełniamy na podstawie podręcznika)
    1. Odżywianie…………………………………………………………………………………………………….
    2. Oddychanie…………………………………………………………………………………………………….
    3. Rozmnażanie ………………………………………………………………………………………………….

25.03.2020

TEMAT: Przegląd i znaczenie gadów.

Polecam wykorzystanie materiałów

https://epodreczniki.pl/a/gady---mistrzowie-przetrwania-w-suchym-srodowisku/D1C7YooNc

Str. 107-111

Notatka w zeszycie

  1. Podział gadów (dopisujemy przykłady gatunków)
    1. Jaszczurki…………………………………………………….
    2. Węże…………………………………………………………..
    3. Żółwie…………………………………………………………
    4. Krokodyle……………………………………………………

Zeszyt ćwiczeń

2/89

3/90

4/90

5/90

  1. Znaczenie gadów w przyrodzie i w życiu człowieka.

Zeszyt ćwiczeń

9/92

Str. 107-111

Notatka w zeszycie

  1. Podział gadów (dopisujemy przykłady gatunków)
    1. Jaszczurki…………………………………………………….
    2. Węże…………………………………………………………..
    3. Żółwie…………………………………………………………
    4. Krokodyle……………………………………………………

Zeszyt ćwiczeń

2/89

3/90

4/90

5/90

  1. Znaczenie gadów w przyrodzie i w życiu człowieka.

Zeszyt ćwiczeń

9/92

Proszę o przygotowanie przez każdego ucznia pracy pod tytułem

„ Znam płazy i gady”.

  1. Praca powinna zawierać krótki opis 3 gatunków płazów (po jednym bezogonowym, ogoniastym i beznogim), 4 gatunków gadów (po jednej jaszczurce, wężu, żółwiu i krokodylu), (łącznie 7 gatunków)
  2. Opis – cechy budowy, środowisko życia, czynności życiowe i ciekawostka o danym gatunku.
  3. Forma pracy do wyboru
    1. Prezentacja multimedialna – maksymalnie 10 slajdów
    2. Album w formacie zeszytowym lub A4 – maksymalnie 10 stron
    3. Nagranie krótkiego filmu z opisem wybranych gatunków – może być kilka krótszych filmików.
  4. Czas realizacji

do 31 marca

  1. Sposób dostarczenia

Poczta - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Messenger - Joanna Kuderska-Jakonczuk

Prace w wersji papierowej będzie można oddać po powrocie do szkoły, ale proszę o wysłanie zdjęć poszczególnych stron potwierdzających ich wykonanie.

Proszę o podpisywanie prac imieniem i nazwiskiem.

W przypadku wątpliwości proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny, pocztę lub Messenger.

BIOLOGIA KLASA VII

17.03.2020

Temat: Zasady działania układu wydalniczego.

Str. w podręczniku 155-156

Filmy do obejrzenia

https://pl.khanacademy.org/science/health-and-medicine/human-anatomy-and-physiology/introduction-to-the-kidneys/v/meet-the-kidneys

https://pl.khanacademy.org/science/health-and-medicine/human-anatomy-and-physiology/introduction-to-the-kidneys/v/how-do-our-kidneys-work

https://pl.khanacademy.org/science/health-and-medicine/human-anatomy-and-physiology/introduction-to-the-kidneys/v/glomerular-filtration-in-the-nephron

Pojęcia do wyjaśnienia w zeszycie

Filtracja…………………………………………..

Resorpcja………………………………………..

20.03.2020

Temat :Higiena i choroby układu wydalniczego

Str. w podręczniku. 157-160

Do uzupełnienia karta pracy

Sposób dostarczenia

Poczta - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

messenger - Joanna Kuderska-Jakonczuk

Karty pracy w wersji papierowej będzie można oddać po powrocie do szkoły, ale proszę o wysłanie zdjęć poszczególnych stron potwierdzających ich wykonanie.

Proszę o podpisywanie prac imieniem i nazwiskiem.

W przypadku wątpliwości proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny, pocztę lub Messenger.

24.03.2020

TEMAT: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z układu wydalniczego.

Str. 161-162

Proszę wykonać w zeszycie zadania „Wiesz czy nie wiesz?”

Higiena i choroby układu wydalniczego     imię i nazwisko ………………………

Karta pracy

Klasa VII

  1. 1.Uzupełnij poniższe zdania tak, aby stanowiły poprawny opis zasad higieny układu wydalniczego.
    1. 1.Należy dbać o higienęosobistą,ponieważ ………………………………………………………….
    2. 2.Odpowiedni ubiór zapobiega ………………………………………………………………………..
    3. 3.Zbyt duże spożycie soli jestniezdrowe,ponieważ ………………………………………………….
    4. 4.Regularne
    5. 2.Poniżej przedstawiono opisy trzech przypadków chorób układu wydalniczego. Rozpoznaj, na jaką chorobę cierpią te osoby. Wpisz nazwy chorób we właściwe miejsca.

Przypadek 1

Pan Kazimierz bardzo źle czuł się w pracy. Po przyjściu do domu położył się, aby odpocząć. Jednak po chwili w lewym boku zaczął odczuwać bardzo silny ból promieniujący w kierunku nogi. Żona pana Kazimierza, widząc, że sytuacja jest poważna, wezwała pogotowie. Lekarz spytał, czy w ostatnim czasie pacjent robił jakieś badania. Po przejrzeniu wyników okazało się, że w badaniu moczu ujawniły się liczne kryształy soli wapnia (tzw. piasek nerkowy).

Nazwa choroby: …………………………………………………………………………………………………..

Przypadek 2

Zosia ma 6 lat i zazwyczaj to wesoła, pełna energii dziewczynka. Jednak od kilku dni jest stale niespokojna i rozdrażniona. Nie chce jeść ani pić, za to często chodzi do toalety. Dodatkowo Zosia skarży się na ból w czasie oddawania moczu, a także na bolesność dolnej części pleców. Kiedy mama zmierzyła dziewczynce temperaturę, okazało się, że ma niezbyt wysoką gorączkę – 37,5°C.

Nazwa choroby: ……………………………………………………………………………………………………

Przypadek 3

Pani Jolanta od lat choruje. Stwierdzono u niej m.in. nadciśnienie tętnicze, miażdżycę oraz przewlekłą chorobę nerek. Cierpi na bóle w okolicy pleców, ma problemy z układem kostnym (skłonność do złamań, bóle stawów). Jest osłabiona, traci na wadze, a także ma kłopoty z pamięcią i zasypianiem. Musi stosować specjalną dietę, w której podstawą jest ograniczanie spożywania białka. Pani Jolanta od roku jest regularnie poddawana zabiegowi dializy. Przypuszczalnie czeka ją operacja – przeszczep nerki.

Nazwa choroby: ……………………………………………………………………………………………………

  1. 3.Na podstawie animacji Dializa odpowiedz na poniższe pytania.
    1. Czy krew w dializatorze miesza się z płynem dializującym?

…………………………………………………………………………………………………

  1. W czym dializator przypominanerkę?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Dlaczego dializa nie może całkowicie zastąpić pracy nerek?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. 4.W tabeli zostały przedstawione wyniki badania moczu dwóch osób. Na podstawie analizy podanych wyników ustal i napisz, na jakie choroby prawdopodobnie cierpią ci pacjenci. W uzasadnieniu swojej odpowiedzi podaj ten wynik, który wskazuje na daną chorobę.
Badany parametr Pacjent 1 Pacjent 2 Norma
Barwa lekko mętna słomkowa żółta/słomkowa
Odczyn pH 5,9 6,1 ok. 6
Ciężar właściwy [g/l] 1028 1020 1018–1030
Glukoza [mg/100 ml] brak brak Brak
Białko [mg/100 ml] 1115 brak Brak
Leukocyty pojedyncze 20 1–5
Erytrocyty pojedyncze pojedyncze 0–3
Nabłonki liczne pojedyncze 1–5
Bakterie nieliczne bardzo liczne Brak

Pacjent 1 chorujena: ……………………………………………………………………………………….

Uzasadnienie: ………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Pacjent 2 chorujena: ……………………………………………………………………………………….

Uzasadnienie: ………………………………………………………………………………………………...

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

BIOLOGIA KLASA VIII

16.03.2020

TEMAT: Czym jest ekosystem?

Str. w podręczniku 116-120

Notatka w zeszycie

  1. EKOSYSTEM = BIOTOP + BIOCENOZA

Wypisujemy z podręcznika (str. 116) co tworzy biotop, a co biocenozę.

  1. Rodzaje ekosystemów.
    1. Naturalne np. ……………………………………………………………………………..
    2. Sztuczne np. ………………………………………………………………………………
  2. Sukcesja ekologiczna - ………………………………………………………………………
    1. Pierwotna np. ……………………………………………………………………………
    2. Wtórna np. ………………………………………………………………………………..
  1. 23.03.2020

 

TEMAT: Zależności pokarmowe w ekosystemie.

 

  1. w podręczniku 121-124

Notatka w zeszycie

Wyjaśnienie pojęć:

Zależności pokarmowe

Łańcuch pokarmowy

Poziomy troficzne (producenci, konsumenci, destruenci)

Proszę wypisać 5 łańcuchów pokarmowych ze str. 122. (zaczynamy zawsze od rośliny zielonej)

 

 

 

 

   
Rodzice dzieci sześcioletnich mogą tu znaleźć ciekawe materiały
Warto skorzystać, zapraszamy...
   
© Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Wyszkach