Przykładowe artykuły
p. Aneta Topczewska
JĘZYK ANGIELSKI 29.04.2020 - pobierz
JĘZYK ANGIELSKI 27.04.2020 - pobierz
INFORMACJA DLA KLASY V JĘZYK ANGIELSKI 24.04.2020 - pobierz
JĘZYK ANGIELSKI 24.04.2020 - pobierz
JĘZYK ANGIELSKI 22.04.2020 - pobierz ;praca domowa klasa V
JĘZYK ANGIELSKI 17.04.2020 - pobierz
JĘZYK ANGIELSKI 15.04.2020 - pobierz
JĘZYK ANGIELSKI KLASA I, III, V 08.04.2020 - pobierz
JEZYK ANGIELSKI KLASA II, III, V 06.04.2020 - pobierz
JĘZYK ANGIELSKI 03.04.2020 - pobierz ;PRACA DOMOWA KLASA V - pobierz
JĘZYK ANGIELSKI 01.04.2020 - pobierz
JĘZYK ANGIELSKI KLASA II, III, V 30.03.2020 - pobierz
JĘZYK ANGIELSKI KLASA I, II, V 27.03.2020 - pobierz
JĘZYK ANGIELSKI KLASA I, III, V 25.03.2020 - pobierz
Klasy I, II, III
Proszę o powtarzanie poznanych do tej pory słówek i zwrotów. Sugeruję korzystanie ze specjalnej aplikacji, którą znaleźć można tutaj https://www.macmillan.pl/aplikacja-quizlet. Rodziców proszę o pomoc w skorzystaniu z aplikacji.
Klasa V
Temat: Unit 5 – revision. Powtórzenie wiadomości z rozdziału 5.
Do zeszytu ćwiczenia 1,2,3,4 str. 73( podręcznik)
Na stronie https://elt.oup.com/student/stepsplus/lv2/?cc=pl&selLanguage=pl proszę zrobić ćwiczenia do rozdziału 5, ale nie zaszkodzi wrócić do rozdziałów 1-4 J.
p. Bożena Pierzchało /geografia
Geografia klasa VIII
Temat z dn. 16. 03. 2020 r. Proszę wpisać do zeszytu temat i notatkę w formie punktów.
Temat : Tornada i cyklony tropikalne w Ameryce Północnej.
( podr. Str. 110 – 115)
- Jak powstają tornada?
- Gwałtownie wirująca kolumna powietrza powstaje, kiedy gorące i wilgotne powietrze znad Zatoki Meksykańskiej napotyka zimne i suche powietrze znad Gór Skalistych. To ciemny lej połączony szerszym końcem z chmurą burzową.
- 2.Aleja Tornad – s. 111
- To pas o szerokości ok. 650 km., między Meksykiem a Dakotą Południową. ( Ponad tysiąc rocznie w USA )
- Skutki tornad zależą od ich siły, zniszczenia i szkody.
- Cyklony tropikalne. – s. 112, analiza mapy.
- To głębokie ośrodki niskiego ciśnienia atmosferycznego, które tworzą się nad silnie nagrzanymi oceanami w obszarach międzyzwrotnikowych. Przypominają olbrzymi wir, w środku z okiem.
- Nazwy cyklonów tropikalnych w innych częściach świata; huragany, tajfuny, willy- willy.
Wykonać pisemnie do zeszytu - ćwiczenie 2/ 115 s. ( podr.)
Zeszyt ćwiczeń 50% str. 50 -52
PRZYDATNE LINKI/STRONY:
- https://www.youtube.com/watch?v=S1DBwthOTs4
- https://www.youtube.com/watch?v=PhxZgzZT-uA
- https://www.national-geographic.pl/national-geographic/przyroda/tornado
GEOGRAFIA KL.VII
Temat z dn. 16.03.2020 r. i 18.03. ( wpisać dwie daty, bo uwzględniam wykonywanie poleceń w zeszytach ćwiczeń)
Temat : Gospodarka morska w Polsce.
Podr. S. 142 -144 Wpisać temat i punkty do zeszytu
- Dostęp do Morza Bałtyckiego umożliwia nam rozwój handlu, przemysłu stoczniowego, rybołówstwa i turystyki.
- W portach morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie, Świnoujściu odbywa się załadunek towarów na statki i ich rozładunek. – analiza mapy s. 142
- Terminale – miejsce rozładunku, załadunku towarów, np. ropy naftowej, sprzętu elektronicznego.
- Polskie stocznie i rybołówstwo.
Pisemnie- ćwiczenie z podręcznika 3/ s. 144 oraz w zeszycie ćwiczeń pisemnie strony 88 -89
POLECANE LINKI:
- https://www.youtube.com/watch?v=Rpu515D6FoU
- https://www.youtube.com/watch?v=TQEfHuYg5Bg
- https://www.youtube.com/watch?v=jrDpe5lpPc4
- https://www.youtube.com/watch?v=3wvfEYWMJGM
GEOGRAFIA klasy - VI A - wpisać datę 19.03.2020 r.
i klasa VI B data 16.03.2020 r.
Temat dla klas VI A I KL. VI B
Temat: Rolnictwo Danii i Węgier.
Podręcznik str. 96 – 105
Notatka do zapisania w zeszycie
- Czym jest gospodarka?
- to wszystkie działania polegające na wytwarzaniu dóbr i świadczeniu usług w celu zaspokojenia potrzeb ludności. Dzieli się na trzy sektory: rolnictwo, przemysł i usługi.
- 2.Rolnictwo - to sektor gospodarki, który obejmuje działalność polegającą na uprawie roślin i hodowli zwierząt.
- Kraj w pigułce; Dania i Węgry- przeczytać str. 96 – 97
- Warunki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze rozwoju rolnictwa - (podr. str. 99)
- Porównanie cech rolnictwa Danii i Węgier;
- Dania; obszar nizinny, klimat umiarkowany ciepły morski, łagodne zimy, gleby średnio żyzne, korzystne warunki pozaprzyrodnicze
- Węgry; kraj nizinny, żyzne gleby, klimat umiarkowany ciepły, gorsze warunki pozaprzyrodnicze.
GEOGRAFIA KL. V
Data 20.03. 2020 r
Temat: Pogoda a klimat.
Podr. Str. 102 – 107
Notatka do zeszytu
- Pogoda to stan atmosfery w określonym miejscu i czasie. Składniki; temperatura powietrza, zachmurzenie, opady, ciśnienie atmosferyczne, wiatr,
- Klimat to warunki pogodowe występujące na danym obszarze w ciągu roku i powtarzające się w kolejnych latach.
- Elementy klimatogramu – wykresu klimatycznego. Co zawiera? Przeanalizować str. 103
- Jak czytać klimatogram? Str. 104
- 4.Obliczanie średniej rocznej amplitudy temperatury powietrza. To różnica między temperaturą w najcieplejszym i najzimniejszym miesiącu roku.
- 5.Obliczanie średniej rocznej temperatury powietrza i rocznej sumy opadów.
Praca domowa
Ćwiczenie 2 podr. str. 107
POLECANE LINKI:
- https://www.youtube.com/watch?v=FL-Xu657ScI
- https://www.youtube.com/watch?v=ibgUl4RGA8w
Bożena Pierzchało
Ważne - zdalne nauczanie
Szanowni Rodzice uczniów Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Wyszkach.
W związku z zagrożeniem koronawirusem i potrzebą odwołania zajęć dydaktycznych w szkołach chcemy wyjść naprzeciw potrzebom edukacyjnym Waszych podopiecznych. Pragniemy aby czas spędzony przez nich w domu nie był okresem, w którym będą pozbawieni kontaktu ze swoimi nauczycielami, wychowawcami, którzy zazwyczaj czuwają nad przyswajaniem wiedzy przez uczniów oraz rozwijaniem ich umiejętności. Zwracam się z prośbą do Uczniów jak również i do Rodziców aby wykorzystać w tym celu środki komunikacji elektronicznej. Nauczyciele, naszej szkoły, przygotowali uczniom zestawy ćwiczeń, zadań oraz będą udzielać im stosownych instrukcji za pośrednictwem strony internetowej szkoły w zakładce Dla uczniów i rodziców / Zdalne nauczanie. Nauczyciele będą kontaktować się z uczniami poprzez dziennik elektroniczny, telefonicznie oraz wykorzystując media społecznościowe.
W przyswajaniu wiedzy mogą być znaczną pomocą materiały prezentowane na stronach: www.gov.pl , www.cke.gov.pl ,www.epodreczniki.pl.
Uwagi techniczne:
Jeśli będą występowały problemy z ładowaniem kart pracy, które przygotowali nauczyciele, proszę o odświeżenie artykułu. (załadowanie kart może chwilę potrwać)
W przypadku braku możliwości wydrukowania kart prac, proszę aby uczniowie wykonywali zadania w zeszytach przedmiotowych podając jedynie odpowiedzi.
Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Wyszkach, mgr Jacek Falkowski.
p. Anna Twarowska
MATEMATYKA /CHEMIA 30.04.2020 - pobierz
MATEMATYKA 29.04.2020 - pobierz
MATEMATYKA /CHEMIA 28.04.2020 - pobierz
MATEMATYKA /CHEMIA 27.04.2020 - pobierz
MATEMATYKA /CHEMIA 24.04.2020 - pobierz
MATEMATYKA /CHEMIA 23.04.2020 - pobierz
MATEMATYKA 22.04.2020 - pobierz
MATEMATYKA /CHEMIA 21.04.2020 - pobierz
MATEMATYKA /CHEMIA 17.04.2020 - pobierz
MATEMATYKA /CHEMIA 16.04.2020 - pobierz
MATEMATYKA 15.04.2020 - pobierz
MATEMATYKA 08.04.2020 - pobierz
MATEMATYKA /CHEMIA 07.04.2020 - pobierz
MATEMATYKA /CHEMIA 06.04.2020 - pobierz
MATEMATYKA /CHEMIA 03.04.2020 - pobierz
MATEMATYKA /CHEMIA 02.04.2020 - pobierz
MATEMATYKA 01.04.2020 - pobierz
MATEMATYKA, CHEMIA 31.03.2020 - pobierz
MATEMATYKA KLASA IV, V, VIB ; CHEMIA KLASA VIII 30.03.2020 - pobierz
MATEMATYKA KLASA VIB, VIII,V - CHEMIA KLASA VII 27.03.2020 - pobierz
MATEMATYKA, CHEMIA, ZAJĘCIA Z WYCHOWAWCĄ 26.03.2020 - pobierz
MATEMATYKA
KLASA VII, IV, V NA DZIEŃ 25.03.2020 - pobierz
MATEMATYKA
Klasa VIII
Temat : Rozwiazywanie zadań egzaminacyjnych
- Uczniowie rozwiązują arkusz egzaminacyjny nr 4 i jego rozwiązania przesyłają do 19.03.2020r nauczycielowi.
- Proszę o wykonanie modeli figur przestrzennych i przyniesienie ich do szkoły po przerwie:
- Sześcianu lub prostopadłościanu
- graniastosłupa
- ostrosłupa (siatki ostrosłupów są w podręczniku na str. 184 )
Klasa VI B
Temat: Powtórzenie wiadomości o liczbach dodatnich i liczbach ujemnych
Proszę o rozwiązanie kart pracy i przyniesienie ich po przerwie.
Klasa V
Temat: Powtórzenie wiadomości o liczbach naturalnych i ułamkach zwykłych
- Utrwalanie tabliczki mnożenia
- Dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie pisemne – po 3 przykłady do danego działania
- Dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie ułamków zwykłych -– po 3 przykłady do danego działania
Obliczenia proszę zapisać na kartce i przynieś do szkoły po przewie
Klasa IV
Temat: Powtórzenie wiadomości o liczbach naturalnych
- Utrwalanie tabliczki mnożenia
- Dodawanie i odejmowanie pisemne – po 3 przykłady do danego działania
- Mnożenie i dzielenie pisemne – po 5 przykładów do danego działania
Obliczenia proszę zapisać na kartce i przynieś do szkoły po przewie
CHEMIA
Klasa VIII
Temat: Szereg homologiczny alkoholi
Proszę o rozwiązanie kart pracy i przyniesienie ich po przerwie.
Klasa VII
Temat: Wiązanie kowalencyjne i jonowe
Proszę o rozwiązanie kart pracy i przyniesienie ich po przerwie.
Anna Twarowska
p. Bożena Pierzchało
HISTORIA KLASA VIA /GEOGRAFIA KLASA VIA 30.04.2020 - pobierz
WoS KLASA VIII /HISTORIA KLASA V /GEOGRAFIA KLASA VII /DORADZTWO ZAWODOWEKLASA VII 29.04.2020 - pobierz
WoS KLASA VIII /GODZINA WYCHOWAWCZA KLASA V /HISTORIA KLASA VIB /EDB KLASA VIII 28.04.2020 - pobierz
GEOGRAFIA KLASA VIII /HISTORIA KLASA VIA /GEOGRAFIA KLASA VIB i klasa VII 27.04.2020 - pobierz
HISTORIA /GEOGRAFAIA 24.04.2020 - pobierz
HISTORIA /GEOGRAFIA KLASA VIA 23.04.2020 - pobierz
WoS KLASA VIII /HISTORIA KLASA V /GEOGRAFIA KLASA VII
/DORADZTWO ZAWODOWE KLASA VII 22.04.2020 - pobierz
WoS - EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA KLASA VIII /GODZINA
WYCHOWAWCZA KLASA V /HISTORIA KLASA VIB / 21.04.2020 - pobierz
HISTORIA KLASA V /HISTORIA KLASA VIB /GEOGRAFIA KLASA V 17.04.2020 - pobierz
HISTORIA /GEOGRAFIA KLASA VIA 16.04.2020 - pobierz
WoS KLASA VIII /HISTORIA KLASA V /GEOGRAFIA KLSA VII /DORADZTWO ZAWODOWE KLASA VII 15.04.2020 - pobierz
WoS /HISTORIA KLASA V; GEOGRAFIA /DORADZTWO ZAWODOWE KLASA VII 08.04.2020 - pobierz
WoS KLASA VIII /EDB KLASA VIII /HISTORIA KLASA VIB /GODZINA WYCHOWAWCZA KLASA V 07.04.2020 - pobierz
GEOGRAFIA KLASA VIII, VII, VIB /historia VIA 06.04.2020 - pobierz
HISTORIA /GEOGRAFIA KLASA V, VIB 03.04.2020 - pobierz
HISTORIA KLASA VIA, GEOGRAFIA KLASA VIA 02.04.2020 - pobierz
WOS KLASA VIII, HISTORIA KLASA V, GEOGRAFIA KLASA VII, DORADZTWO ZAWODOWE KLASA VII 01.04.2020 - pobierz
GEOGRAFIA ZESZYT ĆWICZEŃ KLASA V - pobierz
GEOGRAFIA ZESZYT ĆWICZEŃ KLASA VI - pobierz
LEKCJE 31.03.2020 - pobierz
GEOGRAFIA KLASA VIB,VII,VIII ;HISTORIA VIA 30.03.2020 - pobierz
HISTORIA KLASA V 27.03.2020 - pobierz
KLASY V-VIII GEOGRAFIA 26,27,30.03.2020 - pobierz
KLASY IV-VIII HISTORIA, DORADZTWO ZAWODOWE 25.03.2020 - pobierz
KLASA VIII, VIA HISTORIA, WOS, EDB 25,27,31.03.2020 - pobierz
Historia kl. VI B
( 17.03.2020 r.)
Temat: Podsumowanie rozdziału IV ,, Od absolutyzmu do republiki”.( podr. str. 150)
- Wykonaj w zeszycie pisemnie zadania; 1, 3, 7 str. 150 ( w 7 można wpisać; prawda, fałsz, nie przepisywać zdań)
Historia – klasy; VI A ( 16.03.20 r.) i kl. VI B (20.03.20r) - temat mają wpisać uczniowie obu klas.
( Zaczynamy nowy rozdział, bardzo ważny ,, Upadek Rzeczypospolitej’’, II poł XVII, XVIII w.)
Temat: Rzeczpospolita pod rządami Wettinów z Saksonii (od II poł. XVII w. do II poł. XVIIIw. 1763r.)
Podr. str. 152 – 157
Przeczytać temat i zapisać notatkę
- August II Mocny z dynastii Wettinów, książę Saksonii, jednego z państw niemieckich, królem Polski w latach 1697 – 1733.
- Stanisław Leszczyński królem Polski w latach 1704 – 1709 i 1733 -1736 i jego projekty reform ustrojowych dla Polski w rozprawie ,, Głos wolny wolność ubezpieczający ‘’
- proponował ograniczyć liberum veto, powiększyć armię do 100 tys. żołnierzy, przyznanie chłopom wolności osobistej, zamienić im pańszczyznę na czynsz.
- Stanisław Konarski – publicysta, nauczyciel, również proponował reformy RP- str. 156. W dziele ,, O skutecznym rad sposobie’’, w 1740 r. założył szkołę Collegium Nobilium str. 156. (Przeczytać, to ważne.)
- Rządy Augusta III Sasa w RP przez 30 lat ( 1733 -1763) i ocena jego panowania. ( str.155)
Pisemnie 1 i 3 str. 157
PROPONOWANE LINKI:
- https://epodreczniki.pl/a/film/D158xFO1L
Wos kl. VIII
( 17. 03. 20 i 18.03.20)
Temat: Władza ustawodawcza w III RP – Sejm i Senat, ( Parlament, legislatywa)
Zapisać notatkę w zeszycie:
- Władza ustawodawcza jest wybierana przez obywateli w wyborach powszechnych. Fundamentalne zasady demokracji; suwerenność narodu, wolność słowa, pluralizm polityczny.
- Co to znaczy demokracja przedstawicielska lub pośrednia?
- to pełnoletni obywatele kraju wybierają swoich przedstawicieli, którzy w naszym imieniu będą sprawowali władzę, frekwencja wyborcza.
- Wybory pięcioprzymiotnikowe;
(zapoznaj się ze schematem s. 132) powszechne, tajne, bezpośrednie, równe, proporcjonalne.
- Organizacja Sejmu i Senatu s. 133, czynne i bierne prawo wyborcze.
- Funkcje Sejmu i Senatu – przepisać, tylko skrócić.
Wykonaj pytanie 2 lub 3 s.135
Temat: Władza wykonawcza w RP: Prezydent i Rada Ministrów (Rząd)
Notatka do zeszytu:
- Sposób wyboru i podstawowe kompetencje Prezydenta RP.
- Działania urzędującego Prezydenta RP
- Prezydenci III RP wybrani w wyborach powszechnych i ich życiorysy polityczne. Przeczytaj s. 136 -137
- Rozdział V Konstytucji RP z 2. 04. 1997 r. – Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej.
Wykonaj pisemnie:
- Wypisz pięć uprawnień Prezydenta RP i uzasadnij dlaczego te wybrałeś/ wybrałaś?
- W dobie trwającej pandemii Koronawirusa, poszukaj informacji o działaniach obecnego Prezydenta Andrzeja Dudy i Premiera Mateusza Morawieckiego.
- Ile lat trwa kadencja w Polsce prezydenta? A ile premiera?
PROPONOWANE LINKI:
- Konstytucja RP:
- https://www.youtube.com/watch?v=3aKtvALkqa4
- https://www.youtube.com/watch?v=iaQxsbMYKFo
Trójpodział władzy
- https://www.youtube.com/watch?v=EoEoaCh_05I
EDB KL.VIII
17.03. 2020 r. i 24.03. 2020 r.
Temat: Polska a bezpieczeństwo międzynarodowe.
Podr. s. 114 – 122 temat na 2 godz.
Notatka do zeszytu
- Geopolityczne uwarunkowania bezpieczeństwa Polski, wynikające z położenia Polski. Przeanalizować tabelę str. 115 – wypisz trzy twoim zdaniem najważniejsze.
- Wyjaśnij pojęcia i określenia; geopolityka, bezpieczeństwo Polski, Trójmorze, Grupa Wyszehradzka, V 4.
- Rola organizacji międzynarodowych w zapewnieniu bezpieczeństwa Polski.
Pisemnie polecenia;
2, 3, 5/ 122 str.
POLECANE LINKI:
Droga do ONZ:
- https://www.youtube.com/watch?v=uWZyP4tkdAw
NATO
- https://www.youtube.com/watch?v=6MdY0ynquik
- https://www.youtube.com/watch?v=EQ6-SsnYasY
Flaga Unii
- https://www.youtube.com/watch?v=Sf4wQelFPeM
Historia klasa V (zapisać w zeszycie z datą 18 marca 2020 r. i wykonać polecenia z podręcznika oraz materiały polecone przez nauczyciela) Temat str.160 - 164
Temat : Zanim powstała Polska.
PRACA Z MAPĄ - str. 163
Wykonaj pisemnie 1 i 2 polecenie ze str. 163
SPRAWDŹ SIĘ – STR. 164 ZADANIE 1/ 164 - PISEMNIE
Poniżej zamieszczam linki do wykorzystania na tę i następną lekcję.
https://www.youtube.com/watch?v=-PHjsA5vGC8 - PIASTOWIE, CHRZEST POLSKI I POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO - Odc. 1 ( z kanału YouTube Mówią wieki)
https://www.youtube.com/watch?v=a1oqga-LWck - Pomniki Historii odc.19 – Biskupin (Narodowy Instytut Dziedzictwa / TV NID)
https://www.youtube.com/watch?v=Ley4d6L8W8E - Skąd właściwie wziął się Mieszko I? Ale Historia odc. 117
Geografia klasa VIII
Temat z dn. 16. 03. 2020 r. Proszę wpisać do zeszytu temat i notatkę w formie punktów.
Temat : Tornada i cyklony tropikalne w Ameryce Północnej.
( podr. Str. 110 – 115)
- Jak powstają tornada?
- Gwałtownie wirująca kolumna powietrza powstaje, kiedy gorące i wilgotne powietrze znad Zatoki Meksykańskiej napotyka zimne i suche powietrze znad Gór Skalistych. To ciemny lej połączony szerszym końcem z chmurą burzową.
- 2.Aleja Tornad – s. 111
- To pas o szerokości ok. 650 km., między Meksykiem a Dakotą Południową. ( Ponad tysiąc rocznie w USA )
- Skutki tornad zależą od ich siły, zniszczenia i szkody.
- Cyklony tropikalne. – s. 112, analiza mapy.
- To głębokie ośrodki niskiego ciśnienia atmosferycznego, które tworzą się nad silnie nagrzanymi oceanami w obszarach międzyzwrotnikowych. Przypominają olbrzymi wir, w środku z okiem.
- Nazwy cyklonów tropikalnych w innych częściach świata; huragany, tajfuny, willy- willy.
Wykonać pisemnie do zeszytu - ćwiczenie 2/ 115 s. ( podr.)
Zeszyt ćwiczeń 50% str. 50 -52
PRZYDATNE LINKI/STRONY:
- https://www.youtube.com/watch?v=S1DBwthOTs4
- https://www.youtube.com/watch?v=PhxZgzZT-uA
- https://www.national-geographic.pl/national-geographic/przyroda/tornado
GEOGRAFIA KL.VII
Temat z dn. 16.03.2020 r. i 18.03. ( wpisać dwie daty, bo uwzględniam wykonywanie poleceń w zeszytach ćwiczeń)
Temat : Gospodarka morska w Polsce.
Podr. S. 142 -144 Wpisać temat i punkty do zeszytu
- Dostęp do Morza Bałtyckiego umożliwia nam rozwój handlu, przemysłu stoczniowego, rybołówstwa i turystyki.
- W portach morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie, Świnoujściu odbywa się załadunek towarów na statki i ich rozładunek. – analiza mapy s. 142
- Terminale – miejsce rozładunku, załadunku towarów, np. ropy naftowej, sprzętu elektronicznego.
- Polskie stocznie i rybołówstwo.
Pisemnie- ćwiczenie z podręcznika 3/ s. 144 oraz w zeszycie ćwiczeń pisemnie strony 88 -89
POLECANE LINKI:
- https://www.youtube.com/watch?v=Rpu515D6FoU
- https://www.youtube.com/watch?v=TQEfHuYg5Bg
- https://www.youtube.com/watch?v=jrDpe5lpPc4
- https://www.youtube.com/watch?v=3wvfEYWMJGM
GEOGRAFIA klasy - VI A - wpisać datę 19.03.2020 r.
i klasa VI B data 16.03.2020 r.
Temat dla klas VI A I KL. VI B
Temat: Rolnictwo Danii i Węgier.
Podręcznik str. 96 – 105
Notatka do zapisania w zeszycie
- Czym jest gospodarka?
- to wszystkie działania polegające na wytwarzaniu dóbr i świadczeniu usług w celu zaspokojenia potrzeb ludności. Dzieli się na trzy sektory: rolnictwo, przemysł i usługi.
- 2.Rolnictwo - to sektor gospodarki, który obejmuje działalność polegającą na uprawie roślin i hodowli zwierząt.
- Kraj w pigułce; Dania i Węgry- przeczytać str. 96 – 97
- Warunki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze rozwoju rolnictwa - (podr. str. 99)
- Porównanie cech rolnictwa Danii i Węgier;
- Dania; obszar nizinny, klimat umiarkowany ciepły morski, łagodne zimy, gleby średnio żyzne, korzystne warunki pozaprzyrodnicze
- Węgry; kraj nizinny, żyzne gleby, klimat umiarkowany ciepły, gorsze warunki pozaprzyrodnicze.
GEOGRAFIA KL. V
Data 20.03. 2020 r
Temat: Pogoda a klimat.
Podr. Str. 102 – 107
Notatka do zeszytu
- Pogoda to stan atmosfery w określonym miejscu i czasie. Składniki; temperatura powietrza, zachmurzenie, opady, ciśnienie atmosferyczne, wiatr,
- Klimat to warunki pogodowe występujące na danym obszarze w ciągu roku i powtarzające się w kolejnych latach.
- Elementy klimatogramu – wykresu klimatycznego. Co zawiera? Przeanalizować str. 103
- Jak czytać klimatogram? Str. 104
- 4.Obliczanie średniej rocznej amplitudy temperatury powietrza. To różnica między temperaturą w najcieplejszym i najzimniejszym miesiącu roku.
- 5.Obliczanie średniej rocznej temperatury powietrza i rocznej sumy opadów.
Praca domowa
Ćwiczenie 2 podr. str. 107
POLECANE LINKI:
- https://www.youtube.com/watch?v=FL-Xu657ScI
- https://www.youtube.com/watch?v=ibgUl4RGA8w
Bożena Pierzchało
p. Maria Porucznik
JĘZYK POLSKI KLASA IV 30.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 30.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 30.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 30.04.2020 - pobierz 1 ; pobierz 2
JĘZYK POLSKI KLASA IV 29.04.2020 - pobierz ;załącznik
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 29.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 29.04.2020 - pobierz
JEZYK POLSKI KLASA VIII 29.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 28.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 28.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 28.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 28.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 27.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 27.04.2020 - pobierz; załącznik
JĘZYK POLSKI KLASA VII 27.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 27.04.2020 - pobierz; załącznik
JĘZYK POLSKI KLASA IV 24.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 24.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 24.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 24.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 23.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 23.04.2020 - pobierz
JĘZYK PLOSKI KLASA VII 23.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 23.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 22.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 22.04.2020 - pobierz
JEZYK POLSKI KLAS VII 22.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 22.04.2020 - pobierz ;załącznik
JĘZYK POLSKI KLASA IV 21.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 21.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 21.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 21.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 17.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 17.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 17.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 17.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 16.04.2020 - pobierz
JEZYK POLSKI KLASA VIA 16.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 16.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 16.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 15.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 15.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 15.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 15.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 08.04.2020 - pobierz
JĘZYKO POLSKI KLASA VIA 08.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 08.04.2020 - pobierz
JEZYK POLSKI KLASA VIII 08.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 07.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 07.04.2020 - pobierz
JEZYK POLSKI KLASA VII 07.04.2020 - pobierz
JEZYK POLSKI KLASA VIII 07.04.2020 - pobierz
JEZYK POLSKI KLASA IV 06.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 06.04.2020 - pobierz
JEZYK POLSKI KLASA VII 06.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 06.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 03.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 03.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 03.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 03.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 02.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 02.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 02.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 02.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 01.04.2020 - pobierz
JEZYK POLSKI KLASA VIA 01.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 01.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 01.4.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 31.03.2020 - pobierz ;ZAŁĄCZNIK - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 31.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 31.03.2020 - pobierz
JEZYK POLSKI KLASA VIII 31.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 30.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 30.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 30.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 30.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 27.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 27.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 27.03.2020 - pobierz
JEZYK POLSKI KLASA IV 27.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 26.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 26.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 26.03.2020 - pobierz
język polski klasa IV 26.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 25.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 25.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 25.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 25.03.2020 - pobierz
Czas na język polski kl. VIII
Witam serdecznie!
W związku z zaistniałą sytuacją bardzo proszę o samodzielną pracę uczniów w ramach przygotowania do egzaminu. Materiał przewidziany programem w większości został zrealizowany; pozostał właściwie tylko jeden utwór: ,,Artysta” Sławomira Mrożka (omówimy po powrocie do szkoły).
W związku z powyższym przesyłam wykaz treści do powtórzenia i utrwalenia:
- LEKTURY!!!
Tytuły, autorzy, bohaterowie, świat przedstawiony, wątki, motywy, przesłania i nauki ponadczasowe. (Zeszyt lektur!)
- NAUKA O JĘZYKU!!!
a) Fleksja: części mowy i ich formy fleksyjne, funkcje w zdaniu.
b) Składnia: wypowiedzenia i ich podział, budowa, wykresy zdań, rodzaje związków
wyrazowych( zgody, rządu, przynależności)
c) Fonetyka: podział głosek, zjawiska fonetyczne, funkcja głoski ,,i”.
d) Słowotwórstwo: tworzenie nowych wyrazów – ich budowa i znaczenie, formanty
słowotwórcze - ich podział i funkcje.
e) Zasady ortograficzne, interpunkcyjne i akcent w języku polskim.
f) Mowa zależna i niezależna.
- FORMY WYPOWIEDZI PISEMNYCH!!!
- Budowa trójdzielna wypowiedzi: WSTĘP, ROZWINIĘCIE ZAKOŃCZENIE
- Elementy kompozycyjne poszczególnych form wypowiedzi krótkich i dłuższych:
zaproszenie, ogłoszenie, dedykacja, opis, wypowiedź argumentacyjna, list, życzenia, podanie, charakterystyka, rozprawka, opowiadanie, przemówienie,
- doskonalenie umiejętności językowych w zakresie: wzbogacania słownictwa, logicznego toku narracji, dostosowania stylu do wypowiedzi.
- umiejętność interpretowania tekstu, uzasadniania własnego zdania czy stosunku do
wskazanego problemu.
- Znajomość terminów, pojęć językowych i literackich:
koniugacja, deklinacja, oboczności głoskowe, równoważnik zdania, wypowiedzenie, zdanie,
rodzaje i gatunki literackie oraz ich wyznaczniki, środki poetyckie i ich funkcje w utworze, liryka pośrednia i bezpośrednia, narrator, narracja, fabuła, watek, akcja, podmiot liryczny, bohater literacki, budowa dramatu, tragedia, komedia, rodzaje komizmu, akt, scena, didaskalia, związki frazeologiczne - ich źródła i znaczenie, symbol, alegoria.
Życzę owocnej pracy. Mam nadzieję, że ten czas spędzicie pożytecznie i bezpiecznie. Po powrocie do szkoły, zgodnie z wcześniejszą umową, przeprowadzimy egzamin próbny w ramach lekcji.
Proszę korzystać z możliwości rozwiązywania testów próbnych ze strony CKE!
CZAS NA JĘZYK POLSKI - KLASA IV
Witajcie czwartoklasiści! Myślę, że już odpoczęliście i jesteście gotowi do niezwykłej podróży w niezapomniany świat dzieciństwa. Zapraszam na spotkanie ze znanymi i nieznanymi bohaterami opowieści, które, myślę, że dobrze znacie.
START!
TEMAT: Baśnie – najpiękniejsze opowieści dzieciństwa.
1.Czym jest baśń? Dopisz wyrazy bliskoznaczne.
BAŚŃ - niezwykła opowieść, bajka ........................., ....................., ........................, ......................, ..........................
2. Cechy gatunkowe utworu.
Baśnie są utworami epickimi, czyli o świecie przedstawionym opowiada narrator.
Wyznaczniki gatunkowe baśni:
- dłuższe opowiadanie, w którym występują elementy fikcyjne i fantastyczne,
- pojawiają się motywy niezwykłych postaci, przedmiotów, zjawisk o magicznych
właściwościach np. wróżki, czarnoksiężnicy, królewny, żywa woda, czapka niewidka,
smoki, itp.
- występują bohaterowie pozytywni i negatywni,
- dobro zawsze zwycięża zło,
- z utworu wypływa pouczenie, jak należy postępować w życiu,
3. Przeczytaj baśń ,,Kopciuszek ‘” i wypełnij karty pracy 1. i 2.
Podręcznik !Kolejny rozdział.
4. Przypomnij sobie popularne baśnie i uzupełnij odpowiednimi elementami tabelę.(jeśli jakiś element nie występuje wstaw kreskę).karta pracy nr 3.
5. Przygotuj piękne opowiadani- ustnie -ulubionej baśni dzieciństwa.
Karta pracy 1.
Świat baśni
1. Wybierz właściwe dokończenia podanych zdań. W tym celu zakreśl 1 lub 2, a następnie A lub B.
• Baśń Kopciuszek rozpoczyna się od słów „Pewnego razu”, zatem w tekście mamy do czynienia z
1. | czasem dokładnie określonym, |
|
A. | możemy go wskazać na osi czasu. |
2. | czasem bliżej nieokreślonym, | B. | nie umiemy go powiązać z żadnym momentem w historii ludzkości. |
• W baśni „Kopciuszek” akcja rozgrywa się w
1. | miejscu, które możemy wskazać na mapie, | zatem jest to |
A. | miejsce bliżej nieokreślone. |
2. | miejscu, którego nie znajdziemy na mapie, | B. | miejsce dokładnie określone. |
2. Wstaw w kratki cyfry od 1 do 5, tak aby podane wydarzenia ułożyły się w kolejności chronologicznej. Następnie przy zdarzeniach fantastycznych narysuj gwiazdkę.
Ukazanie się ogłoszenia o balu.
Zjawienie się wróżki.
Zgubienie pantofelka przez Kopciuszka.
Wyczarowanie przez wróżkę sukni i pantofelków dla Kopciuszka.
Wykonywanie przez Kopciuszka ciężkich prac w domu macochy.
Pojawienie się Kopciuszka na balu.
Smutek i płacz Kopciuszka z powodu niemożności pójścia na bal.
Przemiana myszek w konie.
Zaczarowanie jaszczurek w lokajów.
Zamiana dyni w piękną karocę.
Druga wizyta Kopciuszka w pałacu królewicza.
Poszukiwania właścicielki szklanego pantofelka.
Ostrzeżenie wróżki.
Ślub Kopciuszka i królewicza.
Karta pracy 2.
Kim jesteś, Kopciuszku?
1. Ustal, które z podanych stwierdzeń na temat Kopciuszka są prawdziwe. Jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, zakreśl P, jeśli fałszywe – F.
Tytułowa bohaterka miała wiele zalet. | P | F |
Kopciuszek to półsierota. | P | F |
Dziewczynka była spokrewniona z wróżką. | P | F |
Na co dzień bohaterka wyglądała szykownie. | P | F |
Kopciuszek nie przejmował się szyderstwami sióstr i macochy. | P | F |
2. Podane zdania przekształć tak, aby podkreślone zwroty i wyrażenie zastąpić nowo poznanym słownictwem. Pamiętaj, aby nie zmienić sensu zdań.
a) Podczas balu wszyscy patrzyli na Kopciuszka z przyjemnością i podziwem.
…………………………………………………………………………………………………..
b) Dzięki Kopciuszkowi siostry wyglądały na balu modnie i elegancko.
…………………………………………………………………………………………………..
c) Szklany pantofelek idealnie pasował na stopę Kopciuszka.
…………………………………………………………………………………………………..
d) Siostry i macocha Kopciuszka często wyśmiewały się z dziewczynki.
………………………………………………………………………………………………
KARTA PRACY NR 3.
Elementy baśniowe |
,,Jaś I Małgosia” |
,,Czerwony Kapturek” |
,,Królewna Śnieżka” |
,,Kot w butach” |
,,O rybaku i złotej rybce” |
Wybrana przez Ciebie baśń |
Główny bohater – pozytywna postać | ||||||
Bohater o negatywnych cechach |
||||||
Niezwykły pomocnik głównego bohatera | ||||||
Magiczne przedmioty – ich właściwości | ||||||
Zadanie głównego bohatera | ||||||
Niezwykłe wydarzenia |
.
Nauka - morał |
Czas na język polski - Klasa VII
Witam serdecznie.
W związku z tym, że planowaliśmy omawianie lektury ,,Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego przesyłam zagadnienia do opracowania w czasie przerwy.
Proszę przygotować materiał na kartkach, ewentualnie w zeszytach do lektur, zostanie on omówiony po powrocie do szkoły.
- Zapoznać się z życiorysem pisarza; przygotować krótką notę biograficzną – może być kalendarium.
- Wynotować w tabeli:
Fakty z życia pisarza | Analogia w powieści (bohaterowie, miejsce, wydarzenia, które można uznać za autobiograficzne) |
- Przygotować w punktach watki głównych bohaterów: Marcin Borowicz i Andrzej Radek.
- Czym była rusyfikacja ? Wskazać jej elementy w klerkowskim gimnazjum i poprzeć przykładami.( nauka w szkole, nauczyciele, kary i nagrody…)
- Postać Bernarda Zygiera i przebieg niezwykłej lekcji języka polskiego.
- Sposoby walki młodzieży o polskość w czasach zaborów (konkretne działania uczniów).
- Wpływ utworu Adama Mickiewicza na świadomość narodową młodych Polaków (przeżycia uczniów i nauczyciela podczas recytacji ,,Reduty Ordona” ).
- O dojrzewaniu do patriotyzmu w świetle przemiany wewnętrznej Marcina Borowicza.
Życzę owocnego spotkania z bohaterami lektury.
Jednocześnie proszę o uczciwe przestrzeganie zasad w tym trudnym czasie próby, którą jak sądzę, możemy określić mianem współczesnej postawy patriotycznej.
Pozdrawiam.
Maria Porucznik
p. Marta Warpechowska
JĘZYK POLSKI KLASA V 30.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIB 30.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA V 29.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIB 29.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA V SPRAWDZIAN (dostępny od godz.9:00 28.04.2020) - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIB 28.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA V 27.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIB 27.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA V 23.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIB 23.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA V 22.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIB 22.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA V 21.04.2020 - pobierz
JEZYK POLSKI KLASA VIB 21.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA V 16.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIB 16.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA V 15.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIB 15.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA V 08.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIB 08.04.2020 - pobierz
JEZYK POLSKI KLASA V 07.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIB 07.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA V 06.04.2020 - pobierz ;ZAŁĄCZNIK PRACA DOMOWA - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIB 06.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA V 02.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIB 02.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA V 01.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIB 01.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA V 31.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIB 31.03.2020 - pobierz ;karta pracy 1 - pobierz ; karta pracy 2 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA V 30.03.2020 - pobierz ;ZAŁĄCZNIK DO PRACY DOMOWEJ - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIB 30.03.2020 - pobierz ;ZAŁĄCZNIK DO PRACY DOMOWEJ - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA V 26.03.2020 - pobierz ;ZAŁĄCZNIK DO PRACY DOMOWEJ - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VI 26.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA V 25.03.2020 -pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VI 25.03.2020 - pobierz
język polski
KLASA V
- Przeczytać „Katarynkę” (wykonać notatki z treści na kartce).
- Przeczytać mity z podręcznika:
- „Mit o powstaniu świata”
- „Mit o Demeter i Persefonie”
- „Mit o Syzyfie”
Do wszystkich mitów sporządzić ramowy plan wydarzeń (na kartce)
- Zapoznać się z tematem: Ci nieznośni bogowie olimpijscy. (podręcznik str.206-207)
- W zeszycie do lektur zapisujemy na nowej stronie kolejny tytuł MITOLOGIA! (oczywiście wcześniej powinno być napisane wypracowanie z lektury „Tajemniczy ogród”)
- Temat: Jesteśmy gośćmi na Olimpie.
(pod tematem zapisujemy notatkę)
Olimp-siedziba bogów
Zeus – pan nieba i ziemi, władca bogów i ludzi; atrybut-piorun
Hera- opiekunka małżeństw, siostra i żona Zeusa; atrybut-owoc granatu;
Demeter- bogini urodzaju i przyrody; atrybut-kłosy zbóż;
Posejdon- bóg mórz i oceanów; atrybut-trójząb;
Hefajstos – bóg sztuki kowalskiej i ognia; atrybut-młot
Hades- bóg świata podziemnego; atrybut-klucze
Hebe- bogini młodości
Hekate- bogini ciemności
Atena- bogini mądrości i sprawiedliwej wojny; atrybut-sowa i tarcza;
Hermes- posłaniec bogów; atrybut-kaduceusz i skrzydlate sandały;
Afrodyta- bogini piękności i miłości; atrybut-morska piana, róża;
Ares- bóg wojny; atrybut-miecz;
Artemida- bogini łowów; atrybut-łuk;
Apollo- bóg sztuki; atrybut-lira;
Persefona- bogini podziemia;
Hestia- bogini ogniska domowego;
Eris- bogini niezgody;
Helios- bóg światła
Cerber- trójgłowy pies strzegący wejścia do świata podziemnego
Charon- przewoźnik dusz zmarłych
- - moneta wkładana do ust umarłego, opłata za przewiezienie rzeką Styks do świata zmarłych
ambrozja i nektar – pokarm i napój dające nieśmiertelność
(proszę się nauczyć, po powrocie do szkoły z tych treści będzie kartkówka)
- Temat: Praktyka czyni mistrza-ćwiczymy pisownię wyrazów z „ch” i „h”.
Podręcznik str. 238
- W zeszycie przedmiotowym (nie do lektur) wykonać pol. 1, 2 str. 238 pol. 4 str. 239;
- Zeszyt ćwiczeń str.78-81
- Temat: Pan przecinek przychodzi z wizytą.
Podręcznik str.220
- W zeszycie przedmiotowym wykonać pol.1, 2, 3, 4 str. 221
- Zeszyt ćwiczeń str. 99-100
KLASA VI B
- Przeczytać tekst „Tam, gdzie mieszka Muzyka”
- Zapoznać się z tematem: Ludzie muzyki (podr. str.198-199)
Temat: Ludzie muzyki.
- Wykonać w zeszycie pol. 1, 2, 4 str. 200
- Temat: Jak mówimy, jak piszemy? Trudne głoski
Podręcznik str.204-207
- Wykonać w zeszycie pol. 4 str. 205 pol. 6, 7, 8 str.206
(ustnie wykonać wszystkie polecenia)
- Zeszyt ćwiczeń str.89-93
- Temat: Co już wiemy o wypowiedzeniach?
Podręcznik str.227
- Wykonać w zeszycie pol.1 str.227 pol.2, 4 str. 228
- Zeszyt ćwiczeń str. 49-52
- Temat: Przecinek w zdaniu pojedynczym- przypomnienie wiadomości.
Podręcznik str.232-233
- Wykonać w zeszycie pol.1 str.232 pol. 3 str.232
- Zeszyt ćwiczeń str. 107-108
- Zapoznać się z tematem: Jak napisać opowiadanie twórcze na podstawie baśni lub legendy? Podręcznik str. 216-217
- Wykonać pisemnie na kartce polecenie 4 str.218- piszecie opowiadanie twórcze, nie plan wydarzeń.
- Kolejna lektura- „Ania z Zielonego Wzgórza” (zachęcam do czytania w wolnym czasie)
UWAGA UCZNIOWIE KLASY V i VI B! ZOSTAŁA ZWIĘKSZONA LICZBA ZADAŃ W STOSUNKU DO TEGO, CO OTRZYMALIŚCIE W ŚRODĘ.
p. Joanna Kuderska-Jakonczuk
BIOLOGIA KLASA V 29.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VIB 29.04.2020 - pobierz
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA V 29.04.2020 - pobierz
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA VIII 29.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VII 28.04.2020 - pobierz; załącznik1, załącznik2
BIOLOGIA KLASA VIII 27.04.2020 - pobierz
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA IV 27.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VIA 24.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VII 24.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA V 22.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VIB 22.04.2020 - pobierz
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA V 22.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VII 21.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VII 17.04.2020 - pobierz ;załącznik1 ;załącznik2
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA VIII 16.04.2020 /23.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA V 15.04.2020 - pobierz ;załącznik1 ,załącznik2
BIOLOGIA KLASA VIB 15.04.2020 /KLASA VIA 17.04.2020 - pobierz ;załącznik1 ;załącznik2
BIOLOGIA KLASA V 08.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VIB 08.04.2020 - pobierz
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA V 08.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VII 07.04.2020 - pobierz ;załącznik 1 ;załącznik 2
BIOLOGIA KLASA VIII 06.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA 03.04.2020 - pobierz
BILLOGIA KL VII 03.04.2020 - pobierz ;załącznik 1; załącznik 2
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA V 01.04.2020 - pobierz
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA VIII 26.03-02.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA V 01.04.2020 - pobierz, załącznik 1 ,załącznik 2
BILOOGIA KLASA VII 31.03.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VIII 30.03.2020 - pobierz
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA IV 30.03 I 06.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VIA 27.03.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VII 27.03.2020 - pobierz
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA V 25.03.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA V
18.03.2020
TEMAT: Budowa i różnorodność grzybów i porostów.
Str. 81-87
Polecam wykorzystanie materiałów
https://epodreczniki.pl/a/grzyby/DTUlQhgeL
Notatka w zeszycie – można przepisać lub wkleić
- Cechy grzybów i środowisko życia
- Tworzą odrębne królestwo
- Ich komórki pokryte są ścianą komórkową zawierającą chitynę
- Mają kilka jąder komórkowych w jednej komórce (są komórczakami)
- Odżywiają się cudzożywnie
- Żyją na lądzie, w miejscach wilgotnych, ciepłych i zacienionych
- Niektóre grzyby żyję na powierzchni lub wewnątrz innych organizmów
- Podział grzybów
Jednokomórkowe | Wielokomórkowe |
Zbudowane są z jednej komórki o mikroskopijnych rozmiarach np. drożdże. Wyjątkiem jest pleśniak – można go zobaczyć gołym okiem. | Zbudowane są z części podziemnej (luźno ułożone strzępki grzybni) oraz owocnika (kapelusz, trzon) np. muchomor czerwony |
Zeszyt ćwiczeń
3/56
- Czynności życiowe (proszę wypisać informacje w oparciu o podręcznik str. 83)
- Odżywianie………………………………………………………………………………………………
- Oddychanie……………………………………………………………………………………………..
- Rozmnażanie……………………………………………………………………………………………
- Znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka
Zeszyt ćwiczeń
9/58
- Budowa i znaczenie porostów.
Zeszyt ćwiczeń
10/58
25.03.2020
TEMAT: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z działu „Wirusy, bakterie, protisty i grzyby”
Polecam wykorzystanie materiałów
https://epodreczniki.pl/a/bakterie/Dd7aCGXvP
https://epodreczniki.pl/a/protisty/DEyCIy5g9
https://epodreczniki.pl/a/grzyby/DTUlQhgeL
Zeszyt ćwiczeń : Sprawdź czy potrafisz str. 59-61
Proszę o przygotowanie przez każdego ucznia pracy pod tytułem
„ Znam i podziwiam bakterie, protisty, grzyby i porosty”.
- Praca powinna zawierać krótki opis 2 gatunków bakterii, 2 gatunków protistów, 2 gatunków grzybów i 2 gatunków porostów (łącznie 8 gatunków)
- Opis – cechy budowy, środowisko życia, czynności życiowe i ciekawostka o danym gatunku, np. jakie choroby wywołuje lub do czego jest wykorzystywana.
- Forma pracy do wyboru
- Prezentacja multimedialna – maksymalnie 10 slajdów
- Album w formacie zeszytowym lub A4 – maksymalnie 10 stron
- Nagranie krótkiego filmu z opisem wybranych gatunków – może być kilka krótszych filmików.
- Czas realizacji
do 31 marca
- Sposób dostarczenia
Poczta - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Messenger - Joanna Kuderska-Jakonczuk
Prace w wersji papierowej będzie można oddać po powrocie do szkoły, ale proszę o wysłanie zdjęć poszczególnych stron potwierdzających ich wykonanie.
Proszę o podpisywanie prac imieniem i nazwiskiem.
W przypadku wątpliwości proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny, pocztę lub Messenger.
BIOLOGIA KLASA VIA
20.03.2020
TEMAT: Przegląd i znaczenie gadów.
Polecam wykorzystanie materiałów
https://epodreczniki.pl/a/gady---mistrzowie-przetrwania-w-suchym-srodowisku/D1C7YooNc
Str. 107-111
Notatka w zeszycie
- Podział gadów (dopisujemy przykłady gatunków)
- Jaszczurki…………………………………………………….
- Węże…………………………………………………………..
- Żółwie…………………………………………………………
- Krokodyle……………………………………………………
Zeszyt ćwiczeń
2/89
3/90
4/90
5/90
- Znaczenie gadów w przyrodzie i w życiu człowieka.
Zeszyt ćwiczeń
9/92
Proszę o przygotowanie przez każdego ucznia pracy pod tytułem
„ Znam płazy i gady”.
- Praca powinna zawierać krótki opis 3 gatunków płazów (po jednym bezogonowym, ogoniastym i beznogim), 4 gatunków gadów (po jednej jaszczurce, wężu, żółwiu i krokodylu), (łącznie 7 gatunków)
- Opis – cechy budowy, środowisko życia, czynności życiowe i ciekawostka o danym gatunku.
- Forma pracy do wyboru
- Prezentacja multimedialna – maksymalnie 10 slajdów
- Album w formacie zeszytowym lub A4 – maksymalnie 10 stron
- Nagranie krótkiego filmu z opisem wybranych gatunków – może być kilka krótszych filmików.
- Czas realizacji
do 31 marca
- Sposób dostarczenia
Poczta - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Messenger - Joanna Kuderska-Jakonczuk
Prace w wersji papierowej będzie można oddać po powrocie do szkoły, ale proszę o wysłanie zdjęć poszczególnych stron potwierdzających ich wykonanie.
Proszę o podpisywanie prac imieniem i nazwiskiem.
W przypadku wątpliwości proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny, pocztę lub Messenger.
BIOLOGIA KLASA VIB
18.03.2020
TEMAT: Gady – kręgowce, które opanowały ląd.
Polecam wykorzystanie materiałów
https://epodreczniki.pl/a/gady---mistrzowie-przetrwania-w-suchym-srodowisku/D1C7YooNc
str. 103-106
Notatka w zeszycie
- Środowisko życia i cechy charakterystyczne gadów.
- Organizmy zmiennocieplne, występują na wszystkich kontynentach oprócz Antarktydy.
- Posiadają zdolność popadania w stan odrętwienia (hibernacji) przy spadku temperatury.
- Żyją głownie w środowisku lądowym lub wodno-lądowym.
- Ich ciało jest pokryte grubą skorą w której znajdują się rogowe łuski i tarczki
- Czynności życiowe gadów (uzupełniamy na podstawie podręcznika)
- Odżywianie…………………………………………………………………………………………………….
- Oddychanie…………………………………………………………………………………………………….
- Rozmnażanie ………………………………………………………………………………………………….
25.03.2020
TEMAT: Przegląd i znaczenie gadów.
Polecam wykorzystanie materiałów
https://epodreczniki.pl/a/gady---mistrzowie-przetrwania-w-suchym-srodowisku/D1C7YooNc
Str. 107-111
Notatka w zeszycie
- Podział gadów (dopisujemy przykłady gatunków)
- Jaszczurki…………………………………………………….
- Węże…………………………………………………………..
- Żółwie…………………………………………………………
- Krokodyle……………………………………………………
Zeszyt ćwiczeń
2/89
3/90
4/90
5/90
- Znaczenie gadów w przyrodzie i w życiu człowieka.
Zeszyt ćwiczeń
9/92
Str. 107-111
Notatka w zeszycie
- Podział gadów (dopisujemy przykłady gatunków)
- Jaszczurki…………………………………………………….
- Węże…………………………………………………………..
- Żółwie…………………………………………………………
- Krokodyle……………………………………………………
Zeszyt ćwiczeń
2/89
3/90
4/90
5/90
- Znaczenie gadów w przyrodzie i w życiu człowieka.
Zeszyt ćwiczeń
9/92
Proszę o przygotowanie przez każdego ucznia pracy pod tytułem
„ Znam płazy i gady”.
- Praca powinna zawierać krótki opis 3 gatunków płazów (po jednym bezogonowym, ogoniastym i beznogim), 4 gatunków gadów (po jednej jaszczurce, wężu, żółwiu i krokodylu), (łącznie 7 gatunków)
- Opis – cechy budowy, środowisko życia, czynności życiowe i ciekawostka o danym gatunku.
- Forma pracy do wyboru
- Prezentacja multimedialna – maksymalnie 10 slajdów
- Album w formacie zeszytowym lub A4 – maksymalnie 10 stron
- Nagranie krótkiego filmu z opisem wybranych gatunków – może być kilka krótszych filmików.
- Czas realizacji
do 31 marca
- Sposób dostarczenia
Poczta - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Messenger - Joanna Kuderska-Jakonczuk
Prace w wersji papierowej będzie można oddać po powrocie do szkoły, ale proszę o wysłanie zdjęć poszczególnych stron potwierdzających ich wykonanie.
Proszę o podpisywanie prac imieniem i nazwiskiem.
W przypadku wątpliwości proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny, pocztę lub Messenger.
BIOLOGIA KLASA VII
17.03.2020
Temat: Zasady działania układu wydalniczego.
Str. w podręczniku 155-156
Filmy do obejrzenia
Pojęcia do wyjaśnienia w zeszycie
Filtracja…………………………………………..
Resorpcja………………………………………..
20.03.2020
Temat :Higiena i choroby układu wydalniczego
Str. w podręczniku. 157-160
Do uzupełnienia karta pracy
Sposób dostarczenia
Poczta - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
messenger - Joanna Kuderska-Jakonczuk
Karty pracy w wersji papierowej będzie można oddać po powrocie do szkoły, ale proszę o wysłanie zdjęć poszczególnych stron potwierdzających ich wykonanie.
Proszę o podpisywanie prac imieniem i nazwiskiem.
W przypadku wątpliwości proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny, pocztę lub Messenger.
24.03.2020
TEMAT: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z układu wydalniczego.
Str. 161-162
Proszę wykonać w zeszycie zadania „Wiesz czy nie wiesz?”
Higiena i choroby układu wydalniczego imię i nazwisko ………………………
Karta pracy
Klasa VII
- 1.Uzupełnij poniższe zdania tak, aby stanowiły poprawny opis zasad higieny układu wydalniczego.
- 1.Należy dbać o higienęosobistą,ponieważ ………………………………………………………….
- 2.Odpowiedni ubiór zapobiega ………………………………………………………………………..
- 3.Zbyt duże spożycie soli jestniezdrowe,ponieważ ………………………………………………….
- 4.Regularne
- 2.Poniżej przedstawiono opisy trzech przypadków chorób układu wydalniczego. Rozpoznaj, na jaką chorobę cierpią te osoby. Wpisz nazwy chorób we właściwe miejsca.
Przypadek 1
Pan Kazimierz bardzo źle czuł się w pracy. Po przyjściu do domu położył się, aby odpocząć. Jednak po chwili w lewym boku zaczął odczuwać bardzo silny ból promieniujący w kierunku nogi. Żona pana Kazimierza, widząc, że sytuacja jest poważna, wezwała pogotowie. Lekarz spytał, czy w ostatnim czasie pacjent robił jakieś badania. Po przejrzeniu wyników okazało się, że w badaniu moczu ujawniły się liczne kryształy soli wapnia (tzw. piasek nerkowy).
Nazwa choroby: …………………………………………………………………………………………………..
Przypadek 2
Zosia ma 6 lat i zazwyczaj to wesoła, pełna energii dziewczynka. Jednak od kilku dni jest stale niespokojna i rozdrażniona. Nie chce jeść ani pić, za to często chodzi do toalety. Dodatkowo Zosia skarży się na ból w czasie oddawania moczu, a także na bolesność dolnej części pleców. Kiedy mama zmierzyła dziewczynce temperaturę, okazało się, że ma niezbyt wysoką gorączkę – 37,5°C.
Nazwa choroby: ……………………………………………………………………………………………………
Przypadek 3
Pani Jolanta od lat choruje. Stwierdzono u niej m.in. nadciśnienie tętnicze, miażdżycę oraz przewlekłą chorobę nerek. Cierpi na bóle w okolicy pleców, ma problemy z układem kostnym (skłonność do złamań, bóle stawów). Jest osłabiona, traci na wadze, a także ma kłopoty z pamięcią i zasypianiem. Musi stosować specjalną dietę, w której podstawą jest ograniczanie spożywania białka. Pani Jolanta od roku jest regularnie poddawana zabiegowi dializy. Przypuszczalnie czeka ją operacja – przeszczep nerki.
Nazwa choroby: ……………………………………………………………………………………………………
- 3.Na podstawie animacji Dializa odpowiedz na poniższe pytania.
- Czy krew w dializatorze miesza się z płynem dializującym?
…………………………………………………………………………………………………
- W czym dializator przypominanerkę?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Dlaczego dializa nie może całkowicie zastąpić pracy nerek?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- 4.W tabeli zostały przedstawione wyniki badania moczu dwóch osób. Na podstawie analizy podanych wyników ustal i napisz, na jakie choroby prawdopodobnie cierpią ci pacjenci. W uzasadnieniu swojej odpowiedzi podaj ten wynik, który wskazuje na daną chorobę.
Badany parametr | Pacjent 1 | Pacjent 2 | Norma |
Barwa | lekko mętna | słomkowa | żółta/słomkowa |
Odczyn pH | 5,9 | 6,1 | ok. 6 |
Ciężar właściwy [g/l] | 1028 | 1020 | 1018–1030 |
Glukoza [mg/100 ml] | brak | brak | Brak |
Białko [mg/100 ml] | 1115 | brak | Brak |
Leukocyty | pojedyncze | 20 | 1–5 |
Erytrocyty | pojedyncze | pojedyncze | 0–3 |
Nabłonki | liczne | pojedyncze | 1–5 |
Bakterie | nieliczne | bardzo liczne | Brak |
Pacjent 1 chorujena: ……………………………………………………………………………………….
Uzasadnienie: ………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Pacjent 2 chorujena: ……………………………………………………………………………………….
Uzasadnienie: ………………………………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
BIOLOGIA KLASA VIII
16.03.2020
TEMAT: Czym jest ekosystem?
Str. w podręczniku 116-120
Notatka w zeszycie
- EKOSYSTEM = BIOTOP + BIOCENOZA
Wypisujemy z podręcznika (str. 116) co tworzy biotop, a co biocenozę.
- Rodzaje ekosystemów.
- Naturalne np. ……………………………………………………………………………..
- Sztuczne np. ………………………………………………………………………………
- Sukcesja ekologiczna - ………………………………………………………………………
- Pierwotna np. ……………………………………………………………………………
- Wtórna np. ………………………………………………………………………………..
- 23.03.2020
TEMAT: Zależności pokarmowe w ekosystemie.
- w podręczniku 121-124
Notatka w zeszycie
Wyjaśnienie pojęć:
Zależności pokarmowe
Łańcuch pokarmowy
Poziomy troficzne (producenci, konsumenci, destruenci)
Proszę wypisać 5 łańcuchów pokarmowych ze str. 122. (zaczynamy zawsze od rośliny zielonej)