p. Bożena Pierzchało
HISTORIA KLASA VIA /GEOGRAFIA KLASA VIA 30.04.2020 - pobierz
WoS KLASA VIII /HISTORIA KLASA V /GEOGRAFIA KLASA VII /DORADZTWO ZAWODOWEKLASA VII 29.04.2020 - pobierz
WoS KLASA VIII /GODZINA WYCHOWAWCZA KLASA V /HISTORIA KLASA VIB /EDB KLASA VIII 28.04.2020 - pobierz
GEOGRAFIA KLASA VIII /HISTORIA KLASA VIA /GEOGRAFIA KLASA VIB i klasa VII 27.04.2020 - pobierz
HISTORIA /GEOGRAFAIA 24.04.2020 - pobierz
HISTORIA /GEOGRAFIA KLASA VIA 23.04.2020 - pobierz
WoS KLASA VIII /HISTORIA KLASA V /GEOGRAFIA KLASA VII
/DORADZTWO ZAWODOWE KLASA VII 22.04.2020 - pobierz
WoS - EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA KLASA VIII /GODZINA
WYCHOWAWCZA KLASA V /HISTORIA KLASA VIB / 21.04.2020 - pobierz
HISTORIA KLASA V /HISTORIA KLASA VIB /GEOGRAFIA KLASA V 17.04.2020 - pobierz
HISTORIA /GEOGRAFIA KLASA VIA 16.04.2020 - pobierz
WoS KLASA VIII /HISTORIA KLASA V /GEOGRAFIA KLSA VII /DORADZTWO ZAWODOWE KLASA VII 15.04.2020 - pobierz
WoS /HISTORIA KLASA V; GEOGRAFIA /DORADZTWO ZAWODOWE KLASA VII 08.04.2020 - pobierz
WoS KLASA VIII /EDB KLASA VIII /HISTORIA KLASA VIB /GODZINA WYCHOWAWCZA KLASA V 07.04.2020 - pobierz
GEOGRAFIA KLASA VIII, VII, VIB /historia VIA 06.04.2020 - pobierz
HISTORIA /GEOGRAFIA KLASA V, VIB 03.04.2020 - pobierz
HISTORIA KLASA VIA, GEOGRAFIA KLASA VIA 02.04.2020 - pobierz
WOS KLASA VIII, HISTORIA KLASA V, GEOGRAFIA KLASA VII, DORADZTWO ZAWODOWE KLASA VII 01.04.2020 - pobierz
GEOGRAFIA ZESZYT ĆWICZEŃ KLASA V - pobierz
GEOGRAFIA ZESZYT ĆWICZEŃ KLASA VI - pobierz
LEKCJE 31.03.2020 - pobierz
GEOGRAFIA KLASA VIB,VII,VIII ;HISTORIA VIA 30.03.2020 - pobierz
HISTORIA KLASA V 27.03.2020 - pobierz
KLASY V-VIII GEOGRAFIA 26,27,30.03.2020 - pobierz
KLASY IV-VIII HISTORIA, DORADZTWO ZAWODOWE 25.03.2020 - pobierz
KLASA VIII, VIA HISTORIA, WOS, EDB 25,27,31.03.2020 - pobierz
Historia kl. VI B
( 17.03.2020 r.)
Temat: Podsumowanie rozdziału IV ,, Od absolutyzmu do republiki”.( podr. str. 150)
- Wykonaj w zeszycie pisemnie zadania; 1, 3, 7 str. 150 ( w 7 można wpisać; prawda, fałsz, nie przepisywać zdań)
Historia – klasy; VI A ( 16.03.20 r.) i kl. VI B (20.03.20r) - temat mają wpisać uczniowie obu klas.
( Zaczynamy nowy rozdział, bardzo ważny ,, Upadek Rzeczypospolitej’’, II poł XVII, XVIII w.)
Temat: Rzeczpospolita pod rządami Wettinów z Saksonii (od II poł. XVII w. do II poł. XVIIIw. 1763r.)
Podr. str. 152 – 157
Przeczytać temat i zapisać notatkę
- August II Mocny z dynastii Wettinów, książę Saksonii, jednego z państw niemieckich, królem Polski w latach 1697 – 1733.
- Stanisław Leszczyński królem Polski w latach 1704 – 1709 i 1733 -1736 i jego projekty reform ustrojowych dla Polski w rozprawie ,, Głos wolny wolność ubezpieczający ‘’
- proponował ograniczyć liberum veto, powiększyć armię do 100 tys. żołnierzy, przyznanie chłopom wolności osobistej, zamienić im pańszczyznę na czynsz.
- Stanisław Konarski – publicysta, nauczyciel, również proponował reformy RP- str. 156. W dziele ,, O skutecznym rad sposobie’’, w 1740 r. założył szkołę Collegium Nobilium str. 156. (Przeczytać, to ważne.)
- Rządy Augusta III Sasa w RP przez 30 lat ( 1733 -1763) i ocena jego panowania. ( str.155)
Pisemnie 1 i 3 str. 157
PROPONOWANE LINKI:
- https://epodreczniki.pl/a/film/D158xFO1L
Wos kl. VIII
( 17. 03. 20 i 18.03.20)
Temat: Władza ustawodawcza w III RP – Sejm i Senat, ( Parlament, legislatywa)
Zapisać notatkę w zeszycie:
- Władza ustawodawcza jest wybierana przez obywateli w wyborach powszechnych. Fundamentalne zasady demokracji; suwerenność narodu, wolność słowa, pluralizm polityczny.
- Co to znaczy demokracja przedstawicielska lub pośrednia?
- to pełnoletni obywatele kraju wybierają swoich przedstawicieli, którzy w naszym imieniu będą sprawowali władzę, frekwencja wyborcza.
- Wybory pięcioprzymiotnikowe;
(zapoznaj się ze schematem s. 132) powszechne, tajne, bezpośrednie, równe, proporcjonalne.
- Organizacja Sejmu i Senatu s. 133, czynne i bierne prawo wyborcze.
- Funkcje Sejmu i Senatu – przepisać, tylko skrócić.
Wykonaj pytanie 2 lub 3 s.135
Temat: Władza wykonawcza w RP: Prezydent i Rada Ministrów (Rząd)
Notatka do zeszytu:
- Sposób wyboru i podstawowe kompetencje Prezydenta RP.
- Działania urzędującego Prezydenta RP
- Prezydenci III RP wybrani w wyborach powszechnych i ich życiorysy polityczne. Przeczytaj s. 136 -137
- Rozdział V Konstytucji RP z 2. 04. 1997 r. – Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej.
Wykonaj pisemnie:
- Wypisz pięć uprawnień Prezydenta RP i uzasadnij dlaczego te wybrałeś/ wybrałaś?
- W dobie trwającej pandemii Koronawirusa, poszukaj informacji o działaniach obecnego Prezydenta Andrzeja Dudy i Premiera Mateusza Morawieckiego.
- Ile lat trwa kadencja w Polsce prezydenta? A ile premiera?
PROPONOWANE LINKI:
- Konstytucja RP:
- https://www.youtube.com/watch?v=3aKtvALkqa4
- https://www.youtube.com/watch?v=iaQxsbMYKFo
Trójpodział władzy
- https://www.youtube.com/watch?v=EoEoaCh_05I
EDB KL.VIII
17.03. 2020 r. i 24.03. 2020 r.
Temat: Polska a bezpieczeństwo międzynarodowe.
Podr. s. 114 – 122 temat na 2 godz.
Notatka do zeszytu
- Geopolityczne uwarunkowania bezpieczeństwa Polski, wynikające z położenia Polski. Przeanalizować tabelę str. 115 – wypisz trzy twoim zdaniem najważniejsze.
- Wyjaśnij pojęcia i określenia; geopolityka, bezpieczeństwo Polski, Trójmorze, Grupa Wyszehradzka, V 4.
- Rola organizacji międzynarodowych w zapewnieniu bezpieczeństwa Polski.
Pisemnie polecenia;
2, 3, 5/ 122 str.
POLECANE LINKI:
Droga do ONZ:
- https://www.youtube.com/watch?v=uWZyP4tkdAw
NATO
- https://www.youtube.com/watch?v=6MdY0ynquik
- https://www.youtube.com/watch?v=EQ6-SsnYasY
Flaga Unii
- https://www.youtube.com/watch?v=Sf4wQelFPeM
Historia klasa V (zapisać w zeszycie z datą 18 marca 2020 r. i wykonać polecenia z podręcznika oraz materiały polecone przez nauczyciela) Temat str.160 - 164
Temat : Zanim powstała Polska.
PRACA Z MAPĄ - str. 163
Wykonaj pisemnie 1 i 2 polecenie ze str. 163
SPRAWDŹ SIĘ – STR. 164 ZADANIE 1/ 164 - PISEMNIE
Poniżej zamieszczam linki do wykorzystania na tę i następną lekcję.
https://www.youtube.com/watch?v=-PHjsA5vGC8 - PIASTOWIE, CHRZEST POLSKI I POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO - Odc. 1 ( z kanału YouTube Mówią wieki)
https://www.youtube.com/watch?v=a1oqga-LWck - Pomniki Historii odc.19 – Biskupin (Narodowy Instytut Dziedzictwa / TV NID)
https://www.youtube.com/watch?v=Ley4d6L8W8E - Skąd właściwie wziął się Mieszko I? Ale Historia odc. 117
Geografia klasa VIII
Temat z dn. 16. 03. 2020 r. Proszę wpisać do zeszytu temat i notatkę w formie punktów.
Temat : Tornada i cyklony tropikalne w Ameryce Północnej.
( podr. Str. 110 – 115)
- Jak powstają tornada?
- Gwałtownie wirująca kolumna powietrza powstaje, kiedy gorące i wilgotne powietrze znad Zatoki Meksykańskiej napotyka zimne i suche powietrze znad Gór Skalistych. To ciemny lej połączony szerszym końcem z chmurą burzową.
- 2.Aleja Tornad – s. 111
- To pas o szerokości ok. 650 km., między Meksykiem a Dakotą Południową. ( Ponad tysiąc rocznie w USA )
- Skutki tornad zależą od ich siły, zniszczenia i szkody.
- Cyklony tropikalne. – s. 112, analiza mapy.
- To głębokie ośrodki niskiego ciśnienia atmosferycznego, które tworzą się nad silnie nagrzanymi oceanami w obszarach międzyzwrotnikowych. Przypominają olbrzymi wir, w środku z okiem.
- Nazwy cyklonów tropikalnych w innych częściach świata; huragany, tajfuny, willy- willy.
Wykonać pisemnie do zeszytu - ćwiczenie 2/ 115 s. ( podr.)
Zeszyt ćwiczeń 50% str. 50 -52
PRZYDATNE LINKI/STRONY:
- https://www.youtube.com/watch?v=S1DBwthOTs4
- https://www.youtube.com/watch?v=PhxZgzZT-uA
- https://www.national-geographic.pl/national-geographic/przyroda/tornado
GEOGRAFIA KL.VII
Temat z dn. 16.03.2020 r. i 18.03. ( wpisać dwie daty, bo uwzględniam wykonywanie poleceń w zeszytach ćwiczeń)
Temat : Gospodarka morska w Polsce.
Podr. S. 142 -144 Wpisać temat i punkty do zeszytu
- Dostęp do Morza Bałtyckiego umożliwia nam rozwój handlu, przemysłu stoczniowego, rybołówstwa i turystyki.
- W portach morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie, Świnoujściu odbywa się załadunek towarów na statki i ich rozładunek. – analiza mapy s. 142
- Terminale – miejsce rozładunku, załadunku towarów, np. ropy naftowej, sprzętu elektronicznego.
- Polskie stocznie i rybołówstwo.
Pisemnie- ćwiczenie z podręcznika 3/ s. 144 oraz w zeszycie ćwiczeń pisemnie strony 88 -89
POLECANE LINKI:
- https://www.youtube.com/watch?v=Rpu515D6FoU
- https://www.youtube.com/watch?v=TQEfHuYg5Bg
- https://www.youtube.com/watch?v=jrDpe5lpPc4
- https://www.youtube.com/watch?v=3wvfEYWMJGM
GEOGRAFIA klasy - VI A - wpisać datę 19.03.2020 r.
i klasa VI B data 16.03.2020 r.
Temat dla klas VI A I KL. VI B
Temat: Rolnictwo Danii i Węgier.
Podręcznik str. 96 – 105
Notatka do zapisania w zeszycie
- Czym jest gospodarka?
- to wszystkie działania polegające na wytwarzaniu dóbr i świadczeniu usług w celu zaspokojenia potrzeb ludności. Dzieli się na trzy sektory: rolnictwo, przemysł i usługi.
- 2.Rolnictwo - to sektor gospodarki, który obejmuje działalność polegającą na uprawie roślin i hodowli zwierząt.
- Kraj w pigułce; Dania i Węgry- przeczytać str. 96 – 97
- Warunki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze rozwoju rolnictwa - (podr. str. 99)
- Porównanie cech rolnictwa Danii i Węgier;
- Dania; obszar nizinny, klimat umiarkowany ciepły morski, łagodne zimy, gleby średnio żyzne, korzystne warunki pozaprzyrodnicze
- Węgry; kraj nizinny, żyzne gleby, klimat umiarkowany ciepły, gorsze warunki pozaprzyrodnicze.
GEOGRAFIA KL. V
Data 20.03. 2020 r
Temat: Pogoda a klimat.
Podr. Str. 102 – 107
Notatka do zeszytu
- Pogoda to stan atmosfery w określonym miejscu i czasie. Składniki; temperatura powietrza, zachmurzenie, opady, ciśnienie atmosferyczne, wiatr,
- Klimat to warunki pogodowe występujące na danym obszarze w ciągu roku i powtarzające się w kolejnych latach.
- Elementy klimatogramu – wykresu klimatycznego. Co zawiera? Przeanalizować str. 103
- Jak czytać klimatogram? Str. 104
- 4.Obliczanie średniej rocznej amplitudy temperatury powietrza. To różnica między temperaturą w najcieplejszym i najzimniejszym miesiącu roku.
- 5.Obliczanie średniej rocznej temperatury powietrza i rocznej sumy opadów.
Praca domowa
Ćwiczenie 2 podr. str. 107
POLECANE LINKI:
- https://www.youtube.com/watch?v=FL-Xu657ScI
- https://www.youtube.com/watch?v=ibgUl4RGA8w