p. Maria Porucznik
JĘZYK POLSKI KLASA IV 30.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 30.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 30.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 30.04.2020 - pobierz 1 ; pobierz 2
JĘZYK POLSKI KLASA IV 29.04.2020 - pobierz ;załącznik
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 29.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 29.04.2020 - pobierz
JEZYK POLSKI KLASA VIII 29.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 28.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 28.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 28.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 28.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 27.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 27.04.2020 - pobierz; załącznik
JĘZYK POLSKI KLASA VII 27.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 27.04.2020 - pobierz; załącznik
JĘZYK POLSKI KLASA IV 24.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 24.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 24.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 24.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 23.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 23.04.2020 - pobierz
JĘZYK PLOSKI KLASA VII 23.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 23.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 22.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 22.04.2020 - pobierz
JEZYK POLSKI KLAS VII 22.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 22.04.2020 - pobierz ;załącznik
JĘZYK POLSKI KLASA IV 21.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 21.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 21.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 21.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 17.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 17.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 17.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 17.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 16.04.2020 - pobierz
JEZYK POLSKI KLASA VIA 16.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 16.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 16.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 15.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 15.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 15.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 15.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 08.04.2020 - pobierz
JĘZYKO POLSKI KLASA VIA 08.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 08.04.2020 - pobierz
JEZYK POLSKI KLASA VIII 08.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 07.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 07.04.2020 - pobierz
JEZYK POLSKI KLASA VII 07.04.2020 - pobierz
JEZYK POLSKI KLASA VIII 07.04.2020 - pobierz
JEZYK POLSKI KLASA IV 06.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 06.04.2020 - pobierz
JEZYK POLSKI KLASA VII 06.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 06.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 03.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 03.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 03.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 03.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 02.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 02.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 02.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 02.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 01.04.2020 - pobierz
JEZYK POLSKI KLASA VIA 01.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 01.04.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 01.4.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 31.03.2020 - pobierz ;ZAŁĄCZNIK - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 31.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 31.03.2020 - pobierz
JEZYK POLSKI KLASA VIII 31.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 30.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 30.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 30.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 30.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 27.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 27.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 27.03.2020 - pobierz
JEZYK POLSKI KLASA IV 27.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 26.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 26.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 26.03.2020 - pobierz
język polski klasa IV 26.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA IV 25.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIA 25.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VII 25.03.2020 - pobierz
JĘZYK POLSKI KLASA VIII 25.03.2020 - pobierz
Czas na język polski kl. VIII
Witam serdecznie!
W związku z zaistniałą sytuacją bardzo proszę o samodzielną pracę uczniów w ramach przygotowania do egzaminu. Materiał przewidziany programem w większości został zrealizowany; pozostał właściwie tylko jeden utwór: ,,Artysta” Sławomira Mrożka (omówimy po powrocie do szkoły).
W związku z powyższym przesyłam wykaz treści do powtórzenia i utrwalenia:
- LEKTURY!!!
Tytuły, autorzy, bohaterowie, świat przedstawiony, wątki, motywy, przesłania i nauki ponadczasowe. (Zeszyt lektur!)
- NAUKA O JĘZYKU!!!
a) Fleksja: części mowy i ich formy fleksyjne, funkcje w zdaniu.
b) Składnia: wypowiedzenia i ich podział, budowa, wykresy zdań, rodzaje związków
wyrazowych( zgody, rządu, przynależności)
c) Fonetyka: podział głosek, zjawiska fonetyczne, funkcja głoski ,,i”.
d) Słowotwórstwo: tworzenie nowych wyrazów – ich budowa i znaczenie, formanty
słowotwórcze - ich podział i funkcje.
e) Zasady ortograficzne, interpunkcyjne i akcent w języku polskim.
f) Mowa zależna i niezależna.
- FORMY WYPOWIEDZI PISEMNYCH!!!
- Budowa trójdzielna wypowiedzi: WSTĘP, ROZWINIĘCIE ZAKOŃCZENIE
- Elementy kompozycyjne poszczególnych form wypowiedzi krótkich i dłuższych:
zaproszenie, ogłoszenie, dedykacja, opis, wypowiedź argumentacyjna, list, życzenia, podanie, charakterystyka, rozprawka, opowiadanie, przemówienie,
- doskonalenie umiejętności językowych w zakresie: wzbogacania słownictwa, logicznego toku narracji, dostosowania stylu do wypowiedzi.
- umiejętność interpretowania tekstu, uzasadniania własnego zdania czy stosunku do
wskazanego problemu.
- Znajomość terminów, pojęć językowych i literackich:
koniugacja, deklinacja, oboczności głoskowe, równoważnik zdania, wypowiedzenie, zdanie,
rodzaje i gatunki literackie oraz ich wyznaczniki, środki poetyckie i ich funkcje w utworze, liryka pośrednia i bezpośrednia, narrator, narracja, fabuła, watek, akcja, podmiot liryczny, bohater literacki, budowa dramatu, tragedia, komedia, rodzaje komizmu, akt, scena, didaskalia, związki frazeologiczne - ich źródła i znaczenie, symbol, alegoria.
Życzę owocnej pracy. Mam nadzieję, że ten czas spędzicie pożytecznie i bezpiecznie. Po powrocie do szkoły, zgodnie z wcześniejszą umową, przeprowadzimy egzamin próbny w ramach lekcji.
Proszę korzystać z możliwości rozwiązywania testów próbnych ze strony CKE!
CZAS NA JĘZYK POLSKI - KLASA IV
Witajcie czwartoklasiści! Myślę, że już odpoczęliście i jesteście gotowi do niezwykłej podróży w niezapomniany świat dzieciństwa. Zapraszam na spotkanie ze znanymi i nieznanymi bohaterami opowieści, które, myślę, że dobrze znacie.
START!
TEMAT: Baśnie – najpiękniejsze opowieści dzieciństwa.
1.Czym jest baśń? Dopisz wyrazy bliskoznaczne.
BAŚŃ - niezwykła opowieść, bajka ........................., ....................., ........................, ......................, ..........................
2. Cechy gatunkowe utworu.
Baśnie są utworami epickimi, czyli o świecie przedstawionym opowiada narrator.
Wyznaczniki gatunkowe baśni:
- dłuższe opowiadanie, w którym występują elementy fikcyjne i fantastyczne,
- pojawiają się motywy niezwykłych postaci, przedmiotów, zjawisk o magicznych
właściwościach np. wróżki, czarnoksiężnicy, królewny, żywa woda, czapka niewidka,
smoki, itp.
- występują bohaterowie pozytywni i negatywni,
- dobro zawsze zwycięża zło,
- z utworu wypływa pouczenie, jak należy postępować w życiu,
3. Przeczytaj baśń ,,Kopciuszek ‘” i wypełnij karty pracy 1. i 2.
Podręcznik !Kolejny rozdział.
4. Przypomnij sobie popularne baśnie i uzupełnij odpowiednimi elementami tabelę.(jeśli jakiś element nie występuje wstaw kreskę).karta pracy nr 3.
5. Przygotuj piękne opowiadani- ustnie -ulubionej baśni dzieciństwa.
Karta pracy 1.
Świat baśni
1. Wybierz właściwe dokończenia podanych zdań. W tym celu zakreśl 1 lub 2, a następnie A lub B.
• Baśń Kopciuszek rozpoczyna się od słów „Pewnego razu”, zatem w tekście mamy do czynienia z
1. | czasem dokładnie określonym, |
|
A. | możemy go wskazać na osi czasu. |
2. | czasem bliżej nieokreślonym, | B. | nie umiemy go powiązać z żadnym momentem w historii ludzkości. |
• W baśni „Kopciuszek” akcja rozgrywa się w
1. | miejscu, które możemy wskazać na mapie, | zatem jest to |
A. | miejsce bliżej nieokreślone. |
2. | miejscu, którego nie znajdziemy na mapie, | B. | miejsce dokładnie określone. |
2. Wstaw w kratki cyfry od 1 do 5, tak aby podane wydarzenia ułożyły się w kolejności chronologicznej. Następnie przy zdarzeniach fantastycznych narysuj gwiazdkę.
Ukazanie się ogłoszenia o balu.
Zjawienie się wróżki.
Zgubienie pantofelka przez Kopciuszka.
Wyczarowanie przez wróżkę sukni i pantofelków dla Kopciuszka.
Wykonywanie przez Kopciuszka ciężkich prac w domu macochy.
Pojawienie się Kopciuszka na balu.
Smutek i płacz Kopciuszka z powodu niemożności pójścia na bal.
Przemiana myszek w konie.
Zaczarowanie jaszczurek w lokajów.
Zamiana dyni w piękną karocę.
Druga wizyta Kopciuszka w pałacu królewicza.
Poszukiwania właścicielki szklanego pantofelka.
Ostrzeżenie wróżki.
Ślub Kopciuszka i królewicza.
Karta pracy 2.
Kim jesteś, Kopciuszku?
1. Ustal, które z podanych stwierdzeń na temat Kopciuszka są prawdziwe. Jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, zakreśl P, jeśli fałszywe – F.
Tytułowa bohaterka miała wiele zalet. | P | F |
Kopciuszek to półsierota. | P | F |
Dziewczynka była spokrewniona z wróżką. | P | F |
Na co dzień bohaterka wyglądała szykownie. | P | F |
Kopciuszek nie przejmował się szyderstwami sióstr i macochy. | P | F |
2. Podane zdania przekształć tak, aby podkreślone zwroty i wyrażenie zastąpić nowo poznanym słownictwem. Pamiętaj, aby nie zmienić sensu zdań.
a) Podczas balu wszyscy patrzyli na Kopciuszka z przyjemnością i podziwem.
…………………………………………………………………………………………………..
b) Dzięki Kopciuszkowi siostry wyglądały na balu modnie i elegancko.
…………………………………………………………………………………………………..
c) Szklany pantofelek idealnie pasował na stopę Kopciuszka.
…………………………………………………………………………………………………..
d) Siostry i macocha Kopciuszka często wyśmiewały się z dziewczynki.
………………………………………………………………………………………………
KARTA PRACY NR 3.
Elementy baśniowe |
,,Jaś I Małgosia” |
,,Czerwony Kapturek” |
,,Królewna Śnieżka” |
,,Kot w butach” |
,,O rybaku i złotej rybce” |
Wybrana przez Ciebie baśń |
Główny bohater – pozytywna postać | ||||||
Bohater o negatywnych cechach |
||||||
Niezwykły pomocnik głównego bohatera | ||||||
Magiczne przedmioty – ich właściwości | ||||||
Zadanie głównego bohatera | ||||||
Niezwykłe wydarzenia |
.
Nauka - morał |
Czas na język polski - Klasa VII
Witam serdecznie.
W związku z tym, że planowaliśmy omawianie lektury ,,Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego przesyłam zagadnienia do opracowania w czasie przerwy.
Proszę przygotować materiał na kartkach, ewentualnie w zeszytach do lektur, zostanie on omówiony po powrocie do szkoły.
- Zapoznać się z życiorysem pisarza; przygotować krótką notę biograficzną – może być kalendarium.
- Wynotować w tabeli:
Fakty z życia pisarza | Analogia w powieści (bohaterowie, miejsce, wydarzenia, które można uznać za autobiograficzne) |
- Przygotować w punktach watki głównych bohaterów: Marcin Borowicz i Andrzej Radek.
- Czym była rusyfikacja ? Wskazać jej elementy w klerkowskim gimnazjum i poprzeć przykładami.( nauka w szkole, nauczyciele, kary i nagrody…)
- Postać Bernarda Zygiera i przebieg niezwykłej lekcji języka polskiego.
- Sposoby walki młodzieży o polskość w czasach zaborów (konkretne działania uczniów).
- Wpływ utworu Adama Mickiewicza na świadomość narodową młodych Polaków (przeżycia uczniów i nauczyciela podczas recytacji ,,Reduty Ordona” ).
- O dojrzewaniu do patriotyzmu w świetle przemiany wewnętrznej Marcina Borowicza.
Życzę owocnego spotkania z bohaterami lektury.
Jednocześnie proszę o uczciwe przestrzeganie zasad w tym trudnym czasie próby, którą jak sądzę, możemy określić mianem współczesnej postawy patriotycznej.
Pozdrawiam.
Maria Porucznik