Sprawozdanie z realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”.
- Szczegóły
- Utworzono: poniedziałek, 20, styczeń 2025 11:25
- Opublikowano: poniedziałek, 20, styczeń 2025 11:25
- Sławomir Warpechowski
- Odsłony: 25
Sprawozdanie z realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata
2021-2025”. Kierunek interwencji 3.2. w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Wyszkach.
27 października 2023 r. Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Wyszkach złożyła wniosek o udzielenie wsparcia finansowego dla biblioteki szkolnej w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025” - Priorytet 3. Kierunek interwencji 3.2. Zakup nowości wydawniczych oraz elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych
i pedagogicznych.
Nasza biblioteka otrzymała dofinansowanie w kwocie 5 000 zł , w tym 4 000 zł - środki pochodzące z dotacji oraz 1 000 zł to wkład organu prowadzącego - Urzędu Gminy w Wyszkach.
Biblioteka szkolna otrzymane wsparcie przeznaczyła na zakup elementów wyposażenia biblioteki (pufy gruszki, dywan, siedziska, poduchy) oraz książek w ilości 140 sztuk.
W ramach programu zrealizowano następujące działania:
1. Zakupy książek były konsultowane z uczniami, Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim oraz Gminnym Centrum Biblioteczno-Kulturalnym w Wyszkach. Przeprowadzono klasowe konsultacje dotyczącą tytułów książek, które powinny znaleźć się w księgozbiorze naszej biblioteki oraz indywidualne rozmowy z uczniami podczas ich wizyt w bibliotece.
2. Przy dokonywaniu zakupów uwzględniono potrzeby uczniów z niepełnosprawnościami. Zakupiono książki z dużą czcionką, książki obrazkowe, książki z niewielką ilością tekstu.
3. Organizację pracy biblioteki szkolnej dostosowano do potrzeb wszystkich uczniów. Godziny pracy biblioteki szkolnej dostosowane są do zajęć dydaktycznych szkoły. Uczniowie mają możliwość korzystania z biblioteki codziennie. Mogą również wypożyczać książki na okres ferii, przerw świątecznych oraz na wakacje.
4. Szkoła zorganizowała w czasie roku szkolnego spotkanie z rodzicami nt. wpływu czytelnictwa na rozwój dzieci i młodzieży. Rodzicom naszych uczniów przekazano list Pani Ireny Koźmińskiej (prezes fundacji „ABCXXI – Cała Polska Czyta Dzieciom”) adresowany do rodziców, którego tematem jest wpływ czytania na rozwój dzieci.
5. W naszej szkole odbyło się wiele wydarzeń promujących czytelnictwo z udziałem uczniów oraz liczne projekty edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej.
- wystawa książek zakupionych z NPRC- „Książka na dzień dobry” jako skuteczny sposób zachęcania uczniów do czytania,
- kampania czytelnicza " Wakacje, ale nie od czytania",
- Dzień Kredki,
- warsztaty robienia kartek świątecznych połączone z głośnym czytaniem,
- akcja "Świąteczne czytanie"- starsi uczniowie czytają młodszym,
- projekty edukacyjne: "Lubimy czytać", "Książka potrafi wszystko", "Matematyka w kuchni", "Czytam i tworzę", "Czytanie łączy pokolenia", "W świecie bajek i baśni", "Lapbook-książka na kolanach".
Dzięki udziałowi w programie biblioteka wzbogaciła księgozbiór o nowe pozycje czytelnicze atrakcyjne dla uczniów. Tak ciekawie doposażony księgozbiór pozwala uczniom miło, ciekawie i pożytecznie spędzić czas w szkole i w domu, przyciąga uczniów do biblioteki, rozbudza zainteresowania czytelnicze, skłania do dyskusji na temat przeczytanych książek. Dużym zainteresowaniem cieszy się kącik czytelniczy, który został stworzony w czytelni.
koordynator projektu: A. Twarowska