p. Joanna Kuderska-Jakonczuk
BIOLOGIA KLASA V 29.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VIB 29.04.2020 - pobierz
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA V 29.04.2020 - pobierz
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA VIII 29.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VII 28.04.2020 - pobierz; załącznik1, załącznik2
BIOLOGIA KLASA VIII 27.04.2020 - pobierz
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA IV 27.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VIA 24.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VII 24.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA V 22.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VIB 22.04.2020 - pobierz
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA V 22.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VII 21.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VII 17.04.2020 - pobierz ;załącznik1 ;załącznik2
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA VIII 16.04.2020 /23.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA V 15.04.2020 - pobierz ;załącznik1 ,załącznik2
BIOLOGIA KLASA VIB 15.04.2020 /KLASA VIA 17.04.2020 - pobierz ;załącznik1 ;załącznik2
BIOLOGIA KLASA V 08.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VIB 08.04.2020 - pobierz
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA V 08.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VII 07.04.2020 - pobierz ;załącznik 1 ;załącznik 2
BIOLOGIA KLASA VIII 06.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA 03.04.2020 - pobierz
BILLOGIA KL VII 03.04.2020 - pobierz ;załącznik 1; załącznik 2
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA V 01.04.2020 - pobierz
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA VIII 26.03-02.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA V 01.04.2020 - pobierz, załącznik 1 ,załącznik 2
BILOOGIA KLASA VII 31.03.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VIII 30.03.2020 - pobierz
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA IV 30.03 I 06.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VIA 27.03.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VII 27.03.2020 - pobierz
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA V 25.03.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA V
18.03.2020
TEMAT: Budowa i różnorodność grzybów i porostów.
Str. 81-87
Polecam wykorzystanie materiałów
https://epodreczniki.pl/a/grzyby/DTUlQhgeL
Notatka w zeszycie – można przepisać lub wkleić
- Cechy grzybów i środowisko życia
- Tworzą odrębne królestwo
- Ich komórki pokryte są ścianą komórkową zawierającą chitynę
- Mają kilka jąder komórkowych w jednej komórce (są komórczakami)
- Odżywiają się cudzożywnie
- Żyją na lądzie, w miejscach wilgotnych, ciepłych i zacienionych
- Niektóre grzyby żyję na powierzchni lub wewnątrz innych organizmów
- Podział grzybów
Jednokomórkowe | Wielokomórkowe |
Zbudowane są z jednej komórki o mikroskopijnych rozmiarach np. drożdże. Wyjątkiem jest pleśniak – można go zobaczyć gołym okiem. | Zbudowane są z części podziemnej (luźno ułożone strzępki grzybni) oraz owocnika (kapelusz, trzon) np. muchomor czerwony |
Zeszyt ćwiczeń
3/56
- Czynności życiowe (proszę wypisać informacje w oparciu o podręcznik str. 83)
- Odżywianie………………………………………………………………………………………………
- Oddychanie……………………………………………………………………………………………..
- Rozmnażanie……………………………………………………………………………………………
- Znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka
Zeszyt ćwiczeń
9/58
- Budowa i znaczenie porostów.
Zeszyt ćwiczeń
10/58
25.03.2020
TEMAT: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z działu „Wirusy, bakterie, protisty i grzyby”
Polecam wykorzystanie materiałów
https://epodreczniki.pl/a/bakterie/Dd7aCGXvP
https://epodreczniki.pl/a/protisty/DEyCIy5g9
https://epodreczniki.pl/a/grzyby/DTUlQhgeL
Zeszyt ćwiczeń : Sprawdź czy potrafisz str. 59-61
Proszę o przygotowanie przez każdego ucznia pracy pod tytułem
„ Znam i podziwiam bakterie, protisty, grzyby i porosty”.
- Praca powinna zawierać krótki opis 2 gatunków bakterii, 2 gatunków protistów, 2 gatunków grzybów i 2 gatunków porostów (łącznie 8 gatunków)
- Opis – cechy budowy, środowisko życia, czynności życiowe i ciekawostka o danym gatunku, np. jakie choroby wywołuje lub do czego jest wykorzystywana.
- Forma pracy do wyboru
- Prezentacja multimedialna – maksymalnie 10 slajdów
- Album w formacie zeszytowym lub A4 – maksymalnie 10 stron
- Nagranie krótkiego filmu z opisem wybranych gatunków – może być kilka krótszych filmików.
- Czas realizacji
do 31 marca
- Sposób dostarczenia
Poczta - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Messenger - Joanna Kuderska-Jakonczuk
Prace w wersji papierowej będzie można oddać po powrocie do szkoły, ale proszę o wysłanie zdjęć poszczególnych stron potwierdzających ich wykonanie.
Proszę o podpisywanie prac imieniem i nazwiskiem.
W przypadku wątpliwości proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny, pocztę lub Messenger.
BIOLOGIA KLASA VIA
20.03.2020
TEMAT: Przegląd i znaczenie gadów.
Polecam wykorzystanie materiałów
https://epodreczniki.pl/a/gady---mistrzowie-przetrwania-w-suchym-srodowisku/D1C7YooNc
Str. 107-111
Notatka w zeszycie
- Podział gadów (dopisujemy przykłady gatunków)
- Jaszczurki…………………………………………………….
- Węże…………………………………………………………..
- Żółwie…………………………………………………………
- Krokodyle……………………………………………………
Zeszyt ćwiczeń
2/89
3/90
4/90
5/90
- Znaczenie gadów w przyrodzie i w życiu człowieka.
Zeszyt ćwiczeń
9/92
Proszę o przygotowanie przez każdego ucznia pracy pod tytułem
„ Znam płazy i gady”.
- Praca powinna zawierać krótki opis 3 gatunków płazów (po jednym bezogonowym, ogoniastym i beznogim), 4 gatunków gadów (po jednej jaszczurce, wężu, żółwiu i krokodylu), (łącznie 7 gatunków)
- Opis – cechy budowy, środowisko życia, czynności życiowe i ciekawostka o danym gatunku.
- Forma pracy do wyboru
- Prezentacja multimedialna – maksymalnie 10 slajdów
- Album w formacie zeszytowym lub A4 – maksymalnie 10 stron
- Nagranie krótkiego filmu z opisem wybranych gatunków – może być kilka krótszych filmików.
- Czas realizacji
do 31 marca
- Sposób dostarczenia
Poczta - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Messenger - Joanna Kuderska-Jakonczuk
Prace w wersji papierowej będzie można oddać po powrocie do szkoły, ale proszę o wysłanie zdjęć poszczególnych stron potwierdzających ich wykonanie.
Proszę o podpisywanie prac imieniem i nazwiskiem.
W przypadku wątpliwości proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny, pocztę lub Messenger.
BIOLOGIA KLASA VIB
18.03.2020
TEMAT: Gady – kręgowce, które opanowały ląd.
Polecam wykorzystanie materiałów
https://epodreczniki.pl/a/gady---mistrzowie-przetrwania-w-suchym-srodowisku/D1C7YooNc
str. 103-106
Notatka w zeszycie
- Środowisko życia i cechy charakterystyczne gadów.
- Organizmy zmiennocieplne, występują na wszystkich kontynentach oprócz Antarktydy.
- Posiadają zdolność popadania w stan odrętwienia (hibernacji) przy spadku temperatury.
- Żyją głownie w środowisku lądowym lub wodno-lądowym.
- Ich ciało jest pokryte grubą skorą w której znajdują się rogowe łuski i tarczki
- Czynności życiowe gadów (uzupełniamy na podstawie podręcznika)
- Odżywianie…………………………………………………………………………………………………….
- Oddychanie…………………………………………………………………………………………………….
- Rozmnażanie ………………………………………………………………………………………………….
25.03.2020
TEMAT: Przegląd i znaczenie gadów.
Polecam wykorzystanie materiałów
https://epodreczniki.pl/a/gady---mistrzowie-przetrwania-w-suchym-srodowisku/D1C7YooNc
Str. 107-111
Notatka w zeszycie
- Podział gadów (dopisujemy przykłady gatunków)
- Jaszczurki…………………………………………………….
- Węże…………………………………………………………..
- Żółwie…………………………………………………………
- Krokodyle……………………………………………………
Zeszyt ćwiczeń
2/89
3/90
4/90
5/90
- Znaczenie gadów w przyrodzie i w życiu człowieka.
Zeszyt ćwiczeń
9/92
Str. 107-111
Notatka w zeszycie
- Podział gadów (dopisujemy przykłady gatunków)
- Jaszczurki…………………………………………………….
- Węże…………………………………………………………..
- Żółwie…………………………………………………………
- Krokodyle……………………………………………………
Zeszyt ćwiczeń
2/89
3/90
4/90
5/90
- Znaczenie gadów w przyrodzie i w życiu człowieka.
Zeszyt ćwiczeń
9/92
Proszę o przygotowanie przez każdego ucznia pracy pod tytułem
„ Znam płazy i gady”.
- Praca powinna zawierać krótki opis 3 gatunków płazów (po jednym bezogonowym, ogoniastym i beznogim), 4 gatunków gadów (po jednej jaszczurce, wężu, żółwiu i krokodylu), (łącznie 7 gatunków)
- Opis – cechy budowy, środowisko życia, czynności życiowe i ciekawostka o danym gatunku.
- Forma pracy do wyboru
- Prezentacja multimedialna – maksymalnie 10 slajdów
- Album w formacie zeszytowym lub A4 – maksymalnie 10 stron
- Nagranie krótkiego filmu z opisem wybranych gatunków – może być kilka krótszych filmików.
- Czas realizacji
do 31 marca
- Sposób dostarczenia
Poczta - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Messenger - Joanna Kuderska-Jakonczuk
Prace w wersji papierowej będzie można oddać po powrocie do szkoły, ale proszę o wysłanie zdjęć poszczególnych stron potwierdzających ich wykonanie.
Proszę o podpisywanie prac imieniem i nazwiskiem.
W przypadku wątpliwości proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny, pocztę lub Messenger.
BIOLOGIA KLASA VII
17.03.2020
Temat: Zasady działania układu wydalniczego.
Str. w podręczniku 155-156
Filmy do obejrzenia
Pojęcia do wyjaśnienia w zeszycie
Filtracja…………………………………………..
Resorpcja………………………………………..
20.03.2020
Temat :Higiena i choroby układu wydalniczego
Str. w podręczniku. 157-160
Do uzupełnienia karta pracy
Sposób dostarczenia
Poczta - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
messenger - Joanna Kuderska-Jakonczuk
Karty pracy w wersji papierowej będzie można oddać po powrocie do szkoły, ale proszę o wysłanie zdjęć poszczególnych stron potwierdzających ich wykonanie.
Proszę o podpisywanie prac imieniem i nazwiskiem.
W przypadku wątpliwości proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny, pocztę lub Messenger.
24.03.2020
TEMAT: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z układu wydalniczego.
Str. 161-162
Proszę wykonać w zeszycie zadania „Wiesz czy nie wiesz?”
Higiena i choroby układu wydalniczego imię i nazwisko ………………………
Karta pracy
Klasa VII
- 1.Uzupełnij poniższe zdania tak, aby stanowiły poprawny opis zasad higieny układu wydalniczego.
- 1.Należy dbać o higienęosobistą,ponieważ ………………………………………………………….
- 2.Odpowiedni ubiór zapobiega ………………………………………………………………………..
- 3.Zbyt duże spożycie soli jestniezdrowe,ponieważ ………………………………………………….
- 4.Regularne
- 2.Poniżej przedstawiono opisy trzech przypadków chorób układu wydalniczego. Rozpoznaj, na jaką chorobę cierpią te osoby. Wpisz nazwy chorób we właściwe miejsca.
Przypadek 1
Pan Kazimierz bardzo źle czuł się w pracy. Po przyjściu do domu położył się, aby odpocząć. Jednak po chwili w lewym boku zaczął odczuwać bardzo silny ból promieniujący w kierunku nogi. Żona pana Kazimierza, widząc, że sytuacja jest poważna, wezwała pogotowie. Lekarz spytał, czy w ostatnim czasie pacjent robił jakieś badania. Po przejrzeniu wyników okazało się, że w badaniu moczu ujawniły się liczne kryształy soli wapnia (tzw. piasek nerkowy).
Nazwa choroby: …………………………………………………………………………………………………..
Przypadek 2
Zosia ma 6 lat i zazwyczaj to wesoła, pełna energii dziewczynka. Jednak od kilku dni jest stale niespokojna i rozdrażniona. Nie chce jeść ani pić, za to często chodzi do toalety. Dodatkowo Zosia skarży się na ból w czasie oddawania moczu, a także na bolesność dolnej części pleców. Kiedy mama zmierzyła dziewczynce temperaturę, okazało się, że ma niezbyt wysoką gorączkę – 37,5°C.
Nazwa choroby: ……………………………………………………………………………………………………
Przypadek 3
Pani Jolanta od lat choruje. Stwierdzono u niej m.in. nadciśnienie tętnicze, miażdżycę oraz przewlekłą chorobę nerek. Cierpi na bóle w okolicy pleców, ma problemy z układem kostnym (skłonność do złamań, bóle stawów). Jest osłabiona, traci na wadze, a także ma kłopoty z pamięcią i zasypianiem. Musi stosować specjalną dietę, w której podstawą jest ograniczanie spożywania białka. Pani Jolanta od roku jest regularnie poddawana zabiegowi dializy. Przypuszczalnie czeka ją operacja – przeszczep nerki.
Nazwa choroby: ……………………………………………………………………………………………………
- 3.Na podstawie animacji Dializa odpowiedz na poniższe pytania.
- Czy krew w dializatorze miesza się z płynem dializującym?
…………………………………………………………………………………………………
- W czym dializator przypominanerkę?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Dlaczego dializa nie może całkowicie zastąpić pracy nerek?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- 4.W tabeli zostały przedstawione wyniki badania moczu dwóch osób. Na podstawie analizy podanych wyników ustal i napisz, na jakie choroby prawdopodobnie cierpią ci pacjenci. W uzasadnieniu swojej odpowiedzi podaj ten wynik, który wskazuje na daną chorobę.
Badany parametr | Pacjent 1 | Pacjent 2 | Norma |
Barwa | lekko mętna | słomkowa | żółta/słomkowa |
Odczyn pH | 5,9 | 6,1 | ok. 6 |
Ciężar właściwy [g/l] | 1028 | 1020 | 1018–1030 |
Glukoza [mg/100 ml] | brak | brak | Brak |
Białko [mg/100 ml] | 1115 | brak | Brak |
Leukocyty | pojedyncze | 20 | 1–5 |
Erytrocyty | pojedyncze | pojedyncze | 0–3 |
Nabłonki | liczne | pojedyncze | 1–5 |
Bakterie | nieliczne | bardzo liczne | Brak |
Pacjent 1 chorujena: ……………………………………………………………………………………….
Uzasadnienie: ………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Pacjent 2 chorujena: ……………………………………………………………………………………….
Uzasadnienie: ………………………………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
BIOLOGIA KLASA VIII
16.03.2020
TEMAT: Czym jest ekosystem?
Str. w podręczniku 116-120
Notatka w zeszycie
- EKOSYSTEM = BIOTOP + BIOCENOZA
Wypisujemy z podręcznika (str. 116) co tworzy biotop, a co biocenozę.
- Rodzaje ekosystemów.
- Naturalne np. ……………………………………………………………………………..
- Sztuczne np. ………………………………………………………………………………
- Sukcesja ekologiczna - ………………………………………………………………………
- Pierwotna np. ……………………………………………………………………………
- Wtórna np. ………………………………………………………………………………..
- 23.03.2020
TEMAT: Zależności pokarmowe w ekosystemie.
- w podręczniku 121-124
Notatka w zeszycie
Wyjaśnienie pojęć:
Zależności pokarmowe
Łańcuch pokarmowy
Poziomy troficzne (producenci, konsumenci, destruenci)
Proszę wypisać 5 łańcuchów pokarmowych ze str. 122. (zaczynamy zawsze od rośliny zielonej)