PROGRAM CZYTELNICZY „POLUBIĆ CZYTANIE” W KL II
- Szczegóły
- Utworzono: wtorek, 19, czerwiec 2018 08:23
- Opublikowano: wtorek, 19, czerwiec 2018 08:23
- Sławomir Warpechowski
- Odsłony: 1393
Program ten realizowany był w klasie II w roku szkolnym 2017/18.
Dzieci w wieku wczesnoszkolnym bardzo lubią kontakt z książką. Potrafią być wdzięcznymi słuchaczami, kiedy to nam dorosłym, przypadnie w udziale czytanie im różnych wierszy, bajek czy opowiadań. Dzięki nim dzieci uczą się mowy ojczystej, wzbogacają zasób słownictwa, sposoby wyrażania myśli i uczuć, zdobywają wiele ciekawych informacji, które zadziwiają i fascynują. Na skutek naturalnego dążenia do identyfikacji z poznanym bohaterem, postacią z opowiadania, książki wpływają na postępowanie dziecka. Pokazują im wzorce, hierarchie wartości. Książka daje możliwość przeżywania radości, zachwytu, fascynacji, lęku, złości i rozczarowania. Dziecko uczy się nie tylko nazywania tych emocji, ale i radzenia sobie z nimi. Dobra książka uczy jak rozróżniać dobro od zła, bo pokazuje konsekwencję dobrych i złych czynów. Przynosi wzorce pięknych postaw takich jak: tolerancja, odwaga, pracowitość, ciekawość, empatia, przyjaźń. Niekiedy pozwala przejść przez trudny okres.
Cele ogólne jakie były realizowane w ramach programu.
1. Podnoszenie poziomu czytelnictwa wśród dzieci.
2. Zainteresowanie dzieci zbiorami biblioteki szkolnej i klasyką dziecięcej literatury polskiej i obcej.
3. Tworzenie skojarzenia czytania z przyjemnością i poczuciem myślenia.
4. Stymulowanie rozwoju emocjonalnego.
5. Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych.
6. Uczenie nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów.
7. Kształtowanie nawyku czytania na całe życie.
8. Budowanie więzi między dorosłym i dzieckiem.
9. Rozwijanie i wzbogacanie języka dziecka.
10. Rozbudzanie wyobraźni i aktywności intelektualnej.
11. Uczenie szacunku do książek.
Literatura
1.„Baśnie” – H.Ch. Andersen
2.„Baśnie” – J.W. Grimm
3.„Baśnie” Ch. Perrault
4.„Pinokio” – C. Collodi
5.”Brzechwa dzieciom”
6.”Wiersze dla dzieci” – Julian Tuwim
7.”Kubuś Puchatek” – A.A. Milne
8.„Kopciuszek” –H. Januszewska
9.„Nie płacz koziołku” – S. Michałkow
10.„Koszmarny Karolek” – Francesco Simon
11.”Klechdy kaszubskie”
12.”Doktor Dolitle i jego zwierzęta” –Hugh Lofting
Zajęcia prowadzone były systematycznie – raz w tygodniu, w poniedziałek na 5 lekcji na zajęciach dodatkowych. Zaczęły się 18 września, a zakończyły 15 lutego 2018 roku. Zapoznano dzieci z fragmentami lub w całości z baśniami, bajkami, dziecięcą literaturą współczesną lub lekturami szkolnymi. Do czytania zaangażowano starsze koleżanki, wychowawcę i dzieci. Niestety nie udało mi się zachęcić do udziału w programie rodziców. Prowadzono rozmowy na temat poznanych utworów, przygotowano inscenizacje, recytowano wybrane wiersze, układano historyjki obrazkowe, przeprowadzono konkurs opowiadania, ilustrowano treść i inne. Realizowano zamierzone cele. W ramach projektu organizowano w klasie wystawkę książek, powstała też kronika z najpiękniejszych utworów omawianych na zajęciach. Na koniec dzieci otrzymały dyplomy uczestnictwa w projekcie. Myślę, że w ten sposób udało mi się zarazić dzieci miłością do czytania książek.
Bożena Trzeszczkowska