Dzisiaj jest: 25 Listopada 2024    |    Imieniny obchodzą: Katarzyna, Erazm, Klemens

Dobre rady - nie tylko dla uczniów

Czym jest agresja i przemoc?

Agresją jest każde zamierzone działanie, które ma na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, straty, bólu. Jest to każde zachowanie, które wyrządza krzywdę drugiej osobie lub sobie. Uczniowie zachowują się agresywnie również wtedy gdy niszczą swoje lub cudze rzeczy.

Dlaczego uczniowie zachowują się agresywnie, stosują przemoc ?

Nie istnieje jedna konkretna przyczyna. To zwykle zespół różnych czynników decyduje o tym, że niektórzy uczniowie stosują wobec innych przemoc. Zastanawiając się   na przyczynami agresji i przemocy należy wziąć pod uwagę : dom rodzinny dziecka, szkolę, wpływ grupy rówieśniczej i mediów.

Rozróżniamy dwa typy ofiar przemocy:

1. Cechy ofiary pasywnej:

  • jest wrażliwa i nieśmiała
  • ostrożna w kontaktach z innymi
  • ma trudności z zaistnieniem w grupie rówieśniczej
  • jest niepewna i lękowa
  • nie potrafi się bronić, atakowana – płacze, wycofuje się, ucieka
  • czuje się mało wartościowa
  • ma poczucie osamotnienia i opuszczenia
  • ma negatywne nastawienie do stosowania przemocy
  • może być słabsza fizycznie
  • często ma lepszy kontakt z dorosłymi niż rówieśnikami

2. Cechy ofiary prowokującej:

  • ma problemy z koncentracja, skupieniem się
  • wyróżnia się niespokojnym zachowaniem,
  • wprowadza zamieszanie, niepokój
  • wytwarza wokół siebie atmosferę irytacji i napięcia
  • jej zmienne humory są przyczyną częstych konfliktów z kolegami
  • jej zachowanie może być odbierane jako prowokujące i powodować negatywne reakcje ze strony innych.

Dzieci będące ofiarami zwykle:

  • są przezywane, wyśmiewane, zmuszane do posłuszeństwa
  • podczas kłótni, zaczepek czy bójek reagują często płaczem lub uciekają
  • często szukają swoich rzeczy, które są chowane lub niszczone
  • mają sińce, zniszczone lub brudne ubranie
  • przerwy często spędzają same lub w pobliżu dorosłego
  • często są wybierane do pracy w grupach lub do drużyn na lekcjach w-f
  • wyglądają na nieszczęśliwe
  • nie wypowiadają się na forum całej klasy
  • pogarszają się w nauce
  • myślą o sobie, że są gorsze, wycofują się z kontaktów z innymi
  • czują wstyd, że nie potrafią się bronić
  • czują wstyd, że nie potrafią się bronić
  • są izolowane, tracą zaufanie do otoczenia, nie mają żadnego bliskiego przyjaciela
  • unikają szkoły, rano skarżą się na bóle głowy, brzucha, tracą apetyt.

Jeżeli zaobserwujemy tego rodzaju postawy i zachowania nie możemy ich bagatelizować. Doświadczenie bycia ofiarą może mieć istotny wpływ na przyszłe życie.

Dzieci będące sprawcami przemocy zwykle:

  • dokuczają ale głównie kierują to do słabszych bezbronnych kolegów
  • lubią dominować i podporządkowywać sobie innych
  • są sprawne i zręczne
  • łatwo się denerwują i wybuchają
  • często są nastawione na "nie" - mają trudności z przestrzeganiem przyjętych zasad
  • mają zwykle małe lub żadne poczucie winy wobec ofiary
  • brak im zrozumienia wobec ofiary
  • umieją sprytnie wybrnąć z sytuacji
  • czerpią korzyści materialne i psychiczne ze swojej przemocy
  • wobec dorosłych mogą być agresywne.

Co to jest stres ?

Stres jest naturalną, nieuniknioną częścią naszego życia. Stres jest normalną reakcją biologiczną każdego organizmu - normalnym fizjologicznym zjawiskiem związanym z procesami życia. Brak reakcji stresowej oznacza śmierć organizmu. Stres towarzyszy każdemu z nas. Jest naturalną reakcją na codzienne wyzwania i życiowe zmiany - nie tylko negatywne, ale i pozytywne.

Zasady skutecznego uczenia się:

Jest wiele technik pomocnych w różnych fazach nauki, ale nie ma jednej optymalnej strategii dla poszczególnych treści, zadań czy osób.

Ponieważ w czasie nauki wykorzystujemy tylko 30% pojemności komórek mózgowych, gimnastyką umysłu można tę pojemność zwiększyć. Przed nauką zawsze skoncentruj się, a potem zrelaksuj.

Wskazówki ogólne:

  • Ustal typowy dla Ciebie sposób zapamiętywania.
  • Ucz się polisensorycznie, czyli za pomocą wielu zmysłów - patrząc, słuchając, dotykając oraz twórczo notując (ściągawki mają jednak sens!), rysując, chodząc (ruch sprzyja lepszej pracy mózgu), wyobrażając sobie obrazy i kompozycje skojarzone z treścią, podśpiewując rytmicznie, kłócąc się z kimś na dany temat, tłumacząc to coś komuś.
  • Zaczynaj naukę od najtrudniejszego dla Ciebie materiału, żeby mieć go „z głowy” jak najszybciej i żeby w miarę rosnącego zmęczenia było Ci łatwiej.
  • Dorze zapamiętasz, jeżeli chcesz zapamiętać, a nie jeśli wmówisz sobie, że to nudne, głupie i bez sensu. Z takim nastawieniem nie zabieraj się do nauki, bo w głowie nic nie zostanie mimo powtarzania. 
  • Myśl pozytywnie zarówno o sobie, jak efekcie nauki i nie dopuszczaj do świadomości  myśli o braku zdolności, lenistwie, tępocie, słabej pamięci, złym nauczycielu (to czynnik, na który nie masz wpływu!). Wytwórz sobie przekonanie, że uda Ci się potrafisz, jesteś w stanie, dasz sobie radę.
  • Ucz się o tej porze dnia, w której nauka najlepiej wchodzi Ci do głowy, pamiętając, że przez noc mózg uporządkuje informacje, które rano odtworzysz bez trudu.
  • Powtarzaj – bez tego zmarnujesz trud uczenia się.
  • Powtarzając, rób przerwy, nie dopuszczając do znużenia, złości i przemęczenia bo to obniży skutecznie Twoją motywację do nauki. Przerwy krótkie wypełniaj aktywnością fizyczną, a dłuższe – przeznacz na relaks lub sen.
  • Staraj się kończyć to, co rozpoczynasz.
   
© Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Wyszkach