Poznajemy las różnymi zmysłami
- Szczegóły
- Utworzono: środa, 21, wrzesień 2016 11:34
- Opublikowano: środa, 21, wrzesień 2016 11:34
- wyszki_fj
- Odsłony: 1381
„(...) początek wiedzy zawsze znajduje się w zmysłach,
gdyż w naszym umyśle nie znajduje się nic,
czego wcześniej nie byłoby w jednym ze zmysłów.”
Początkowo małe dzieci doświadczają otoczenia i rozumieją je wyłącznie dzięki swoim zmysłom. Oddychają, czują, poruszają się, wąchają, smakują, patrzą i słuchają. Zmysły dostarczają informacji o otoczeniu, budując podstawową wiedzę dzieci, która – będąc zawsze do ich dyspozycji – zapewnia im bezpieczeństwo i umożliwia kształtowanie własnego życia.
W pedagogice, szczególnie wczesnoszkolnej, nauczanie polisensoryczne jest niezbędnym procesem w zintegrowanym poznawaniu otaczającej rzeczywistości. Świat poznajemy za pomocą zmysłów, często nieświadomie. Postrzeganie to jest na tyle ważne, że nie możemy o nim zapomnieć i zaniedbywać tej formy poznania. Dlatego też, tak ważne są ćwiczenia uwrażliwiające zmysły. Z takich właśnie ćwiczeń skorzystaliśmy w Ośrodku Edukacji Leśnej ‘Cyraneczka’ na terenie Stawów Pietkowskich. Dzięki fachowej wiedzy i doskonałym kompetencjom dydaktycznym Pani Justyny, która jest leśnikiem, uczniowie klas III A i III B szkoły podstawowej pod opieką wychowawczyń, poznawały las za pomocą różnych zmysłów w dn. 12 i 13 września 2016 r.
Zajęcia miały na celu budzenie wrażliwości dziecka na piękno i dobro otaczającego świata, poznanie różnorodności zwierząt i roślin, kształtowanie dobrych nawyków dotyczących poprawnego zachowanie się w lesie i dbałości o rodzimą przyrodę.
Na początku uczniowie zapoznali się z krótką historią tego miejsca, jego lokalizacją i przebiegiem zajęć.
Stawy Pietkowskie położone są w dolinie Narwi, na skraju rozległego torfowiska o nazwie „Bagno Filipy”. Leżą w odległości około 2 km od Pietkowa w gminie Poświętne. Powstawały na przełomie XIX i XX w. dzięki wykorzystaniu naturalnych warunków hydrologicznych i geologicznych. Ich budowę rozpoczął hrabia Starzeński na terenach naturalnych rozlewisk. W 1920 r. stawy podzielono groblami wewnętrznymi. Nazwy stawów pochodzą od imion z rodu Starzeńskich i ich spadkobierców tj. Krasickich i Komarów. Duża różnorodność zbiorowisk roślinnych sprzyja występowaniu licznych gatunków ptaków i innych zwierząt o zróżnicowanych wymaganiach siedliskowych. Stawy otacza piękny las i to on był celem naszej wyprawy.
Na terenie Ośrodka znajduje się budynek edukacyjny wraz z „Klasą pod dębem”. Wykorzystaliśmy ją do zajęć na świeżym powietrzu - budowaliśmy w grupach drzewa i opisywaliśmy ich znaczenie w przyrodzie i w życiu człowieka.
Następnie odbyły się wielkie poszukiwania - zabawa tropiąca: coś twardego, coś miękkiego, coś pachnącego, coś żółtego, coś żywego, coś śliskiego, coś okrągłego, coś, co można pokochać itp. Uczniowie uwijali się jak pszczółki w poszukiwaniu „skarbów” - obserwowali , wąchali, dotykali. Każda grupa spisała się znakomicie, a szczególne emocje towarzyszyły nam w poszukiwaniu „czegoś żywego”.
Kolejne zajęcia odbyły się w izbie edukacyjnej, w której prezentowane są m. in. gatunki ptaków występujące na stawach oraz dwa „drzewa ptasie”, z różnymi typami budek lęgowych.
Podczas spaceru leśną drogą, tworzyliśmy barwną pocztówkę z naturalnych okazów, zwracając szczególną uwagę na kolory. Uwieńczeniem wielozmysłowego poznawania lasu było tworzenie kompozycji zapachowych z ziół, kwiatów, liści, igliwia, napotkanych owoców leśnych i wielu innych okazów, które „pachną”. Tym „leśnym perfumom” nadawaliśmy tytuły, dedykacje i przeznaczenie.
Ubogaceni darami lasu, ochoczo rozpaliliśmy ognisko, upiekliśmy i zjedliśmy kiełbaski i jeszcze przez chwilę wsłuchiwaliśmy się w uspokajający szum trzcin na pietkowskich stawach.
Dziękujemy prowadzącej ciekawe, polisensoryczne zajęcia – p. Justynie oraz opiekunom: ks. Marcinowi Łyczewskiemu i p. Justynie Hryniewickiej.
wych. kl. IIIa i IIIb SP