p. Bożena Pierzchało

 

HISTORIA KLASA VIA /GEOGRAFIA KLASA VIA 30.04.2020 - pobierz

 

WoS KLASA VIII /HISTORIA KLASA V /GEOGRAFIA KLASA VII /DORADZTWO ZAWODOWEKLASA VII 29.04.2020 - pobierz

 

WoS KLASA VIII /GODZINA WYCHOWAWCZA KLASA V /HISTORIA KLASA VIB /EDB KLASA VIII 28.04.2020pobierz

 

GEOGRAFIA KLASA VIII /HISTORIA KLASA VIA /GEOGRAFIA KLASA VIB i klasa VII 27.04.2020 - pobierz

 

HISTORIA /GEOGRAFAIA 24.04.2020 - pobierz

 

HISTORIA /GEOGRAFIA KLASA VIA 23.04.2020 -  pobierz

 

WoS KLASA VIII /HISTORIA KLASA V /GEOGRAFIA KLASA VII

/DORADZTWO ZAWODOWE KLASA VII 22.04.2020 - pobierz

 

WoS -  EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA KLASA VIII /GODZINA

WYCHOWAWCZA KLASA V /HISTORIA KLASA VIB /  21.04.2020 - pobierz

 

HISTORIA  KLASA V /HISTORIA KLASA VIB /GEOGRAFIA KLASA V 17.04.2020 - pobierz

 

HISTORIA /GEOGRAFIA KLASA VIA 16.04.2020 - pobierz

 

WoS KLASA VIII /HISTORIA KLASA V /GEOGRAFIA KLSA VII /DORADZTWO ZAWODOWE KLASA VII 15.04.2020 - pobierz

 

WoS /HISTORIA KLASA V; GEOGRAFIA /DORADZTWO ZAWODOWE KLASA VII 08.04.2020 - pobierz

 

WoS KLASA VIII /EDB KLASA VIII /HISTORIA KLASA VIB /GODZINA WYCHOWAWCZA KLASA V 07.04.2020 - pobierz 

 

GEOGRAFIA KLASA VIII, VII, VIB /historia VIA 06.04.2020 - pobierz

 

HISTORIA /GEOGRAFIA KLASA V, VIB 03.04.2020 - pobierz

 

HISTORIA KLASA VIA, GEOGRAFIA KLASA VIA 02.04.2020 - pobierz

 

WOS KLASA VIII, HISTORIA KLASA V, GEOGRAFIA KLASA VII, DORADZTWO ZAWODOWE KLASA VII 01.04.2020 - pobierz

 

GEOGRAFIA ZESZYT ĆWICZEŃ KLASA V - pobierz

GEOGRAFIA ZESZYT ĆWICZEŃ KLASA VI - pobierz

 

LEKCJE 31.03.2020 - pobierz

 

GEOGRAFIA KLASA VIB,VII,VIII ;HISTORIA VIA 30.03.2020 - pobierz

 

HISTORIA KLASA V 27.03.2020 - pobierz

 KLASY V-VIII GEOGRAFIA 26,27,30.03.2020 - pobierz

 

KLASY IV-VIII HISTORIA, DORADZTWO ZAWODOWE 25.03.2020 - pobierz

KLASA VIII, VIA HISTORIA, WOS, EDB 25,27,31.03.2020 - pobierz

 

 

 

Historia kl. VI B 

( 17.03.2020 r.)

Temat: Podsumowanie rozdziału IV ,, Od absolutyzmu do republiki”.( podr. str. 150)

  1. Wykonaj w zeszycie pisemnie zadania; 1, 3, 7 str. 150 ( w 7 można wpisać; prawda, fałsz, nie przepisywać zdań)

Historia – klasy; VI A ( 16.03.20 r.) i kl. VI B (20.03.20r) - temat mają wpisać uczniowie obu klas.

( Zaczynamy nowy rozdział, bardzo ważny ,, Upadek Rzeczypospolitej’’, II poł XVII, XVIII w.)

Temat: Rzeczpospolita pod rządami Wettinów z Saksonii (od II poł. XVII w. do II poł. XVIIIw. 1763r.)

Podr. str. 152 – 157

Przeczytać temat i zapisać notatkę

  1. August II Mocny z dynastii Wettinów, książę Saksonii, jednego z państw niemieckich, królem Polski w latach 1697 – 1733.
  2. Stanisław Leszczyński królem Polski w latach 1704 – 1709 i 1733 -1736 i jego projekty reform ustrojowych dla Polski w rozprawie ,, Głos wolny wolność ubezpieczający ‘’

- proponował ograniczyć liberum veto, powiększyć armię do 100 tys. żołnierzy, przyznanie chłopom wolności osobistej, zamienić im pańszczyznę na czynsz.

  1. Stanisław Konarski – publicysta, nauczyciel, również proponował reformy RP- str. 156. W dziele ,, O skutecznym rad sposobie’’, w 1740 r. założył szkołę Collegium Nobilium str. 156. (Przeczytać, to ważne.)
  2. Rządy Augusta III Sasa w RP przez 30 lat ( 1733 -1763) i ocena jego panowania. ( str.155)

 

Pisemnie 1 i 3 str. 157

 

PROPONOWANE LINKI:
- https://epodreczniki.pl/a/film/D158xFO1L

 

Wos kl. VIII

( 17. 03. 20 i 18.03.20)

Temat: Władza ustawodawcza w III RP – Sejm i Senat, ( Parlament, legislatywa)

Zapisać notatkę w zeszycie:

  1. Władza ustawodawcza jest wybierana przez obywateli w wyborach powszechnych. Fundamentalne zasady demokracji; suwerenność narodu, wolność słowa, pluralizm polityczny.
  2. Co to znaczy demokracja przedstawicielska lub pośrednia?

- to pełnoletni obywatele kraju wybierają swoich przedstawicieli, którzy w naszym imieniu będą sprawowali władzę, frekwencja wyborcza.

  1. Wybory pięcioprzymiotnikowe;

(zapoznaj się ze schematem s. 132) powszechne, tajne, bezpośrednie, równe, proporcjonalne.

  1. Organizacja Sejmu i Senatu s. 133, czynne i bierne prawo wyborcze.
  2. Funkcje Sejmu i Senatu – przepisać, tylko skrócić.

Wykonaj pytanie 2 lub 3 s.135

Temat: Władza wykonawcza w RP: Prezydent i Rada Ministrów (Rząd)

Notatka do zeszytu:

  1. Sposób wyboru i podstawowe kompetencje Prezydenta RP.
  2. Działania urzędującego Prezydenta RP
  3. Prezydenci III RP wybrani w wyborach powszechnych i ich życiorysy polityczne. Przeczytaj s. 136 -137
  4. Rozdział V Konstytucji RP z 2. 04. 1997 r. – Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej.

Wykonaj pisemnie:

- Wypisz pięć uprawnień Prezydenta RP i uzasadnij dlaczego te wybrałeś/ wybrałaś?

- W dobie trwającej pandemii Koronawirusa, poszukaj informacji o działaniach obecnego Prezydenta Andrzeja Dudy i Premiera Mateusza Morawieckiego.

- Ile lat trwa kadencja w Polsce prezydenta? A ile premiera?

PROPONOWANE LINKI:
- Konstytucja RP:
- https://www.youtube.com/watch?v=3aKtvALkqa4

- https://www.youtube.com/watch?v=iaQxsbMYKFo

Trójpodział władzy
- https://www.youtube.com/watch?v=EoEoaCh_05I

 

EDB KL.VIII

17.03. 2020 r. i 24.03. 2020 r.

Temat: Polska a bezpieczeństwo międzynarodowe.

Podr. s. 114 – 122 temat na 2 godz.

Notatka do zeszytu

  1. Geopolityczne uwarunkowania bezpieczeństwa Polski, wynikające z położenia Polski. Przeanalizować tabelę str. 115 – wypisz trzy twoim zdaniem najważniejsze.
  2. Wyjaśnij pojęcia i określenia; geopolityka, bezpieczeństwo Polski, Trójmorze, Grupa Wyszehradzka, V 4.
  3. Rola organizacji międzynarodowych w zapewnieniu bezpieczeństwa Polski.

Pisemnie polecenia;

2, 3, 5/ 122 str.

POLECANE LINKI:
Droga do ONZ:

- https://www.youtube.com/watch?v=uWZyP4tkdAw

NATO
- https://www.youtube.com/watch?v=6MdY0ynquik

- https://www.youtube.com/watch?v=EQ6-SsnYasY

Flaga Unii
- https://www.youtube.com/watch?v=Sf4wQelFPeM

 

 

Historia klasa V (zapisać w zeszycie z datą 18 marca 2020 r. i wykonać polecenia z podręcznika oraz materiały polecone przez nauczyciela) Temat str.160 - 164

Temat : Zanim powstała Polska.

PRACA Z MAPĄ - str. 163

Wykonaj pisemnie 1 i 2 polecenie ze str. 163

SPRAWDŹ SIĘ – STR. 164 ZADANIE 1/ 164 - PISEMNIE

Poniżej zamieszczam linki do wykorzystania na tę i następną lekcję.

https://www.youtube.com/watch?v=-PHjsA5vGC8 - PIASTOWIE, CHRZEST POLSKI I POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO - Odc. 1 ( z kanału YouTube Mówią wieki)

https://www.youtube.com/watch?v=a1oqga-LWck - Pomniki Historii odc.19 – Biskupin (Narodowy Instytut Dziedzictwa / TV NID)

https://www.youtube.com/watch?v=Ley4d6L8W8E - Skąd właściwie wziął się Mieszko I? Ale Historia odc. 117

 

 

 

Geografia klasa VIII

Temat z dn. 16. 03. 2020 r. Proszę wpisać do zeszytu temat i notatkę w formie punktów.

Temat : Tornada i cyklony tropikalne w Ameryce Północnej.

( podr. Str. 110 – 115)

  1. Jak powstają tornada?
    1. Gwałtownie wirująca kolumna powietrza powstaje, kiedy gorące i wilgotne powietrze znad Zatoki Meksykańskiej napotyka zimne i suche powietrze znad Gór Skalistych. To ciemny lej połączony szerszym końcem z chmurą burzową.
  1. 2.Aleja Tornad – s. 111
  1. To pas o szerokości ok. 650 km., między Meksykiem a Dakotą Południową. ( Ponad tysiąc rocznie w USA )
  2. Skutki tornad zależą od ich siły, zniszczenia i szkody.
  1. Cyklony tropikalne. – s. 112, analiza mapy.
  2. To głębokie ośrodki niskiego ciśnienia atmosferycznego, które tworzą się nad silnie nagrzanymi oceanami w obszarach międzyzwrotnikowych. Przypominają olbrzymi wir, w środku z okiem.
  1. Nazwy cyklonów tropikalnych w innych częściach świata; huragany, tajfuny, willy- willy.

Wykonać pisemnie do zeszytu - ćwiczenie 2/ 115 s. ( podr.)

Zeszyt ćwiczeń 50% str. 50 -52

PRZYDATNE LINKI/STRONY:

- https://www.youtube.com/watch?v=S1DBwthOTs4

- https://www.youtube.com/watch?v=PhxZgzZT-uA

- https://www.national-geographic.pl/national-geographic/przyroda/tornado

GEOGRAFIA KL.VII

Temat z dn. 16.03.2020 r. i 18.03. ( wpisać dwie daty, bo uwzględniam wykonywanie poleceń w zeszytach ćwiczeń)

Temat : Gospodarka morska w Polsce.

Podr. S. 142 -144 Wpisać temat i punkty do zeszytu

  1. Dostęp do Morza Bałtyckiego umożliwia nam rozwój handlu, przemysłu stoczniowego, rybołówstwa i turystyki.
  2. W portach morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie, Świnoujściu odbywa się załadunek towarów na statki i ich rozładunek. – analiza mapy s. 142
    1. Terminale – miejsce rozładunku, załadunku towarów, np. ropy naftowej, sprzętu elektronicznego.
    2. Polskie stocznie i rybołówstwo.

Pisemnie- ćwiczenie z podręcznika 3/ s. 144 oraz w zeszycie ćwiczeń pisemnie strony 88 -89

POLECANE LINKI:
- https://www.youtube.com/watch?v=Rpu515D6FoU

- https://www.youtube.com/watch?v=TQEfHuYg5Bg

- https://www.youtube.com/watch?v=jrDpe5lpPc4

- https://www.youtube.com/watch?v=3wvfEYWMJGM

GEOGRAFIA klasy - VI A - wpisać datę 19.03.2020 r.  

i klasa VI B data 16.03.2020 r.

Temat dla klas VI A I KL. VI B

Temat: Rolnictwo Danii i Węgier.

Podręcznik str. 96 – 105

Notatka do zapisania w zeszycie

  1. Czym jest gospodarka?

- to wszystkie działania polegające na wytwarzaniu dóbr i świadczeniu usług w celu zaspokojenia potrzeb ludności. Dzieli się na trzy sektory: rolnictwo, przemysł i usługi.

  1. 2.Rolnictwo - to sektor gospodarki, który obejmuje działalność polegającą na uprawie roślin i hodowli zwierząt.
  2. Kraj w pigułce; Dania i Węgry- przeczytać str. 96 – 97
  3. Warunki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze rozwoju rolnictwa - (podr. str. 99)
  4. Porównanie cech rolnictwa Danii i Węgier;
    1. Dania; obszar nizinny, klimat umiarkowany ciepły morski, łagodne zimy, gleby średnio żyzne, korzystne warunki pozaprzyrodnicze
    2. Węgry; kraj nizinny, żyzne gleby, klimat umiarkowany ciepły, gorsze warunki pozaprzyrodnicze.

GEOGRAFIA KL. V

Data 20.03. 2020 r

Temat: Pogoda a klimat.

Podr. Str. 102 – 107

Notatka do zeszytu

  1. Pogoda to stan atmosfery w określonym miejscu i czasie. Składniki; temperatura powietrza, zachmurzenie, opady, ciśnienie atmosferyczne, wiatr,
  2. Klimat to warunki pogodowe występujące na danym obszarze w ciągu roku i powtarzające się w kolejnych latach.
  3. Elementy klimatogramu – wykresu klimatycznego. Co zawiera? Przeanalizować str. 103
    1. Jak czytać klimatogram? Str. 104
  4. 4.Obliczanie średniej rocznej amplitudy temperatury powietrza. To różnica między temperaturą w najcieplejszym i najzimniejszym miesiącu roku.
  5. 5.Obliczanie średniej rocznej temperatury powietrza i rocznej sumy opadów.

Praca domowa

Ćwiczenie 2 podr. str. 107

POLECANE LINKI:
- https://www.youtube.com/watch?v=FL-Xu657ScI

- https://www.youtube.com/watch?v=ibgUl4RGA8w

 Bożena Pierzchało