p. Joanna Kuderska-Jakonczuk

 

BIOLOGIA KLASA V 29.04.2020 - pobierz

BIOLOGIA KLASA VIB 29.04.2020 - pobierz

WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA V 29.04.2020 - pobierz

WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA VIII 29.04.2020 - pobierz

 

BIOLOGIA KLASA VII 28.04.2020 - pobierz; załącznik1, załącznik2

 

BIOLOGIA KLASA VIII 27.04.2020 - pobierz

 

WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA IV 27.04.2020 - pobierz

 

BIOLOGIA KLASA VIA 24.04.2020 - pobierz

 

BIOLOGIA KLASA VII 24.04.2020 - pobierz

 

BIOLOGIA KLASA V 22.04.2020 - pobierz

 

BIOLOGIA KLASA VIB 22.04.2020 - pobierz

 

WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA V 22.04.2020 - pobierz

 

BIOLOGIA KLASA VII 21.04.2020 - pobierz

 

BIOLOGIA KLASA VII 17.04.2020 - pobierz ;załącznik1 ;załącznik2

 

WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA VIII 16.04.2020 /23.04.2020 - pobierz

 

BIOLOGIA KLASA V 15.04.2020 - pobierz ;załącznik1 ,załącznik2

BIOLOGIA KLASA VIB 15.04.2020 /KLASA VIA 17.04.2020 - pobierz ;załącznik1 ;załącznik2

 

BIOLOGIA KLASA V 08.04.2020 - pobierz

BIOLOGIA KLASA VIB 08.04.2020 - pobierz

WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA V 08.04.2020 - pobierz

 

BIOLOGIA KLASA VII 07.04.2020 - pobierz ;załącznik 1 ;załącznik 2

 

BIOLOGIA KLASA VIII 06.04.2020 - pobierz

 

BIOLOGIA 03.04.2020 - pobierz

BILLOGIA KL VII 03.04.2020 - pobierz ;załącznik 1; załącznik 2

 

WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA V 01.04.2020 - pobierz

WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA VIII 26.03-02.04.2020 - pobierz

BIOLOGIA KLASA V 01.04.2020 - pobierz, załącznik 1 ,załącznik 2

 

BILOOGIA KLASA VII 31.03.2020 - pobierz

 

BIOLOGIA KLASA VIII 30.03.2020 - pobierz

WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA IV 30.03 I 06.04.2020 - pobierz

 

BIOLOGIA KLASA VIA 27.03.2020 - pobierz

BIOLOGIA KLASA VII 27.03.2020 - pobierz

 

 WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA V 25.03.2020 - pobierz

 

 

BIOLOGIA KLASA V

18.03.2020

TEMAT: Budowa i różnorodność grzybów i porostów.

Str. 81-87

Polecam wykorzystanie materiałów

https://epodreczniki.pl/a/grzyby/DTUlQhgeL

Notatka w zeszycie – można przepisać lub wkleić

  1. Cechy grzybów i środowisko życia
    1. Tworzą odrębne królestwo
    2. Ich komórki pokryte są ścianą komórkową zawierającą chitynę
    3. Mają kilka jąder komórkowych w jednej komórce (są komórczakami)
    4. Odżywiają się cudzożywnie
    5. Żyją na lądzie, w miejscach wilgotnych, ciepłych i zacienionych
    6. Niektóre grzyby żyję na powierzchni lub wewnątrz innych organizmów
  2. Podział grzybów
Jednokomórkowe Wielokomórkowe
Zbudowane są z jednej komórki o mikroskopijnych rozmiarach np. drożdże. Wyjątkiem jest pleśniak – można go zobaczyć gołym okiem. Zbudowane są z części podziemnej (luźno ułożone strzępki grzybni) oraz owocnika (kapelusz, trzon) np. muchomor czerwony

Zeszyt ćwiczeń

3/56

  1. Czynności życiowe (proszę wypisać informacje w oparciu o podręcznik str. 83)
    1. Odżywianie………………………………………………………………………………………………
    2. Oddychanie……………………………………………………………………………………………..
    3. Rozmnażanie……………………………………………………………………………………………
  2. Znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka

Zeszyt ćwiczeń

9/58

  1. Budowa i znaczenie porostów.

Zeszyt ćwiczeń

10/58

25.03.2020

TEMAT: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z działu „Wirusy, bakterie, protisty i grzyby”

Polecam wykorzystanie materiałów

https://epodreczniki.pl/a/bakterie/Dd7aCGXvP

https://epodreczniki.pl/a/protisty/DEyCIy5g9

https://epodreczniki.pl/a/grzyby/DTUlQhgeL

Zeszyt ćwiczeń : Sprawdź czy potrafisz str. 59-61

Proszę o przygotowanie przez każdego ucznia pracy pod tytułem

„ Znam i podziwiam bakterie, protisty, grzyby i porosty”.

  1. Praca powinna zawierać krótki opis 2 gatunków bakterii, 2 gatunków protistów, 2 gatunków grzybów i 2 gatunków porostów (łącznie 8 gatunków)
  2. Opis – cechy budowy, środowisko życia, czynności życiowe i ciekawostka o danym gatunku, np. jakie choroby wywołuje lub do czego jest wykorzystywana.
  3. Forma pracy do wyboru
    1. Prezentacja multimedialna – maksymalnie 10 slajdów
    2. Album w formacie zeszytowym lub A4 – maksymalnie 10 stron
    3. Nagranie krótkiego filmu z opisem wybranych gatunków – może być kilka krótszych filmików.
  4. Czas realizacji

do 31 marca

  1. Sposób dostarczenia

Poczta - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Messenger - Joanna Kuderska-Jakonczuk

Prace w wersji papierowej będzie można oddać po powrocie do szkoły, ale proszę o wysłanie zdjęć poszczególnych stron potwierdzających ich wykonanie.

Proszę o podpisywanie prac imieniem i nazwiskiem.

W przypadku wątpliwości proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny, pocztę lub Messenger.

BIOLOGIA KLASA VIA

20.03.2020

TEMAT: Przegląd i znaczenie gadów.

Polecam wykorzystanie materiałów

https://epodreczniki.pl/a/gady---mistrzowie-przetrwania-w-suchym-srodowisku/D1C7YooNc

Str. 107-111

Notatka w zeszycie

  1. Podział gadów (dopisujemy przykłady gatunków)
    1. Jaszczurki…………………………………………………….
    2. Węże…………………………………………………………..
    3. Żółwie…………………………………………………………
    4. Krokodyle……………………………………………………

Zeszyt ćwiczeń

2/89

3/90

4/90

5/90

  1. Znaczenie gadów w przyrodzie i w życiu człowieka.

Zeszyt ćwiczeń

9/92

Proszę o przygotowanie przez każdego ucznia pracy pod tytułem

„ Znam płazy i gady”.

  1. Praca powinna zawierać krótki opis 3 gatunków płazów (po jednym bezogonowym, ogoniastym i beznogim), 4 gatunków gadów (po jednej jaszczurce, wężu, żółwiu i krokodylu), (łącznie 7 gatunków)
  2. Opis – cechy budowy, środowisko życia, czynności życiowe i ciekawostka o danym gatunku.
  3. Forma pracy do wyboru
    1. Prezentacja multimedialna – maksymalnie 10 slajdów
    2. Album w formacie zeszytowym lub A4 – maksymalnie 10 stron
    3. Nagranie krótkiego filmu z opisem wybranych gatunków – może być kilka krótszych filmików.
  4. Czas realizacji

do 31 marca

  1. Sposób dostarczenia

Poczta - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Messenger - Joanna Kuderska-Jakonczuk

Prace w wersji papierowej będzie można oddać po powrocie do szkoły, ale proszę o wysłanie zdjęć poszczególnych stron potwierdzających ich wykonanie.

Proszę o podpisywanie prac imieniem i nazwiskiem.

W przypadku wątpliwości proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny, pocztę lub Messenger.

BIOLOGIA KLASA VIB

18.03.2020

TEMAT: Gady – kręgowce, które opanowały ląd.

Polecam wykorzystanie materiałów

https://epodreczniki.pl/a/gady---mistrzowie-przetrwania-w-suchym-srodowisku/D1C7YooNc

str. 103-106

Notatka w zeszycie

  1. Środowisko życia i cechy charakterystyczne gadów.
    1. Organizmy zmiennocieplne, występują na wszystkich kontynentach oprócz Antarktydy.
    2. Posiadają zdolność popadania w stan odrętwienia (hibernacji) przy spadku temperatury.
    3. Żyją głownie w środowisku lądowym lub wodno-lądowym.
    4. Ich ciało jest pokryte grubą skorą w której znajdują się rogowe łuski i tarczki
  2. Czynności życiowe gadów (uzupełniamy na podstawie podręcznika)
    1. Odżywianie…………………………………………………………………………………………………….
    2. Oddychanie…………………………………………………………………………………………………….
    3. Rozmnażanie ………………………………………………………………………………………………….

25.03.2020

TEMAT: Przegląd i znaczenie gadów.

Polecam wykorzystanie materiałów

https://epodreczniki.pl/a/gady---mistrzowie-przetrwania-w-suchym-srodowisku/D1C7YooNc

Str. 107-111

Notatka w zeszycie

  1. Podział gadów (dopisujemy przykłady gatunków)
    1. Jaszczurki…………………………………………………….
    2. Węże…………………………………………………………..
    3. Żółwie…………………………………………………………
    4. Krokodyle……………………………………………………

Zeszyt ćwiczeń

2/89

3/90

4/90

5/90

  1. Znaczenie gadów w przyrodzie i w życiu człowieka.

Zeszyt ćwiczeń

9/92

Str. 107-111

Notatka w zeszycie

  1. Podział gadów (dopisujemy przykłady gatunków)
    1. Jaszczurki…………………………………………………….
    2. Węże…………………………………………………………..
    3. Żółwie…………………………………………………………
    4. Krokodyle……………………………………………………

Zeszyt ćwiczeń

2/89

3/90

4/90

5/90

  1. Znaczenie gadów w przyrodzie i w życiu człowieka.

Zeszyt ćwiczeń

9/92

Proszę o przygotowanie przez każdego ucznia pracy pod tytułem

„ Znam płazy i gady”.

  1. Praca powinna zawierać krótki opis 3 gatunków płazów (po jednym bezogonowym, ogoniastym i beznogim), 4 gatunków gadów (po jednej jaszczurce, wężu, żółwiu i krokodylu), (łącznie 7 gatunków)
  2. Opis – cechy budowy, środowisko życia, czynności życiowe i ciekawostka o danym gatunku.
  3. Forma pracy do wyboru
    1. Prezentacja multimedialna – maksymalnie 10 slajdów
    2. Album w formacie zeszytowym lub A4 – maksymalnie 10 stron
    3. Nagranie krótkiego filmu z opisem wybranych gatunków – może być kilka krótszych filmików.
  4. Czas realizacji

do 31 marca

  1. Sposób dostarczenia

Poczta - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Messenger - Joanna Kuderska-Jakonczuk

Prace w wersji papierowej będzie można oddać po powrocie do szkoły, ale proszę o wysłanie zdjęć poszczególnych stron potwierdzających ich wykonanie.

Proszę o podpisywanie prac imieniem i nazwiskiem.

W przypadku wątpliwości proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny, pocztę lub Messenger.

BIOLOGIA KLASA VII

17.03.2020

Temat: Zasady działania układu wydalniczego.

Str. w podręczniku 155-156

Filmy do obejrzenia

https://pl.khanacademy.org/science/health-and-medicine/human-anatomy-and-physiology/introduction-to-the-kidneys/v/meet-the-kidneys

https://pl.khanacademy.org/science/health-and-medicine/human-anatomy-and-physiology/introduction-to-the-kidneys/v/how-do-our-kidneys-work

https://pl.khanacademy.org/science/health-and-medicine/human-anatomy-and-physiology/introduction-to-the-kidneys/v/glomerular-filtration-in-the-nephron

Pojęcia do wyjaśnienia w zeszycie

Filtracja…………………………………………..

Resorpcja………………………………………..

20.03.2020

Temat :Higiena i choroby układu wydalniczego

Str. w podręczniku. 157-160

Do uzupełnienia karta pracy

Sposób dostarczenia

Poczta - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

messenger - Joanna Kuderska-Jakonczuk

Karty pracy w wersji papierowej będzie można oddać po powrocie do szkoły, ale proszę o wysłanie zdjęć poszczególnych stron potwierdzających ich wykonanie.

Proszę o podpisywanie prac imieniem i nazwiskiem.

W przypadku wątpliwości proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny, pocztę lub Messenger.

24.03.2020

TEMAT: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z układu wydalniczego.

Str. 161-162

Proszę wykonać w zeszycie zadania „Wiesz czy nie wiesz?”

Higiena i choroby układu wydalniczego     imię i nazwisko ………………………

Karta pracy

Klasa VII

  1. 1.Uzupełnij poniższe zdania tak, aby stanowiły poprawny opis zasad higieny układu wydalniczego.
    1. 1.Należy dbać o higienęosobistą,ponieważ ………………………………………………………….
    2. 2.Odpowiedni ubiór zapobiega ………………………………………………………………………..
    3. 3.Zbyt duże spożycie soli jestniezdrowe,ponieważ ………………………………………………….
    4. 4.Regularne
    5. 2.Poniżej przedstawiono opisy trzech przypadków chorób układu wydalniczego. Rozpoznaj, na jaką chorobę cierpią te osoby. Wpisz nazwy chorób we właściwe miejsca.

Przypadek 1

Pan Kazimierz bardzo źle czuł się w pracy. Po przyjściu do domu położył się, aby odpocząć. Jednak po chwili w lewym boku zaczął odczuwać bardzo silny ból promieniujący w kierunku nogi. Żona pana Kazimierza, widząc, że sytuacja jest poważna, wezwała pogotowie. Lekarz spytał, czy w ostatnim czasie pacjent robił jakieś badania. Po przejrzeniu wyników okazało się, że w badaniu moczu ujawniły się liczne kryształy soli wapnia (tzw. piasek nerkowy).

Nazwa choroby: …………………………………………………………………………………………………..

Przypadek 2

Zosia ma 6 lat i zazwyczaj to wesoła, pełna energii dziewczynka. Jednak od kilku dni jest stale niespokojna i rozdrażniona. Nie chce jeść ani pić, za to często chodzi do toalety. Dodatkowo Zosia skarży się na ból w czasie oddawania moczu, a także na bolesność dolnej części pleców. Kiedy mama zmierzyła dziewczynce temperaturę, okazało się, że ma niezbyt wysoką gorączkę – 37,5°C.

Nazwa choroby: ……………………………………………………………………………………………………

Przypadek 3

Pani Jolanta od lat choruje. Stwierdzono u niej m.in. nadciśnienie tętnicze, miażdżycę oraz przewlekłą chorobę nerek. Cierpi na bóle w okolicy pleców, ma problemy z układem kostnym (skłonność do złamań, bóle stawów). Jest osłabiona, traci na wadze, a także ma kłopoty z pamięcią i zasypianiem. Musi stosować specjalną dietę, w której podstawą jest ograniczanie spożywania białka. Pani Jolanta od roku jest regularnie poddawana zabiegowi dializy. Przypuszczalnie czeka ją operacja – przeszczep nerki.

Nazwa choroby: ……………………………………………………………………………………………………

  1. 3.Na podstawie animacji Dializa odpowiedz na poniższe pytania.
    1. Czy krew w dializatorze miesza się z płynem dializującym?

…………………………………………………………………………………………………

  1. W czym dializator przypominanerkę?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Dlaczego dializa nie może całkowicie zastąpić pracy nerek?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. 4.W tabeli zostały przedstawione wyniki badania moczu dwóch osób. Na podstawie analizy podanych wyników ustal i napisz, na jakie choroby prawdopodobnie cierpią ci pacjenci. W uzasadnieniu swojej odpowiedzi podaj ten wynik, który wskazuje na daną chorobę.
Badany parametr Pacjent 1 Pacjent 2 Norma
Barwa lekko mętna słomkowa żółta/słomkowa
Odczyn pH 5,9 6,1 ok. 6
Ciężar właściwy [g/l] 1028 1020 1018–1030
Glukoza [mg/100 ml] brak brak Brak
Białko [mg/100 ml] 1115 brak Brak
Leukocyty pojedyncze 20 1–5
Erytrocyty pojedyncze pojedyncze 0–3
Nabłonki liczne pojedyncze 1–5
Bakterie nieliczne bardzo liczne Brak

Pacjent 1 chorujena: ……………………………………………………………………………………….

Uzasadnienie: ………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Pacjent 2 chorujena: ……………………………………………………………………………………….

Uzasadnienie: ………………………………………………………………………………………………...

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

BIOLOGIA KLASA VIII

16.03.2020

TEMAT: Czym jest ekosystem?

Str. w podręczniku 116-120

Notatka w zeszycie

  1. EKOSYSTEM = BIOTOP + BIOCENOZA

Wypisujemy z podręcznika (str. 116) co tworzy biotop, a co biocenozę.

  1. Rodzaje ekosystemów.
    1. Naturalne np. ……………………………………………………………………………..
    2. Sztuczne np. ………………………………………………………………………………
  2. Sukcesja ekologiczna - ………………………………………………………………………
    1. Pierwotna np. ……………………………………………………………………………
    2. Wtórna np. ………………………………………………………………………………..
  1. 23.03.2020

 

TEMAT: Zależności pokarmowe w ekosystemie.

 

  1. w podręczniku 121-124

Notatka w zeszycie

Wyjaśnienie pojęć:

Zależności pokarmowe

Łańcuch pokarmowy

Poziomy troficzne (producenci, konsumenci, destruenci)

Proszę wypisać 5 łańcuchów pokarmowych ze str. 122. (zaczynamy zawsze od rośliny zielonej)