BIOLOGIA KLASA V 29.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VIB 29.04.2020 - pobierz
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA V 29.04.2020 - pobierz
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA VIII 29.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VII 28.04.2020 - pobierz; załącznik1, załącznik2
BIOLOGIA KLASA VIII 27.04.2020 - pobierz
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA IV 27.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VIA 24.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VII 24.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA V 22.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VIB 22.04.2020 - pobierz
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA V 22.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VII 21.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VII 17.04.2020 - pobierz ;załącznik1 ;załącznik2
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA VIII 16.04.2020 /23.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA V 15.04.2020 - pobierz ;załącznik1 ,załącznik2
BIOLOGIA KLASA VIB 15.04.2020 /KLASA VIA 17.04.2020 - pobierz ;załącznik1 ;załącznik2
BIOLOGIA KLASA V 08.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VIB 08.04.2020 - pobierz
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA V 08.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VII 07.04.2020 - pobierz ;załącznik 1 ;załącznik 2
BIOLOGIA KLASA VIII 06.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA 03.04.2020 - pobierz
BILLOGIA KL VII 03.04.2020 - pobierz ;załącznik 1; załącznik 2
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA V 01.04.2020 - pobierz
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA VIII 26.03-02.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA V 01.04.2020 - pobierz, załącznik 1 ,załącznik 2
BILOOGIA KLASA VII 31.03.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VIII 30.03.2020 - pobierz
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA IV 30.03 I 06.04.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VIA 27.03.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA VII 27.03.2020 - pobierz
WYCHOWANIE DO ŻYCIA KLASA V 25.03.2020 - pobierz
BIOLOGIA KLASA V
18.03.2020
TEMAT: Budowa i różnorodność grzybów i porostów.
Str. 81-87
Polecam wykorzystanie materiałów
https://epodreczniki.pl/a/grzyby/DTUlQhgeL
Notatka w zeszycie – można przepisać lub wkleić
Jednokomórkowe | Wielokomórkowe |
Zbudowane są z jednej komórki o mikroskopijnych rozmiarach np. drożdże. Wyjątkiem jest pleśniak – można go zobaczyć gołym okiem. | Zbudowane są z części podziemnej (luźno ułożone strzępki grzybni) oraz owocnika (kapelusz, trzon) np. muchomor czerwony |
Zeszyt ćwiczeń
3/56
Zeszyt ćwiczeń
9/58
Zeszyt ćwiczeń
10/58
25.03.2020
TEMAT: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z działu „Wirusy, bakterie, protisty i grzyby”
Polecam wykorzystanie materiałów
https://epodreczniki.pl/a/bakterie/Dd7aCGXvP
https://epodreczniki.pl/a/protisty/DEyCIy5g9
https://epodreczniki.pl/a/grzyby/DTUlQhgeL
Zeszyt ćwiczeń : Sprawdź czy potrafisz str. 59-61
Proszę o przygotowanie przez każdego ucznia pracy pod tytułem
„ Znam i podziwiam bakterie, protisty, grzyby i porosty”.
do 31 marca
Poczta - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Messenger - Joanna Kuderska-Jakonczuk
Prace w wersji papierowej będzie można oddać po powrocie do szkoły, ale proszę o wysłanie zdjęć poszczególnych stron potwierdzających ich wykonanie.
Proszę o podpisywanie prac imieniem i nazwiskiem.
W przypadku wątpliwości proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny, pocztę lub Messenger.
BIOLOGIA KLASA VIA
20.03.2020
TEMAT: Przegląd i znaczenie gadów.
Polecam wykorzystanie materiałów
https://epodreczniki.pl/a/gady---mistrzowie-przetrwania-w-suchym-srodowisku/D1C7YooNc
Str. 107-111
Notatka w zeszycie
Zeszyt ćwiczeń
2/89
3/90
4/90
5/90
Zeszyt ćwiczeń
9/92
Proszę o przygotowanie przez każdego ucznia pracy pod tytułem
„ Znam płazy i gady”.
do 31 marca
Poczta - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Messenger - Joanna Kuderska-Jakonczuk
Prace w wersji papierowej będzie można oddać po powrocie do szkoły, ale proszę o wysłanie zdjęć poszczególnych stron potwierdzających ich wykonanie.
Proszę o podpisywanie prac imieniem i nazwiskiem.
W przypadku wątpliwości proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny, pocztę lub Messenger.
BIOLOGIA KLASA VIB
18.03.2020
TEMAT: Gady – kręgowce, które opanowały ląd.
Polecam wykorzystanie materiałów
https://epodreczniki.pl/a/gady---mistrzowie-przetrwania-w-suchym-srodowisku/D1C7YooNc
str. 103-106
Notatka w zeszycie
25.03.2020
TEMAT: Przegląd i znaczenie gadów.
Polecam wykorzystanie materiałów
https://epodreczniki.pl/a/gady---mistrzowie-przetrwania-w-suchym-srodowisku/D1C7YooNc
Str. 107-111
Notatka w zeszycie
Zeszyt ćwiczeń
2/89
3/90
4/90
5/90
Zeszyt ćwiczeń
9/92
Str. 107-111
Notatka w zeszycie
Zeszyt ćwiczeń
2/89
3/90
4/90
5/90
Zeszyt ćwiczeń
9/92
Proszę o przygotowanie przez każdego ucznia pracy pod tytułem
„ Znam płazy i gady”.
do 31 marca
Poczta - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Messenger - Joanna Kuderska-Jakonczuk
Prace w wersji papierowej będzie można oddać po powrocie do szkoły, ale proszę o wysłanie zdjęć poszczególnych stron potwierdzających ich wykonanie.
Proszę o podpisywanie prac imieniem i nazwiskiem.
W przypadku wątpliwości proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny, pocztę lub Messenger.
BIOLOGIA KLASA VII
17.03.2020
Temat: Zasady działania układu wydalniczego.
Str. w podręczniku 155-156
Filmy do obejrzenia
Pojęcia do wyjaśnienia w zeszycie
Filtracja…………………………………………..
Resorpcja………………………………………..
20.03.2020
Temat :Higiena i choroby układu wydalniczego
Str. w podręczniku. 157-160
Do uzupełnienia karta pracy
Sposób dostarczenia
Poczta - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
messenger - Joanna Kuderska-Jakonczuk
Karty pracy w wersji papierowej będzie można oddać po powrocie do szkoły, ale proszę o wysłanie zdjęć poszczególnych stron potwierdzających ich wykonanie.
Proszę o podpisywanie prac imieniem i nazwiskiem.
W przypadku wątpliwości proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny, pocztę lub Messenger.
24.03.2020
TEMAT: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z układu wydalniczego.
Str. 161-162
Proszę wykonać w zeszycie zadania „Wiesz czy nie wiesz?”
Higiena i choroby układu wydalniczego imię i nazwisko ………………………
Karta pracy
Klasa VII
Przypadek 1
Pan Kazimierz bardzo źle czuł się w pracy. Po przyjściu do domu położył się, aby odpocząć. Jednak po chwili w lewym boku zaczął odczuwać bardzo silny ból promieniujący w kierunku nogi. Żona pana Kazimierza, widząc, że sytuacja jest poważna, wezwała pogotowie. Lekarz spytał, czy w ostatnim czasie pacjent robił jakieś badania. Po przejrzeniu wyników okazało się, że w badaniu moczu ujawniły się liczne kryształy soli wapnia (tzw. piasek nerkowy).
Nazwa choroby: …………………………………………………………………………………………………..
Przypadek 2
Zosia ma 6 lat i zazwyczaj to wesoła, pełna energii dziewczynka. Jednak od kilku dni jest stale niespokojna i rozdrażniona. Nie chce jeść ani pić, za to często chodzi do toalety. Dodatkowo Zosia skarży się na ból w czasie oddawania moczu, a także na bolesność dolnej części pleców. Kiedy mama zmierzyła dziewczynce temperaturę, okazało się, że ma niezbyt wysoką gorączkę – 37,5°C.
Nazwa choroby: ……………………………………………………………………………………………………
Przypadek 3
Pani Jolanta od lat choruje. Stwierdzono u niej m.in. nadciśnienie tętnicze, miażdżycę oraz przewlekłą chorobę nerek. Cierpi na bóle w okolicy pleców, ma problemy z układem kostnym (skłonność do złamań, bóle stawów). Jest osłabiona, traci na wadze, a także ma kłopoty z pamięcią i zasypianiem. Musi stosować specjalną dietę, w której podstawą jest ograniczanie spożywania białka. Pani Jolanta od roku jest regularnie poddawana zabiegowi dializy. Przypuszczalnie czeka ją operacja – przeszczep nerki.
Nazwa choroby: ……………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Badany parametr | Pacjent 1 | Pacjent 2 | Norma |
Barwa | lekko mętna | słomkowa | żółta/słomkowa |
Odczyn pH | 5,9 | 6,1 | ok. 6 |
Ciężar właściwy [g/l] | 1028 | 1020 | 1018–1030 |
Glukoza [mg/100 ml] | brak | brak | Brak |
Białko [mg/100 ml] | 1115 | brak | Brak |
Leukocyty | pojedyncze | 20 | 1–5 |
Erytrocyty | pojedyncze | pojedyncze | 0–3 |
Nabłonki | liczne | pojedyncze | 1–5 |
Bakterie | nieliczne | bardzo liczne | Brak |
Pacjent 1 chorujena: ……………………………………………………………………………………….
Uzasadnienie: ………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Pacjent 2 chorujena: ……………………………………………………………………………………….
Uzasadnienie: ………………………………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
BIOLOGIA KLASA VIII
16.03.2020
TEMAT: Czym jest ekosystem?
Str. w podręczniku 116-120
Notatka w zeszycie
Wypisujemy z podręcznika (str. 116) co tworzy biotop, a co biocenozę.
TEMAT: Zależności pokarmowe w ekosystemie.
Notatka w zeszycie
Wyjaśnienie pojęć:
Zależności pokarmowe
Łańcuch pokarmowy
Poziomy troficzne (producenci, konsumenci, destruenci)
Proszę wypisać 5 łańcuchów pokarmowych ze str. 122. (zaczynamy zawsze od rośliny zielonej)